ساماندهی تعطیلی اتفاقی کارکنان غیردولتی

روز دوشنبه سیزدهم تیرماه جاری به‌دلیل آلودگی شدید هوای پایتخت که سلامت هموطنان را با خطر مواجه می‌کند، دولت مطابق روش مرسوم ایام مشابه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات را تعطیل کرد تا کارکنان در منزل بمانند و در محیط آلوده سر کار حاضر نشوند.
تصویر ساماندهی تعطیلی اتفاقی کارکنان غیردولتی

به گزارش سایت خبری پرسون، نبی‌اله عشقی‌ثانی تحلیلگر مسائل اجتماعی در یادداشتی نوشت: روز دوشنبه سیزدهم تیرماه جاری به‌دلیل آلودگی شدید هوای پایتخت که سلامت هموطنان را با خطر مواجه می‌کند، دولت مطابق روش مرسوم ایام مشابه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات را تعطیل کرد تا کارکنان در منزل بمانند و در محیط آلوده سر کار حاضر نشوند. در چنین مواردی این سوال در ذهن کارکنان بخش غیردولتی، خصوصی، نهاد‌های عمومی، تشکل‌های مردمی و موسسه‌های خیریه و امثالهم مطرح می‌شود که تکلیف آنان چیست و چرا فکری برای آنان نمی‌شود؟ در شرایطی که آلودگی هوا آنقدر زیاد است که متخصصان بهداشت محیط، مردم را از خروج از منزل منع می‌کنند تا سلامتشان حفظ شود و دولت اعلام تعطیلی عمومی کرده است، چرا این افراد مجبورند در محل کارشان حاضر شوند و مطابق معمول به انجام وظیفه بپردازند.

از سوی دیگر صاحبان این قبیل کسب و کارها و موسسه‌های غیردولتی به مسئولیت و تکالیفشان می‌اندیشند یا با منطق اقتصادی به موضوع نگاه می‌کنند و در پاسخ استعلام کارکنان می‌گویند، دولت برای دستگاه‌های مربوط به خودش تصمیم گرفته است، ما نمی‌توانیم مسئولیت‌مان را تعطیل کنیم ضمن آنکه باید حساب دخل و خرجمان را داشته باشیم. در اینجا یک اختلاف نظر مطرح می‌شود که یک سمت آن ضرورت حفظ سلامت کارکنان است و سمت دیگر آن توقف فعالیت‌ها و مسئولیت‌های مرسوم یا حذف درآمدهای حاصل از فعالیت‌های بخش غیردولتی در زمان تعطیلی فعالیت‌ها که نشدنی است و بعضا از توان صاحبان کسب و کار خارج است.

در زمان کرونا نیز همین موضوع مطرح بود که بخش غیردولتی به تعطیل کردن فعالیت‌هایش معترض بود که تکلیف هزینه‌های موسسه یا شرکت در ایام تعطیلی و پرداخت حقوق کارکنان در زمانی که سر کار نمی‌آیند، چگونه و از چه محلی باید تامین شود؟ البته در کشورهایی که دولت‌ها منابع کافی دارند، در این قبیل موارد مداخله می‌کنند و بخش‌هایی از هزینه‌های کارکنان و امثالهم را دولت‌ها بر عهده می‌گیرند و تامین می‌کنند. در کشور ما هم برای آنکه بخش غیردولتی با تعطیلی کارکنان در این قبیل موارد مخالفت نکرده بلکه همراهی کند از دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود با تدوین مقررات و ضوابطی روشن، هم برای تعطیلی کارکنان تعیین تکلیف کنند و هم برای جبران هزینه‌های مترتب با این تصمیمات راهکار لازم ارائه دهند و به اجرا ‌گذارند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

404463