با عضویت ایران در هیات رئیسه اتحادیه جهانی تعاون صورت می گیرد؛

باز شدن دروازه های بازار ۱۱۲ کشور به روی کالاهای ایرانی / بی مهری وزارت راه برای ساخت مسکن کارگری

رئیس اتاق تعاون ایران از عضویت ایران برای اولین‌بار در هیأت مدیره مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون خبر داد، گفت: برای ساخت مسکن کارگران هنوز وزارت راه و شهرسازی قراردادی برای تعاونی‌های مسکن ارائه نکرده است.
تصویر باز شدن دروازه های بازار ۱۱۲ کشور به روی کالاهای ایرانی / بی مهری وزارت راه برای ساخت مسکن کارگری

به گزارش سایت خبری پرسون، در آستانه 11 تیرماه روز جهانی تعاون، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در نشست خبری اظهار داشت: اتاق تعاون ایران برای اولین بار در طول تاریخ به عضویت هیأت مدیره مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون ICA به مدت چهار سال در‌آمده است.

عبداللهی افزود: اتحادیه جهانی تعاون که مقر آن در بروکسل - بلژیک قرار دارد دارای ۱۱۲ کشور عضو است که ایران برای اولین‌بار توانست عضو هیأت مدیره این اتحادیه شود که امیدواریم از محل این عضویت بتواند دانش تعاونی را به داخل کشور منتقل کند و همچنین در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی مانند فائو، آی‌لو و ایکائو بتواند خدمات قابل توجهی به توسعه بخش تعاون در کشور و توسعه صادرات این بخش ارائه کند.

عبداللهی گفت: در کشورهای دنیا حتی در کشورهای دارای اقتصاد سرمایه‌داری بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ عضو تعاونی هستند به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های تعاونی پروژه به ارزش 5.2 میلیارد دلار اجرا می‌کنند. در کشور ما هم بخش تعاون به مدد تلاش‌های شهید آیت‌الله بهشتی و گنجاندن دو اصل 43 و 44 قانون اساسی مورد تأیید و تأکید قانون اساسی و مقام معظم رهبری قرار دارد و حمایت‌های بی‌سابقه‌ای از تعاون از سوی مقام معظم رهبری دیده شده است.

او ادامه داد: بخش تعاون در دنیا 1.2 میلیارد نفر جمعیت دارد که به طور متوسط 12 درصد اشتغال دنیا مربوط به تعاونی‌ها است و در ایران سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور بین 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی و 9 درصد اشتغال کشور توسط تعاونی‌ها ایجاد می‌شود.

رئیس اتاق تعاون ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در خصوص اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی تعاونی ها نقش پر رنگی در تولید مسکن داشتند، اما این روزها نقش تعاونی ها در تولید مسکن کمتر شده است علت چیست؟ پاسخ داد: سوال به جایی بود و منتظر این سوال بودم، تعاونی ها نقش پر رنگی در تولید مسکن دارند به طوری که از ابتدای انقلاب تاکنون نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به همت تعاونی ها احداث شده است، البته اشکالاتی وجود داشته که به دنبال رونق مجدد تعاونی ها در حوزه مسکن هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه قراردادی بین اتاق تعاون با وزارت راه برای ایجاد مسکن کارگری صورت گرفته است، این قرارداد این روزها در چه مرحله ای قرار دارد؟ پاسخ داد: برای ساخت مسکن کارگری به همت اتاق تعاون در قالب طرح مسکن ملی 6 ماه قبل در حضور رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم که قرار شد 200 هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی برای کارگران احداث شود، از سوی دیگر برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها هم 140 تا 150 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده احداث شود، اما با وجود اینکه زمین به مساحت 820 هکتار به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم، اما هنوز کارهای قانونی آن برای کلنگ‌زنی و شروع ساخت و ساز آغاز نشده و قرار است در این زمین ‌ها برای کارگران و افراد دیگر مسکن تعاونی ساخته شود.

وی با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه در این وزارتخانه علی‌رغم پیگیری ما هنوز اقدامی برای مسکن کارگری صورت نگرفته است و این در حالی است که اگر شش ماه پیش این اقدام صورت گرفته بود روند ساخت مسکن کارگری با پیشرفت قابل توجهی روبرو بود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: تاکنون 10 مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم تا حداقل فرمت قرارداد مسکن کارگری ارائه کنند، اما هنوز بعد از 6 ماه حتی قرارداد ساخت مسکن را به ما نداده‌اند و پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که چند بار شخصا با وزیر محترم راه و شهرسازی این موضوع را در میان گذاشته ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی قول احداث ۴ میلیون مسکن را به مدت۴ سال به هموطنان داده و رئیس محترم جمهور نیز با این قول وزیر این وعده را به هموطنان داده است، لذا انتظار این وجود دارد تلاش بیشتری برای محقق کردن این وعده صورت گیرد.

402979