با تخصیص 50 میلیارد ریال بودجه عملیاتی:

پروژه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی آغاز می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: با اختصاص 50 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور، پروژه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی از هفته آینده آغاز می شود.

تصویر پروژه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی آغاز می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا زمانی روز گفت: علاوه بر پس روی آب دریای خزر که موجب تهدید تالاب انزلی شده است بارزترین چالشی که در نیم قرن گذشته این تالاب بین المللی را در معرض خطر قرار داده ورود فاضلاب های خانگی است.

وی با بیان اینکه ورود فاضلاب های خانگی شهرهای مجاور و بویژه شهر رشت یکی از مهمترین معضلات تالاب انزلی است گفت: حدود ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب در سال وارد این تالاب می شود و مهمترین فاضلاب، فاضلاب شهر رشت است که از طریق دو رودخانه زرجوب و گوهر رود که بهم متصل می شوند و رودخانه پیربازار را تشکیل می دهند و وارد تالاب انزلی می شوند و همینطور ورود ۴۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی از چالش های مهم این تالاب بین المللی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار تن رسوب که حاصل عدم آبخیزداری از بالادست است و به وسیله ۱۰ رودخانه دائمی وارد تالاب انزلی می شود ، اظهار داشت:عدم ورود فاضلاب خانگی و رعایت حقابه تالاب انزلی در فصول کشاورزی دو راهکاری است که می تواند احیاگر تالاب انزلی باشد؛ زیرا ورود آب سالم می تواند در احیا و خود پالایی تالاب کمک کند.

زمانی در خصوص طرح بایوجمی که بدلیل فشار افکار عمومی و دغدغه مندان زیست محیطی در تالاب انزلی متوقف شد، اظهار داشت: اشکالات بسیار زیادی در این طرح بود که با فشار علاقمندان به محیط زیست این طرح متوقف شد و روند پیگیری حقوقی این طرح اکنون هم از طریق سازمان و هم مراجع قضایی ادامه دارد.

وی در خصوص فعالیت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در تالاب انزلی نیز گفت: جایکا از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ چند طی مرحله در استان کار کردند که به زعم نظر بسیاری کارشناسان این پروژه می توانست موفقیت های بیشتری داشته باشد اما نقد زیادی بر آن وارد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اظهار داشت:در پروژه جایکا می شد برای چالش های اصلی تالاب بین المللی انزلی از جمله بحث مدیریت رسوب و فاضلاب اقدامات موثری انجام شود که عملا اقدامی نشد و عمداتا به یک سری پروژه های پایلوت ، بحث آموزشی و گردشگری پرداخته شد.

زمانی همچنین با بیان اینکه پدیده های زیست محیطی راه حل های فوری ندارند، در خصوص چالش پسماند گفت: عدم مدیریت پسماند چالش استان های شمالی است و در موضوع پسماند سراوان حق با مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص مدیریت پسماند استان گفت: در این خصوص چاره ای جز مدیریت پسماند از طریق تفکیک از مبدا نداریم که در این خصوص شهرداری کیاشهر پیشرو است و البته رفع چالش های محیط زیستی بدون مشارکت مردمی و رسانه میسر نیست.

ایرنا

400276