در گفت و گو با پرسون مطرح شد؛

بهبود سطح گزارشات در سامانه کدال، با آغاز فرآیند سوت زنی

کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد: سوتی زنی بر بهبود سطح کیفیت گزارشات منتشر شده در سامانه کدال تاثیر می‌گذارد زیرا ناشران  با دقت بیشتری گزارشات خود را جمع بندی خواهند کرد.
تصویر بهبود سطح گزارشات در سامانه کدال، با آغاز فرآیند سوت زنی

مهدی دلبری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در رابطه با تاثیرات اقدام اخیر سازمان بورس مبنی بر اهداء جوایز به سوت‌زنان، اظهارکرد: باتوجه به حجم فعالیت‌های اشخاص در فضای مجازی و افراد حقیقی در بازار سرمایه سیستم سنتی به تنهایی امکان کشف تخلفات را ندارد به همین خاطر در راستای شفافیت بازار سهام، سازمان بورس از فعالان و سهامداران در این راستا درخواست کمک کرده است.

مهدی دلبری با بیان اینکه بر اساس قوانین بازار سرمایه و باتوجه به آنکه سازمان بورس نقش نظارتی را بر عهده دارد به همین خاطر هرگونه تخلف در بازار سهام در ابتدا باید به سازمان بورس گزارش شود گفت: اقدام سازمان بورس در راستای اعطای جوایز به سوت زنان بسیار مناسب است زیرا این امر سبب کاهش تخلفات و افزایش شفافیت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به برخورد با متخلفان بازار سرمایه در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در بازارهای مالی پیشرفته در سطح دنیا اگر شخصی به هر نحو تخلفی را انجام دهد اسم آن در سایت‌های مربوط درج می‌شود تا سهامداران در مواجه با فرد خاطی دقت کافی را داشته باشند، بدین ترتیب، سازمان بورس نیز باید جدولی را تحت عنوان اقدامات تخلف آمیز در سامانه دیده‌بان سلامت منتشر کند تا تمامی سهامداران نسبت به تخلفات آگاهی لازم را بدست آورند.

دلبری همچنین اضافه کرد: مطابق برنامه توسعه سازمان بورس باید پایگاهی را برای انتشار احکام و پرونده ناشران و مدیران نهادهای مالی در راستای رتبه‌بندی آن‌ها راه‌اندازی کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: سازمان بورس بهتر است با توجه به ابزارهای دردسترس پیشگیری های لازم را در راستای کاهش تخلفات در نظر گیرد تا نیازی به مسئله سوت زنی نباشد.

397125