سرخک وارداتی طغیان می کند...

افزایش موارد ابتلا به سرخک، خبر از شیوع آن در کشور دارد و وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد این بیماری در استان‌های مرزی و مرکزی ابراز نگرانی کرده است.
تصویر سرخک وارداتی طغیان می کند...

به گزارش سایت خبری پرسون، آنطور که از شهرهای مختلف گزارش شده، موارد ابتلا به این ویروس به بیش از 300 نفر می‌رسد. اوایل امسال بود که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به طغیان سرخک در این کشور هشدار داد. حال هشدار او به واقعیت پیوسته و مثلا سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت استان قم از شناسایی یک مورد مثبت ابتلای کودک 9 ماهه که سابقه تزریق واکسن سرخک ندارد، به این بیماری خبر داد و گفت: «این بیماری از طریق تردد اتباع کشورها، به ایران وارد شده و تیم‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ثانویه بیماری به دیگران و اطرافیان بیمار را انجام دادند.»

همچنین پانته‌آ عینی، مدیر شبکه بهداشت شهرستان فردیس گفت: «با توجه به شیوع فاجعه بار سرخک در کشور همسایه، در کشور و به ویژه در فردیس با جمعیت بالای اتباع، زنگ خطر سرخک زده شده است.» مسعود دهقانی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشان نیز از شیوع این بیماری خبر داد: «برخی خانوارهای کاشانی از واکسیناسیون سرخک شیرخواران و کودکان خود ممانعت می‌کنند که همین عامل باعث شیوع این بیماری شده است.»

مرزها را کنترل کنید

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که روزانه هزاران نفر بدون بررسی گواهینامه سلامت، از مرزهای شرقی و غربی، وارد استان‌های مهاجر پذیر می‌شوند. به‌عنوان مثال در شرایطی که روزانه هزاران نفر از افغانستان به صورت قاچاقی وارد ایران می‌شوند که وزارت بهداشت دولت طالبان اعلام کرده که «از آغاز سال‌جاری تاکنون بیش از 130 کودک بر اثر ابتلا به بیماری سرخک در افغانستان جان باخته‌اند.» همچنین از دی‌ماه سال پیش بیش از 16 هزار کودک در سراسر کشــور افغانستان به بیماری سرخک مبتلا شده‌اند. ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی نیز این تهدید را تایید و در رابطه با کنترل مرزها و خطر طغیان سرخک در کشور می‌گوید: «سرخک در کشورهای منطقه و همسایه ایران شیوع گسترده‌ای داشته و باید هرچه سریع‌تر مرزهای شرقی و غربی کشور کنترل شوند.

در این کشورها چون نظام سلامت آنها یا درگیر جنگ یا تمرکز بر کنترل کرونا بوده‌اند‌‌، واکسیناسیون سرخک برای نوزادان به‌خوبی انجام نشده یا نوع واکسن‌ها مرغوب نبوده است. زمانی‌که مرزهای ایران باز است و هیچ کنترلی نسبت به ورود اتباع بیگانه در آنجا صورت نمی‌گیرد، مشخص است که کشور درگیر شیوع بیماری خواهد شد. امروزه شهرهای مهاجرپذیر یا زیارتی مانند قم و مشهد بیشتر درگیر شیوع این بیماری شده‌اند، این امر نشان می‌دهد که کنترل مرزها به خوبی صورت نگرفته و بیماری‌های ویروسی و میکروبی به سرعت وارد کشور می‌شود. خسرونیا در ادامه صحبت‌هایش معتقد است که کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، پاکستان و برخی از کشورهای عربی درگیر بیماری سرخک به صورت محدود هستند، اما زمانی‌که تمرکز مسافران آنها برای ورود به یک کشور باشد، کشور مقصد که همان ایران است، به سرعت درگیر شیوع سرخک می‌شود.

او در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «متاسفانه برای کنترل شیوع سرخک در کشور دیر شده، چون روزانه هزاران نفر از مرزهای شرقی بدون بررسی کارت بهداشت و قاچاقی وارد کشور می‌شوند و کافی است که یک درصد آنها به بیماری‌های عفونی یا میکروبی مبتلا باشند. از همین الان باید مرزها بیشتر کنترل شود و اگر کودکان وارد کشور می‌شوند باید کارت واکسن داشته باشند، ولی متاسفانه این امر رعایت نمی‌شود. بسته شدن مرزها تنها راه کاهش هزینه‌های درمانی برای دولت و نظام سلامت کشور است، چون به غیر از سرخک، ما با تهدید بیماری‌ «سل مقاوم» مواجه هستیم که آن نیز منشا بیرونی مرزها را دارد.

رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور، با اشاره به عوارض این بیماری در کودکان تصریح می‌کند: «سرخک ممکن است در کودکان منجر به فوت یا روی‌ مغز و اعصاب و ریه‌ها تاثیرگذار باشد و عفونت‌های سیستماتیک در بدن ایجاد ‌کند. همچنین افراد مسن‌تر مستعد نیز باید واکسینه شوند. همه افراد را باید مستعد در نظر گرفت مگر اینکه سابقه سرخک تائید شده توسط پزشک داشته باشند، دو دوز واکسن دریافت کرده باشند یا بررسی‌های سولوژیک (آزمایشگاهی) آنها نشان از ایمنی نسبت به سرخک داشته باشد. تزریق واکسن سرخک در مبتلایان به نقص ایمنی سلولی، زنان باردار و افرادی که سابقه حساسیت به پروتئین تخم مرغ یا آنتی‌بیوتیک نئومایسین دارند، ممنوع است.»

واکسیناسیـــــون یک میلیون و 200 هزار کودک

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در شرایطی که برآوردها از آمارهای رسمی آژانس پناهندگان سازمان ملل و وزارت امور خارجه ایران نشان می‌دهد که در 9 ماه اخیر بیش از 1.5 میلیون افغانستانی به کشورمان پناه آورده‌اند، همان‌طور که اردشیر گراوند، جامعه‌شناس به رکنا گفته است: «نباید از خاطر برد که با توجه به ناامنی حاکم بر افغانستان، بسیاری از اتباع این کشور چاره‌ای جز پناه آوردن به ایران به‌خصوص در دوره طالبان نداشته‌اند و دولت کشورمان نیز چاره‌ای جز فراهم کردن شرایط اقامت مسالمت آمیز اتباع افغانستان در ایران ندارد.

در این بین و با توجه به این آمار، باید واکسیناسیون کودکان آنها در دستور کار وزارت بهداشت قرار بگیرد و هزینه‌های چند میلیاردی بر روی نظام سلامت کشوری می‌گذارد که خود با تحریم دارویی و کمبود مواجه است. با توجه به این موضوع روز گذشته محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از واکسیناسیون سرخک اتباع خارجی 9 ماه تا 30 سال خبر داد. بنا به گفته او، در زمستان سال گذشته یک میلیون و 200 هزار کودک 9 ماه تا هفت سال جنوب شرق کشور تحت پوشش واکسن سرخک قرار گرفتند و در مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان از حاشیه امن خوبی از این جهت برخوردار هستیم.

394109