صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت روی سامانه کدال قرار گرفت/ نورافکن شفافیت روی چهره زیان‌های انباشته

به دنبال وعده وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام برنامه‌های شفافیت مالی، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال مالی ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۳۱۲ و ۳۱۳ شرکت دولتی اعم از مادرتخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.
تصویر صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت روی سامانه کدال قرار گرفت/ نورافکن شفافیت روی چهره زیان‌های انباشته

به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر امور اقتصادی و دارایی اوایل هفته جاری خبر داد که به زودی یک خبر مهم در حوزه شفافیت اقتصادی اعلام خواهد شد. بر این اساس و در ادامه برنامه شفافیت مالی و برای اولین بار صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال قرار گرفت.

همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده هفت بانک، ۲ بیمه دولتی و چهار شرکت تابعه وزارت اقتصاد در سال گذشته در سامانه کدال منتشر شد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بر اساس اعلام سازمان حسابرسی کشور یک شرکت زیان‌ده است. مجموع درآمدهای این شرکت در سال ۱۳۹۹ از محل درآمدهای عملیاتی ۲ هزار و ۶۰ میلیارد و ۲۲۶ میلیون ۴۰۰ هزار و تومان و از محل سایر درآمدها، ۹۶۴ میلیارد و ۵۹۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و کل درآمدها تقریباً حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

زیان خالص ایران ایر نیز در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳,۴۷۰ میلیارد تومان (۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد و ۵۸۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) بوده است. در سال قبل از گزارش مذکور (سال ۱۳۹۸) مجموع درآمدهای ایران ایر اعم از درآمدهای عملیاتی و سایر درآمدها بیش از ۳,۲۷۱ میلیارد تومان و زیان خالص این شرکت ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ هم درآمدهای ایران ایر کاهش داشته و زیان خالص این شرکت افزایش داشته است.

صورت مالی شرکت مدیریت منابع برق ایران منتهی به سال مالی ۹۹ منتشر شده است. طبق این صورت مالی، این شرکت در سال ۱۰ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان زیان داشته که نسبت به سال گذشته‌اش حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش زیان داشته است.

صورت مالی شرکت نفت و گاز پارس منتهی به سال مالی ۹۹ نیز منتشر شده است. طبق گزارش مالی مبلغ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان سود خالص شرکت نفت گاز پارس در سال ۹۹ بوده است که نسبت به سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

اقدامی که منجربه افزایش شفافیت در اقتصاد می‌شود

وحید شقاقی‌شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به قرار گرفتن صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال گفت: اگر انتشار اینگونه لیست‌ها ادامه‌دار و منسجم باشد قطعاً در جهت تقویت شفافیت در اقتصاد موثر خواهد بود و ما باید این کار را به فال نیک بگیریم.‌

وی با اشاره به صورت مالی شرکت‌های دولتی ادامه داد: صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی قصه پر دردی است.

متاسفانه بخشی از شرکت‌های دولتی در کشور ما حیاط خلوت دولت‌ها بوده‌اند.

در برخی از این شرکت‌ها طی دهه‌های گذشته شاهد استخدام‌های بیجا، عملکردهای غیرشفاف و ناسالم و عملکردهای نامناسب بوده‌ایم.

بنابراین هر اندازه که به سمت شفافیت اینگونه شرکت‌ها پیش برویم می‌تواند پاسخگوی را در اقتصاد ایران افزایش بدهد.

انتشار صورت‌های مالی انتصاب‌های هیئت مدیره این شرکت‌ها و استخدام نیروی انسانی را شفاف‌تر می‌کند، پاسخ‌گویی را افزایش می‌دهد و در ادامه مطالبه‌گری نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دلایل موثر بر عملکرد شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم عملکرد تمام شرکت‌ها را با یک معیار ارزیابی کنیم.

طبیعتاً دلایل متعددی بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر گذاشته و آنها را زیان‌ده کرده است.

وی افزود: ممکن است در برخی از شرکت‌ها فساد، عدم شفافیت و ناکارآمدی دلیل زیان‌ده بودن آنها شده باشد و برخی دیگر از شرکت‌ها ممکن است به دلیل عدم بهره‌وری، تلاطمات اقتصادی، کرونا و تحریم‌ها طی سال‌های زیان‌ده بوده باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم ما نمی‌توانیم با یک معیار وضعیت تمام شرکت‌ها را بررسی کنیم اما آنچه که مشهود است این بوده که متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها زیان انباشته بسیار زیادی دارند، عملکرد برخی از آنها معیوب بوده و عوامل دیگری مانند کرنا و تحریم و همچنین ضعف ساختار اقتصاد ایران دلیلی بر عملکرد ضعیف شرکت ها بوده است.

وی گفت: مسئله مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که ما هرچه بیشتر به سمت شفافیت حرکت کنیم و صورت‌های مالی به صورت منسجم و ادامه‌ دار در دسترس عموم قرار بگیرد، عوامل مهم و موثر بر عملکرد شرکت‌ها سهم خودشان را بیشتر و بهتر در زیان انباشته شرکت‌ها نشان می‌دهند. من گمان می‌کنم که اکنون قضاوت و تحلیل در خصوص عملکرد شرکت‌ها خیلی زود است و ما باید منتظر صورت‌های مالی دیگر باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: انتشار صورت‌های مالی می‌تواند به شفافیت و تحلیل واقع بینانه از وضعیت شرکت‌ها کمک کند.

شقاقی‌شهری در پایان با بررسی وضعیت شرکت‌ها در ماه‌های آتی تاکید کرد: انتشار مداوم صورت‌های مالی نشان می‌دهد که ضعف عملکرد شرکت‌ها به دلیل ناکارآمدی‌های سیستم بوده و یا عواملی همچون تحریم و کرونا سبب زیان‌ده بودن آنها شده است.

اگر مشکل تحریم و کووید19 باشد قطعاً با رفع برخی از موانع همانند برجام و کرونا وضعیت برخی از شرکت‌ها به سمت بهبود حرکت خواهد کرد.

منبع: روزنامه ابتکار

393821