حرف‌های جدید سیاسی از دل مردم در «جناب عالی»

حرف های عادل تبریزی کارگردان سریال ۱۳ قسمتی «جناب عالی» درباره تولید این اثر در ادامه آمده است.
تصویر حرف‌های جدید سیاسی از دل مردم در «جناب عالی»

به گزارش سایت خبری پرسون، عادل تبریزی کارگردان سریال «جناب عالی» که به عنوان اولین سریال تلوبیون پلاس در حال پخش است، اعتقاد دارد این سریال حرف‌های جدید سیاسی از دل مردم و نه سیاستمداران می‌زند.

مجموعه طنز سیاسی- اجتماعی «جنابِ عالی» با بازی امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، مهوش وقاری، گیتی معینی، رضا بنفشه‌خواه و با حضور بیتا سحرخیز و هنرمندی منوچهر آذری و… سعی دارد تا با نگاهی طنز، به بررسی معضل بیکاری و نقد سیستم‌های اداری کشور بپردازد. این سریال که قرار بود از تلویزیون روی آنتن برود با نظر مدیران از سامانه تلوبیون پلاس پخش خود را آغاز کرده است.

عادل تبریزی کارگردان سریال ۱۳ قسمتی «جناب عالی» که این روزها در سامانه تلوبیون پلاس در حال پخش است، در پاسخ به این پرسش که تولید «جناب عالی» چه مدت زمان برده است؟ بیان کرد: «جناب عالی»، سریال سختی به لحاظ تولیدی است اما با همراهی گروه درجه یکی که داشتیم، این اثر مانند یک فیلم سینمایی در ۴۹ یا ۵۰ جلسه ساخته شد. همچنین یک ماه‌ و نیم پیش‌تولید جدی کار طول کشیده است. از سوی دیگر ما تک‌ دوربین کار کردیم و در دو یا سه سکانس تنها با ۲ دوربین کار را پیش بردیم.

وی ادامه داد: شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد از من پرسیدند مگر می‌شود سریالی را در این مدت کم کار کرد؟ من هم در جواب آن‌ها گفتم بله. من فیلم سینمایی «گیج‌گاه» را هم با وجود آنکه فیلم سختی بود و در دهه ۷۰ می‌گذشت، در تعداد جلسات کمی ساختم همچنین فیلم‌های کوتاهم را نیز در یک یا دو جلسه به پایان می‌رسانم.

کارگردان «جناب عالی» با اشاره به اینکه این کار را از سینمای قدیم ایران آموخته است، عنوان کرد: زمانی که متوجه شدم حسین فرحبخش فیلم «قافله» را در ۱۷ جلسه و مسعود کیمیایی فیلم «سلطان» را در ۱۸ جلسه ساخته است، حیرت کردم که چگونه فیلم‌های چنین خوش‌ساختی را می‌توان در مدت زمان کم کار کرد. تعداد زیادی از فیلم‌های سینمای ایران را رصد کردم و به این نتیجه رسیدم تولید در سینما دچار مشکل شده است و می‌توان اثری باکیفیت در تعداد جلسات پایین ساخت.

تبریزی در جواب به این سوال که آیا بودجه سریال در تعداد کم جلسات فیلمبرداری دخیل بوده است؟ تصریح کرد: خیر. البته باید بگویم کل بودجه جناب عالی به اندازه یک قسمت برخی از سریال‌ها هم نیست و ما با پول یک قسمت از سریال‌های امروزی «جناب عالی» را برای مخاطبان تولید کردیم که به اذعان بسیاری از تماشاگران اثری خوش‌ ساخت است.

وی درباره عنوان انتخاب شده برای سریال که واژه‌ای‌ست که افراد در تعارفات معمول به کار می‌برند، مطرح کرد: ما به جنابِ عالی در تمام تاروپود جامعه نیاز داریم؛ در حقیقت ما جنابِ عالی‌هایی کم داریم که در نوع خود بهترین هستند. «جناب عالی» نشان می‌دهد شخصیت اصلی داستان که همیشه تلاش می‌کند عالی باشد، زمانی که وارد سیستم اداری کشور هم می‌شود، به تلاش خود ادامه می‌دهد.

کارگردان «جناب عالی» در پاسخ به این پرسش که آیا این سریال می‌تواند تغییری در سیستم اداری کشور ایجاد کند؟ اظهار کرد: من هنرمند را روزنامه‌نگار یا خبرنگار که می‌تواند با اطلاع‌رسانی جلوی یک اتفاق را بگیرد، نمی‌دانم. فرض کنید من و شما یک حادثه رانندگی را از نزدیک مشاهده کرده‌ایم اگر من فیلمی از آن بسازم و شما خبر حادثه را کار کنید، دیگر فرقی بین ما دو نفر نیست.

تبریزی افزود: هنرمند وظیفه دارد جهان متفاوت خلق کند پس باید نگاهی متفاوت نسبت به اتفاقی که بسیاری آن را دیده‌اند، داشته باشد. من در «جناب عالی» تلاش کردم که آدم‌های مختلف و دنیای متفاوت سیاسی خلق کنم و خوشبختانه توانستم راهکار هم ارایه بدهم. در حقیقت امیرعلی عالی در مقام یک وزیر، کاری را انجام می‌دهد که من برای اولین بار در سریالی سیاسی آن را به نمایش گذاشته‌ام و مسئولان می‌توانند از آن درس بگیرند.

وی با بیان اینکه در سینمای ایران آثاری با محوریت طنز سیاسی ساخته شده‌اند اما طنزی که مستقیما به ساختار اداری کشور نقد وارد کند و درباره یک وزارتخانه هرچند خیالی صحبت کند، پیش از «جناب عالی» ساخته نشده بود، یادآور شد: پس من این نگرانی را داشتم که برخورد تلویزیون با این کار به چه صورت است؟ حتی به این مساله هم فکر کردم که ممکن است کار بایگانی شود البته مطمئن بودم و هستم سریال به نفع مردم ایران است چراکه در قالب کمدی حرف‌های جدید سیاسی از دل مردم و نه سیاستمداران می‌زند؛ همان صحبت‌هایی که در کوچه و خیابان می‌شنویم. همچنین به این مساله اعتقاد دارم که اگر کار دیده شود و بزرگان سیاست این سریال را ببینند شاید ساختار اداری وزارتخانه‌ها اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بهره بردن از بداهه‌پردازی توسط بازیگران در این اثر کمدی گفت: از بداهه‌پردازی در «جناب عالی» کم استفاده شده است و بازیگران باید دیالوگ حفظ می‌کردند و بر اساس آن جلو می‌رفتند البته همین مساله هم چالشی برای من کارگردان و حتی بازیگران به وجود آورد چراکه سه قسمت آخر فیلمنامه بدون دیالوگ بود و من دیالوگ این قسمت‌ها را باتوجه به اتمسفری که از کار دریافت کرده بودم، سر صحنه می‌نوشتم و به بازیگران می‌دادم تا حفظ کنند. به یاد دارم حتی یک ساعت صرف نگارش دیالوگی پنج خطی برای امیرحسین رستمی کردم که قرار بود در سکانس تاثیرگذار قسمت آخر آن را بیان کند.

کارگردان «جناب عالی» درباره دلیل سپردن نقش «امیرعلی عالی» به امیرحسین رستمی بیان کرد: امیرحسین رستمی مانند برادرم است و ما ۲۰ سال است که با هم رفیق هستیم. من سال ۸۲ زمانی که برای اولین بار از شهر مشهد به استان تهران آمدم و هیچ کس را در تهران نمی‌شناختم، بسیار اتفاقی با اولین نفری که در پایتخت برخورد کردم و دوست شدم، امیرحسین رستمی بود. برای سریال «جناب عالی» تنها گزینه من برای این نقش و شرطی که برای خود گذاشته بودم، امیرحسین رستمی و فکر می‌کردم بهترین انتخاب او است اگرچه هنوز هم به عقیده‌ام پایبند هستم اما اگر او هم به هر دلیلی در کار حاضر نمی‌شدم گزینه دیگری در ذهن داشتم که شاید کمتر کسی به آن فکر کند.

تبریزی در جواب به این سوال که با انتخاب بیژن بنفشه‌خواه برای بازی در نقش دستیار ارشد رییس جمهور به دنبال شکستن چارچوب‌ها بوده است یا نه؟ گفت: بله. هدفم این بود که یک سیاستمدار جدید، متفاوت و فانتزی خلق کنم تا با این واکنش مخاطب مواجه نشوم که «ای بابا هر روز داریم این افراد را در اخبار و برنامه‌ها می‌بینیم». همچنین به دنبال بازیگری برای این نقش نبودم که چهره‌اش شبیه به یک فرد سیاسی باشد و با دیالوگ‌هایی که برای این نقش نوشتم، سعی کردم چارچوب‌ها را بشکنم.

تبریزی در پایان خاطرنشان کرد: افتخار این را داشتم در این پروژه با اسحاق خانزادی به عنوان صداگذار کار کنم که صداگذاری ۱۳۱۰ اثر را در کارنامه کاری خود دارد. همچنین تیم درجه‌یکی در این پروژه من را یاری کردند که لازم می‌دانم از همه دوستان که عشق را در این سریال به جریان انداختند، تشکر کنم. مانند دیگر کارهایم تلاش کردم پشت صحنه به همه دوستان خوش بگذرد چراکه معتقدم وقتی کاری ساخته می‌شود باید به همه خوش بگذرد حتی راننده‌ای که من را سر صحنه می‌برد، باید از حضور من به عنوان کارگردان لذت ببرد و این وظیفه من است که کاری کنم همه بچه‌های تیمم پروژه را کار خودشان بدانند. من رقم زدن این اتفاق را مدیون مسعود کیمیایی که مدتی دستیار ایشان بودم، هستم چراکه کاری می‌کرد که همه افراد به اصطلاح رگ غیرتی کار کنند.

این مجموعه به تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی و با بازی امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، مهوش وقاری، گیتی معینی، رضا بنفشه‌خواه و با حضور بیتا سحرخیز و هنرمندی منوچهر آذری و… سعی دارد تا با نگاهی طنز، به بررسی معضل بیکاری و نقد سیستم‌های اداری کشور بپردازد.

این سریال که محصول مشترک مرکز سریال سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و شرکت نوآوری و شتابدهی فلق است، به صورت رایگان و روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۱۶ از طریق سامانه تلوبیون پلاس منتشر می‌شود.

منبع: ایلنا

393769