خطیب زاده:

وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت/ قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود

خطیب زاده گفت: در محکومیت اتفاقات اخیر امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نوشتند.
تصویر وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت/ قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری، ضمن تبریک روز ارتش، گفت: آنها در کنار دیگر دلاورمردان اجازه ندادند حتی یک میلیمتر از خاک ایران عزیز در اشغال خارجی باشد و امروز تمامی حیثیت، جان و مال و ناموس این مملکت تحت حفاظت این عزیزان قرار دارد.

وی در واکنش به سوالی در خصوص رفع تحریم‌های سپاه در دولت گذشته، گفت: موضوعات باقی‌مانده در گفتگوهای وین برای همه روشن است. در ۱۱ ماه گذشته در مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی که درباره همه مسائل توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره آن[توافق] صحبت کنیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: موضوعات باقی‌مانده به محض آنکه تمام شود می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.

سعید خطیب‌زاده گفت : آزادسازی منابع ملت ایران و بازگشت پول‌های ایران به کشور به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد و این که دولت آمریکا تلاش می‌کند در مورد هر موضوعی که مربوط به ایران است، دخالت کند، نشان می‌دهد که چقدر رفتار آنها (دولت آمریکا) با ادعاهایی که آقای بایدن مطرح می‌کند، فاصله دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : آن‌چه که در وین در حال گفت‌ وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود و دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، سنجه و معیار حرکت بوده است از جمله تایم‌ها و زمان‌هایی که در آن مشخص شده است.

خطیب زاده در بخش دیگری از این نشست گفت: تبادل پیام بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا در حال انجام است.

وی تاکید کرد: زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود .

نامه «امیرعبداللهیان» به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

وی در واکنش به یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی نیز، گفت: بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم و رژیم جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگران و روزه‌داران انجام داد و تعداد زیادی را مجروح کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: روند عادی‌سازی سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن‌ها را بیشتر جری کرده تا ددمنشی‌های خود را گسترش دهند. ایران ضمن محکومیت شدید، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی انجام داده است و آقای امیرعبداللهیان نیز نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاد.

خطیب‌زاده گفت: طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم، چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی‌دارد.

سفیر اوکراین بهتر است متوجه مواضع دولت خود شود

وی در واکنش به اظهارات سفیر اوکراین در تهران، گفت: سفیر اوکراین یک بار دیگر توئیت وزیر امور خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولتش بشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص روابط ایران و عراق گفت: در روابط ایران و عراق موضوعات دوجانبه بین المللی و منطقه‌ای زیادی وجود دارد. البته در حوزه روابط دوجانبه، راه‌آهن شلمچه از جمله موضوعات در حال پیگیری در کمیسیون مشترک است.

خطیب‌زاده افزود: همچنین برخی پروژه‌های مشترک از جمله روان‌سازی صدور روادید برای اتباع دو کشور در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: عراق همچنین نقش قابل توجهی در منطقه و در گفتگوهای ایران و عربستان دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفر وزیر خارجه به تهران نیز در این خصوص و نگرانی تهران از حضور برخی از طرف‌های ثالث در عراق بود که انتقال نظرات صورت گرفت.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به هتک حرمت به ساحت قرآن در سوئد گفت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود. جمهوری اسلامی ایران به اشد وجه اهانت به ساحت قرآن مجید را محکوم می‌کند و تکرار این موضوع توسط اتباع سوئد جای تاسف عمیق دارد.

وی افزود: منتظر هستیم که دولت سوئد به سواستفاده از آزادی بیان و فراهم کردن فضا برای آزادی نفرت پراکنی پایان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قلوب جهان اسلام از این هتک‌حرمت‌هایی که در سایه‌ی آرامش و امنیتی که غرب برای هتاکان فراهم کرده است، جریحه‌دار شده است.

زنجیره انتفاع اقتصادی ما در مذاکرات باید لحاظ شود

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رفع تحریم‌های سپاه تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات است، گفت: موضوعات باقی‌مانده میان ایران و ایالات متحده بیش از یک موضوع است.

وی افزود: در چند هفته‌ی گذشته پیام‌هایی از طریق آقای مورا و بعد از سفر او به تهران مبادله شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری ایالات متحده باید از بین برود،اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت طرف‌ها را با حفظ میراث ترامپ، تلف کند.

خطیب‌زاده افزود: زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به طور کامل دیده شود که این موضوع تا الان باقی‌مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع دیپلماسی آب گفت:‌ کمیته دیپلماسی آب کشور چند روز پیش به ریاست معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جلسه داشت. موضوع آب و محیط زیست در دو اداره جداگانه در معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد:‌ در جریان رایزنی‌هایی که چندی پیش بین وزیران خارجه ایران و ترکیه انجام شد قرار شد که گفت‌وگوهایی بین دو کشور در ارتباط با این موضوع صورت بگیرد. در همین چارچوب اواخر سال گذشته هیئتی از وزارت خارجه و وزارت نیرو ایران به آنکارا رفت و گفت‌وگوهایی با طرف ترکیه در ارتباط با رودخانه های مرزی انجام داد. ما این گفت‌وگوها را با عراق و برخی دیگر از کشورها نیز داریم. با برخی دیگر از کشورها نیز مثل افغانستان در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم. موضوع دیپلماسی آب موضوع جدی برای ما است. در خصوص موضوع ریزگردها نیز همان طور که هفته پیش گفتم بسیار مهم است که مراجع تخصصی اعلام کنند که منشأ این ریزگردها کجاست و این قدم اول است. برخی می‌گویند عراق است،‌ برخی می‌گویند عراق و سوریه و برخی حتی می‌گویند سودان. فارغ از اینکه کدام پاسخ‌ها دلیل اصلی است ما باید به یک راهکار اجماعی و مرضی الطرفین بین کشورهای درگیر با این موضوع برسیم.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ اینکه بگوییم برداشت از بالادست رودخانه دجله عامل اصلی است شاید در این گزاره فاکتورهای دیگر در نظر گرفته نشده باشد. عراق درخواست داد سیاست آبی نامناسبی داشته است. در دوران صدام سیاست‌های غلطی وجود داشته است و بهره‌برداری بسیار زیاد و خارج از عرفی از رودخانه‌ها شده است. شاهد سدسازی‌های زیاد ترکیه و تصمیمات یک جانبه در این حوزه بدون مشورت نیز بوده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد:‌ جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌هایمان را در دو حوزه‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌ایم که اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تأخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر فواد حسین به تهران و مطالب منتشر شده در جریان دیدار مقامات ایران و عراق گفت:‌ در سفر وزیر خارجه عراق به ایران درباره تسهیل تردد اتباع دو کشور از جمله تردد اتباع با خودروهای شخصی همراه با خانواده‌هایشان گفت‌وگوهایی انجام شد. طرف عراقی برخی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و مقررات را اعلام می‌کند که باید انجام شود و ما نیز آمادگی داریم که در اسرع وقت انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر در مورد مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت‌وگوهایی شد، گفت: ‌در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز در جریان این سفر رایزنی شد و ما آمادگی داریم که هر زمان عربستان سعودی آمادگی داشته باشد که به نکات مکتوب ما پاسخ مطلوب دهد دور بعدی گفت‌وگوها را داشته باشیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد شروع شیوع مجدد ویروس کرونا در چین و صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه ایران در صورت نیاز چین آمادگی ارسال کمک به این کشور را دارد، گفت:‌ ما در پکن و تهران آمادگی خود را به دوستان چینی در این زمینه اعلام کرده‌ایم. چین در مبارزه با کرونا در کنار ایران بود و ما نیز در کنار چین هستیم و این آمادگی را داریم که اگر آن‌ها نیازمند مساعدت و یاری ما باشند به آن‌ها کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در پاکستان و برخی از نگرانی‌های امنیتی در مرزهای شرقی کشور و تحرک گروه‌های تروریستی در این مرزها گفت:‌ ما نگرانی‌های جدی در ارتباط با مرزهای شرقی داشته و داریم و اینکه مقامات مرزی ما با مقامات پاکستان و افغانستان گفت‌وگو می‌کنند در همین راستا است. البته ما اشراف اطلاعاتی و امنیتی نسبت به این مرزها داریم و همواره هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همچنین دولت و ارتش پاکستان را متوجه این موضوع کرده‌ایم که برای روابط دو کشور مهم و حیاتی است که مرزها با ثبات بمانند و ثبات در این مرزها پایدار باشد.

وی همچنین در مورد اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت:‌ این سند یک نقشه راه برای گسترش تبادلات دو کشور در زمینه‌های مختلف است و در جریان سفر آقای امیرعبداللهیان به پکن و اعلام وزرای خارجه دو کشور این سند وارد فاز اجرایی شد و مقامات دو کشور در جریان رایزنی‌هایی که با یکدیگر داشتند توانستند در مورد موضوعات مختلف به برنامه عملیاتی برای همکاری و اجرای این سند برسند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده بعد از گلباران سفارت ایران در افغانستان تعدادی از افرادی که این کار را انجام داده بودند توسط دولت طالبان دستگیر شده‌اند، گفت:‌ ما از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌خواهیم که به مسئولیت اصلی خودش عمل کند و اجازه ندهد که بر موج ایران هراسی و یا موج‌های احساسی دیگر اقداماتی علیه ایران صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ‌ما نیز برخی از اخبار را در این زمینه شنیده‌ایم و انتظار ما این است که رفتار مسئولانه‌ای را از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در خصوص حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و اتباع افغانستانی ببینیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی مرور زمان ارزش توافق در وین را پایین نمی‌آورد، اظهار کرد:‌ واقعیت این است که برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند یعنی اینکه منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده و واقعا ادامه دادن این وضعیت، سوال اساسی درباره اینکه انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند.

خطیب‌زاده گفت:‌ حداقل بخشی از گروه ۱+۴ به بخش‌هایی از برجام پایبندی داشته‌اند و ما هم متناسب با آن پایبندی به برجام را داشته‌ایم و باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ایران تا چه زمانی قرار است منتظر پاسخ آمریکا باشد و از دیگر سو این روزها اخباری منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو بین ایران و اروپا در خصوص خودروسازی و این گفت‌وگوها در چه چارچوبی انجام می‌شود، گفت:‌ ایران نقشه دوم و سوم خود را از روز اول داشته و اقتصاد خود را منوط به گفت‌وگوها در وین نکرده است. روشن است که رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه با جدیت در این زمینه عمل کرده است. البته خنثی سازی تحریم‌ها نیز از جمله مأموریت‌های اصلی دولت و وزارت خارجه بوده است. وزارت خارجه همزمان که در حوزه رفع تحریم‌ها کار را به جلو برده بر اساس نقشه‌های دوم و سوم خودش موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب‌آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان یک اصل مهم در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خودش دنبال کرده است.

خطیب‌زاده گفت:‌ نه منتظر آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست مطبوعاتی با تبریک فرا رسیدن روز ارتش به تشریح عملکرد وزارت خارجه در طول یک هفته گذشته پرداخت.

منبع: ایسنا

393330