تبدیل پناهگاه حیات وحش نیشابور به زیستگاه امن پلنگ ایرانی


محیط بانان با اقدامات حفاظتی تلاش کرده اند تا پناهگاه حیات وحش حیدری در نیشابور به زیستگاهی امن برای پلنگ ایرانی تبدیل شود.این تلاش‌ها با حضور یک قلاده پلنگ دیر، ثبت و مستند سازی شده است.

تصویر تبدیل پناهگاه حیات وحش نیشابور به زیستگاه امن پلنگ ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون،محمدمهدی نوربخش رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور با بیان اینکه از حضور یک قلاده پلنگ ایرانی دیگر در پناهگاه حیات وحش حیدری، تصویر برداری و مستند سازی شد، افزود: این گربه سان ارزشمند حیات وحش کشور، پلنگ ایرانی با نام علمی saxicolor panthera pardus است.

وی ادامه داد: پلنگ ایرانی قبلا بار‌ها در پناهگاه حیات وحش حیدری توسط محیط بانان، دامداران و جوامع محلی مشاهده و ثبت شده بود و ثبت تصویر و مستند سازی از حضور یک قلاده پلنگ دیگر پس از مدت کوتاهی از ثبت دو قلاده پلنگ نر و ماده، حاکی از جمعیت مناسب و زاد آوری این گونه ارزشمند در پناهگاه حیات وحش حیدری است.

محمدمهدی نوربخش افزود: پلنگ ایرانی جزء گونه‌های ارزشمند، یکی از مهمترین هشت گربه سان حال حاضر حیات وحش در ایران، گونه در خطر انقراض حیات وحش و در حال حاضر بزرگترین گربه سان کشور است و مناطق حفاظت شده خراسان رضوی بویژه پارک ملی تندوره و پناهگاه حیات وحش حیدری از مهمترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در سطح کشور محسوب می‌شود

منبع:صداوسیما

389021