ضرورت اصلاح اشتباهات فاحش وزارت جهاد کشاورزی در گذشته

از وزارت جهاد کشاورزی، دولت رئیسی انتظار میرود که به موارد فوق که به صرفه و صلاح کشاورزی استان گلستان و مازندران و نهایتا کشور است رسیدگی فرمایند.

تصویر ضرورت اصلاح اشتباهات فاحش وزارت جهاد کشاورزی در گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، حمزه جلالی در یادداشتی نوشت: اشتباهات فاحش وزارت جهاد کشاورزی در گذشته و ضرورت اصلاح آن به شرح ذیل است:

1- سند گرفتن زمینهای شمال استان گلستان توسط اداره کل کشاورزی و منابع طبیعی استان که اکثرا کشاورزان در آنها مبادرت به کشت گندم و جو می نمایند.کشورما در قبل از انقلاب 6 میلیون تن گندم وارد میکرد در چند سال اخیر به خودکفایی رسیدیم.

2- کشت زیتون غیر مثمر حدود 20 هزار هکتار در استان گلستان در مناطق کم برخوردار.

3- احداث سد فینسک در سمنان گه این سد ممکنه سمنان را آبیاری و کویر را اباد کند باید نگاه کنیم کجا را خراب میکند (یک جا را آباد و یک جا را خراب).

4- انتقال آب دریای بسته خزر ، به استان سمنان از مسیر جنگلهای هیرکان.

هر یک را بطور مختصر تشریح میکنم:

الف) شمال استان گلستان هزاران هکتار زمین از گمیشان تا آق قلا، مراوه تپه و کلاله ادامه دارد، مقداری از این زمینهای شور و قسمتی هم زمینهای قابل کشت می باشد. زمینهای کلاله و مراوه تپه و گنبد که زمینهای خوبی هستند قبل از انقلاب توسط خانواده پهلوی تصرف شد و هم اکنون توسط بنیاد علوی به کشاورزان واگذار گردید از این مجموعه زمینها را جهاد کشاورزی در سالهای اخیر بیش از 140 هزار هکتار را سند بنام منابع طبیعی گرفته اند در حالیکه این زمینها متعلق به کشاورزان میباشد که در صورت خارج شدن از چرخه تولید توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان که بیش از یک نیم میلیون تن گندم تولید میکند به یک سوم کاهش خواهد یافت در نتیجه دولت باید همین مقدار گندم را وارد نماید، از مسئولین استدعا دارد سند گرفته شده توسط جهاد کشاورزی را به کشاورزان واگذار نمایند تا هم ایجاد اشتغال نموده و هم کشور از محصولات استراتژیک گندم و جو خودکفا گردد.

ب) یکی از طرحها خوب در گذشته کاشت درختان زیتون در مزارعی که شیب دار بوده می باشد، این زمینها از نظر مرغوبیت بهترین محصول از آنها به دست می آمده، متاسفانه بعضی از این زیتونها بذرشان بگونه بوده که محصول زیتون به عمل نمی اورد اگر آگاهانه این کار را کردند خیانت بزرگی بوده اگر نا آگاهانه بوده لا اقل آزمایش میکردند و بعد کشت مینمودند، درحالیکه برای کاشت و داشت آن هم هزینه زیادی کردند و تسهیلات هم به بعضی از کشاورزان دادند.

ج)کشاورزی در استان مازندران مخصوصا در بخش مرکزی آن یعنی ساری و میاندرود بستگی به سد سلیمان تنگه که قسمتی از آن از کوههای سمنان سرچشمه میگیرد دارد، دولتهای گذشته تصمیم گرفتند که سد فینسک را بر سرشاخه های رود تجن احداث نمایند و آب انرا جهت شهرهای سمنان و مهدیشهر و احیای کویر سمنان مصرف کنند نفس عمل خوبه اما به قیمت نابودی کشاورزی مرکز استان مازندران و همچنین نابودی این قسمت از جنگلهای هیرکان و به زیر آب رفتن دو روستای تم و تلا جیم در استان سمنان خواهد شد ساختن هر سدی افتخار و امتیاز برای کشورمان نیست.

بعضی از سدها با هزینه هزار میلیاردی ساخته میشود در صورتی که کارایی شان کمتر از میلیون هست(بقول معروف میان ابرو را درست کنند می زنند چشم را کور میکنند) و از طرف دیگر موجب خشک شدن سد سلیمان تنگه و از بین رفتن دهکده‌ گردشگری در کنار این سد که در پایین آن قرار دارد. خواهد شد، این تفرجگاه از سال ۱۳۷۹ پذیرای مسافران است و با داشتن امکانات تفریحی، اقامتی و طبیعت زیبا و آرامش‌بخش، گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.همچنین قرارگیری سازه‌ سد در دل طبیعت و میان کوه‌های منطقه، چشم‌انداز بی‌نظیر و دیدنی‌ را ایجاد کرده است. جریان رودخانه‌ تجن و دریاچه‌ سد نیز امکان تفریح‌های آبی را فراهم کرده‌اند.

د) انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که در دولتهای گذشته بحث آن داغ بوده در صورت انتقال آب شور دریای خزر به استان سمنان چه اتفاق خواهد افتاد:

1- دریای خزر که یک دریای بسته و هم اکنون ورودی آب رودخانه ها به این دریا کاهش یافته و مرتب آب آن در حال کم شدن است ، لذا هرگونه برداشت آب از این دریا موجب کاهش آب و در نتیجه به خشک شدن آن منتهی می شود.

2- جهت شیرین کردن آب شور دریا نیاز به هزینه زیادی از بودجه عمومی کشور است.

3- انتقال آب از روی کوههای البرز که بیش از 2000دو هزار متر ارتقاع دارد کار بسیار دشوار و هزینه بر هست.

3- این انتقال آب دریا منجر به نابودی جنگلهای هیرکان و خشک شدن دیای مازندران خواهد شد پیشنهاد می گردد آب دریای عمان که متصل به اقیانوس هند است به مناطق کویری انتقال یابد.

388921