آموزش خطرات مین به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد از افزایش آموزش پیش‌آگاهی اتباع افغانستانی درباره خطرات مین در مرز دوغارون خبرداد.
تصویر آموزش خطرات مین به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون

به گزارش سایت خبری پرسون،هادی رمضانی رییس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد با اعلام این خبر گفت: این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

هادی رمضانی افزود: این اقدام انسان‌دوستانه را جمعیت هلال احمر تایباد با برگزاری ۶ هزار و ۹۴۸ کلاس آموزشی در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین این نهاد انجام داده است.

وی ادامه داد: به طور میانگین روزانه ۲۱ کلاس آموزش‌های پیش آگاهی از خطرات مین با چهار مربی ایرانی و افغانستانی در این مرکز برگزار می‌شود.

رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: در این آموزش ها، تشخیص انواع مین و گلوله‌های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگ ها، تابلو‌ها و محل‌های مین‌گذاری شده و سایر آموزش‌های مربوطه به مهاجران افغانستانی ارائه شده است.

وی افزود: پارسال نیز ۲۵۵ هزار و ۴۶۸ نفر از اتباع افغانستان که قصد ورود به کشورشان را داشتند، آموزش‌های لازم در زمینه خطرات مین را فرا گرفتند.

رمضانی ادامه داد: مرکز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد که از سال ۱۳۸۴ در مرز دوغارون فعال شده است، با شیوع بیماری کووید ۱۹ به علت خروج کمتر مهاجران افغانستانی از ایران، به مدت چند ماه تعطیل شد.

وی گفت: براساس آمار‌های ارائه شده مرکز مین افغانستان، از سال ۲۰۰۵ میلادی ماهانه ۱۷۲ نفر از شهروندان آن کشور بر اثر برخورد با مین جان باخته‌اند که در پی آموزش‌های ارائه شده، این رقم به ماهانه ۴۰ نفر کاهش یافته است.

رییس جمعیت هلال احمر تایباد به توزیع انواع اقلام بهداشتی در بین اتباع خارجی حین خروج از کشور هم اشاره کرد و افزود: همگام با شیوع ویروس کرونا، از ابتدای امسال افزون بر ۸۳۳ هزار و ۸۴۶ عدد ماسک و ۴۱۶ هزار و ۹۲۳ عدد انواع محلول‌های ضدعفونی کننده بین اتباع خارجی در این گذرگاه رسمی توزیع شده است.

شهرستان تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

مبع : صداوسیما

386750