برگزاری همایش نکوداشت حکیم سبزواری

هفتمین همایش نکوداشت حکیم سبزواری همزمان با روز ملی بزرگداشت آن حکیم در آرامگاه وی در سبزوار برگزار شد.
تصویر برگزاری همایش نکوداشت حکیم سبزواری

به گزارش سایت خبری پرسون،هفتمین همایش نکوداشت حکیم سبزواری همزمان با هشتم اسفند ماه، روز ملی بزرگداشت آن حکیم، با حضور پژوهشگران و دانشگاهیان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، در آرامگاه وی در سبزوار برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مقیسه امام جمعه سبزوار در این همایش گفت: حکیم حاج ملا هادی سبزواری، یکی از علما و حکمای درخشان جهان اسلام به شمار می‌ رود و این فیلسوف بزرگ، نه تنها افتخاری برای دیار سربداران که افتخاری برای جهان اسلام است.

وی افزود:حکیم سبزواری با خودسازی و تهذبیی که داشت، در کنار حکمت و علم برای همیشه در تاریخ حکمت و عرفان می درخشد.

امام جمعه سبزوار گفت: هر انسانی که بویی از حکمت و فلسفه به مشامش رسیده باشد و در آثار حکیم سبزواری تامل کند، پی می برد که سراسر سخن وی، اثبات وجود بی نهایت پرودگار عالم است.

وی ادامه داد: حکیم سبزواری مسیر حکمت، عرفان، ادب، شعر، منطق، ادب و فلسفه را طی کرد و با زمینه تربیتی و تهذیب نفس در کنار آموزش حکمت و عرفان، جان بالقوه مشتاق الی الله را به فعلیت رسانید.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: حکیم سبزواری فخر بزرگ میهن و دانشمندی فرزانه است و نکوداشت حکیم سبزواری پاسداشت یکی از مفاخر جهان اسلام است.

محمدعلی زنگنه اسدی افزود: پاسداشت این حکام و علمای بزرگ به اعتلای فرهنگ ناب اسلامی در جامعه شهروندی ما منجر می شود.
سید محمدکاظم علوی، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: حکیم سبزواری متخلص به "اسرار"، درخشان‌ ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری است.

وی به اقدامات انجام شده در سالهای گذشته برای نشر و ترویج اندیشه حکیم سبزواری اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۳ که روز ملی حکیم سبزواری در ضمیمه تقویم ملی گنجانده شد، همایش بزرگداشت وی همه ساله برگزار شده است و نرم افزار حکیم سبزواری نیز طراحی و مطالب ارزشمندی بارگذاری شده است.

در ابتدای این مراسم از سوی انجمن آثار و مفاخر ایران در حوزه فلسفه، دانشگاه حکیم سبزواری و انجمن حکمت و فلسفه مقبره این حکیم غبارروبی شد و اندیشمندان و محققان با نثار شاخه های گل یاد این فیلسوف اسلامی را گرامی داشتند.

این همایش به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد.

منبع:صداوسیما

386481