حساب‌کشی از کلاهبرداران فراری

تصویر حساب‌کشی از کلاهبرداران فراری

به گزارش سایت خبری پرسون، یک تیر و چند نشان با بازگرداندن مجرمان چند هزار میلیاردی: پیامی آشکار به همه مفسدان و اخلالگران بالقوه، اعلام عزم راسخ قوه قضائیه، دولت و پلیس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، پاسداری از بیت‌المال و حقوق ملت، افزایش اعتماد و امید، هشداری جدی به همه که بدون حساب و کتاب و صرفاً بر اساس تبلیغات اغواکننده پولشان را دودستی تقدیم هر شخص و مؤسسه‌ای نکنند. در تازه‌ترین مورد، یک کلاهبردار ۲۰ هزار میلیارد تومانی فراری به کشور بازگردانده شد.

روز گذشته و پس از تلاش‌های مستمر پلیس، یک کلان‌متهم به کشور بازگردانده شد. پرونده این متهم در سال ۹۳ از سوی مرجع قضایی به پلیس بین‌الملل ارجاع شده بود. آن طور که رئیس پلیس بین‌الملل ناجا گفته، این متهم با ایجاد شرکت‌های صوری در داخل و خارج از کشور و جمع‌آوری اسناد رسمی و غیررسمی و دریافت وام، در حوزه واردات و صادرات کالا اقدام به کلاهبرداری کرده است. سردار هادی شیرزاد تصریح کرده که ۲۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۶۷۰ میلیون دلار، میزان کلاهبرداری این متهم فراری است. متهم پس از خروج از هواپیما در فرودگاه فقط به گفتن این جمله بسنده کرد که «اشتباه کرده‌ام، اما کلاهبرداری نکرده‌ام!»

بازگرداندن متهمان فراری اقتصادی، سرعت گرفته است. همین ۲۰ روز پیش بود که یک مفسد اقتصادی دیگر با رقم کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیارد تومانی به ایران بازگردانده شد. پیش از این هم متهمان سایت‌های قمار با گردش‌های مالی چند صد میلیاردی به کشور بازگردانده شدند. بیست و سوم مهرماه سال ۹۹ هم یکی از متهمان پرونده چند هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به ایران بازگردانده شد. این رویه نشان می‌دهد مسئولان قضایی، اجرایی و انتظامی عزمی راسخ در شناسایی و بازگرداندن مفسدان اقتصادی خارج از کشور دارند.

هنوز بسیاری از غارتگران بیت‌المال در کانادا، بهشت اختلاسگران یا سایر کشور‌ها به سر می‌برند که به‌رغم رسیدگی غیابی قضایی و صدور حکم، به ایران بازنگشته‌اند و اقدامات بین‌المللی برای بازگرداندن‌شان در جریان است. با حضور و شناسایی اموال غارت شده هم ارقام زیادی به بیت‌المال بازگشته و هم مهم‌تر از آن احساس امنیت کذایی مجرمان فراری از بین رفته است.

از طرف دیگر، بخش زیادی از این چپاول‌ها به دلیل اعتماد نادرستی است که برخی از مردم به تبلیغات اغواکننده مجرمان داشته‌اند؛ این بازداشت‌ها به همه کسانی که در معرض این تبلیغات هستند هشدار می‌دهد که دنبال سود‌های نجومی در کوتاه‌ترین زمان نباشند و پیش از سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، از خاطرجمع بودن محل سرمایه‌گذاری اطمینان حاصل کنند. از دیگر نتایج در خور تحسین این رویه، هشدار به همه کسانی است که قصد دارند در آینده اختلاس و کلاهبرداری کنند!

376924