پرسون از نخستین ترکش سوخت گیری بدون سهمیه گزارش می دهد؛

افزایش چند برابری کرایه تاکسی/ خواب زدگی مسئولان نظارتی !

ظهر سه شنبه هفته گذشته که سیستم توزیع سوخت کشور مورد حمله هکرها قرار گرفت، نخستین ترکش کمبود عرضه سوخت در بازار افزایش قیمت کرایه را به دنبال آورد.
تصویر افزایش چند برابری کرایه تاکسی/ خواب زدگی مسئولان نظارتی !

به گزارش سایت خبری پرسون، به یک باره سوخت گیری خودروها در جایگاه ها فلج شد و مسئولان امر تلاش کردند تا سوخت گیری را به شکل آفلاین (سنتی) در جایگاه برقرار کنند و سیستم توزیع سوخت را با قیمت آزاد فراهم کردند و این اقدام سرآغاز افزایش کرایه ها بود.

در این بین شهرداری تهران در یک اقدام حسنه دست به کار شد، ساعت فعالیت مترو به عنوان مهم ترین وسیله حمل و نقل عمومی را تا ساعت 12 شب نخستین روز بحران کمبود بنزین افزایش داد و فردای آن روز نیز خدمات برای مسافران مترو را تا ساعت 9 صبح به شکل رایگان دایر کرد، اما در روزهای بعد این خدمات برداشته شد.

کمبود سوخت یارانه ای موجب شد بسیاری از تاکسی های اینترنتی و آژانس ها دست به کار شوند و هزینه های شان را به یک باره افزایش دهند و این افزایش هزینه نارضایتی هموطنان را به دنبال آورد، به طوری که براساس مشاهدات خبرنگار پرسون این افزایش قیمت به چند برابر نرمال خود رسیده است.

گرچه مسئولان عنوان کرده اند از 3000 جایگاه سوخت با قیمت آزاد در سراسر کشور و 700جایگاه سوخت گیری با کارت سهمیه امکان پذیر است، اما همچنان تاکسی های اینترنتی و آژانس ها با هزینه های نجومی مسافر جابه جا می کنند و مسئولان نظارتی مانند تعزیرات حکومتی، اتحادیه ها و ...سکوت اختیار کرده اند و گویا خودشان را به خواب زدگی زده اند.

اما سوال اینجاست که تاکسی های اینترنتی و آژانس ها هر ماه براساس کیلومتر که مسافران را جابه جا می کنند مبلغی را به عنوان هزینه سوخت دریافت می کنند و نیازی نیست هزینه کرایه شان را افزاش دهند.

140 هزار تومان کرایه تاکسی غرب تهران تا جنوب تهران

از یک آژانس درخواست خودرو کردم و به اتفاق سه نفر دیگر از همکارانم به محل کارمان رفتیم و وقتی به مقصد رسیدیم راننده طلب 140 هزار تومان کرایه کرد و نکته جالب تر ماجرا اینجا بود که راننده حاضر شد فاکتور هم بدهد.

محمد یکی از شهروندان تهرانی است، او که هر روز برای تردد به محل کارش از محله شهرزیبا در غرب تهران به محله فلاح در جنوب تهران با سرویس به محل کارش تردد می کند، به خبرنگار ما گفت: چهارشنبه هفته گذشته درست یک روز بعد از حمله سایبری به پمپ بنزین ها در انتظار سرویس اداره بودم که از طریق تلفن راننده سرویس اعلام کرد خودرو اش دچار نقص فنی شده و نمی تواند مراجعه کند و از بنده خواست تا خودرو کرایه کنم و به اتفاق چند نفر از همکاران به محل کار مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: از یک آژانس درخواست خودرو کردم و به اتفاق سه نفر دیگر از همکارانم به محل کارمان رفتیم و وقتی به مقصد رسیدیم راننده طلب 140 هزار تومان کرایه کرد و نکته جالب تر ماجرا اینجا بود که راننده حاضر شد فاکتور هم بدهد.

این شهروند تهرانی افزود: وقتی فاکتور را به واحد موتور اداره تحویل دادم بسیاری از رانندگان این بخش متعجب شدند.

پونک تا تئاتر شهر 60 هزار تومان

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در این باره گفت: پنچشنبه هفته گذشته برای یک کار درمانی تصمیم گرفتم از میدان پونک به سمت خیابان ولی عصر چهار راه تئاتر شهر بروم، در خواست تاکسی اینترنتی دادم و در ابتدا قیمت را 40 هزار تومان در نظر گرفت هر چقدر در انتظار تاکسی ایستادم هیچ خودرویی درخواست را قبول نکرد، مجددا درخواست دادم قیمت به 50 هزار تومان افزایش پیدا کرد بازهم خودرویی وجود نداشت بازهم درخواست دادم کرایه به 60 هزار تومان افزوده شد باز هم تاکسی درخواستم را قبول نکرد و مجبور شدم با حمل و نقل عمومی خودم را به محل مورد نظر برسانم.

وی ادامه داد: روز جمعه نیز که تصمیم گرفتم از میدان پونک به میدان صادقیه مراجعه کنم تاکسی اینترنتی درخواست کردم که مبلغ 20 هزار تومان را برای این مسافت کوتاه در نظر گرفت، این درحالی است که در روزهای گذشته کرایه این مسافت 10 هزار تومان بود.

این شهروند تهران افزود: متاسفانه با کوچک ترین بحران در افزایش قیمت سوخت هزینه حمل و نقل نیز چند برابر می شود و این زنگ خطری برای دولتمردان است که اگر بخواهند قیمت سوخت را تغییر دهند با افزایش هزینه های خدماتی و حتی کالا در جامعه مواجه خواهند شد.

برخورد قانونی با هرگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی

بیشتر گزارش هایی که در خصوص افزایش نرخ کرایه بود مربوط به مسافربرهای شخصی و تاکسی های اینترنتی بوده است که این موارد برای نرخ گذاری زیر نظر اصناف هستند.

در این بین مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با تاکید بر اینکه تاکنون گزارشی درخصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی های رسمی نداشته ایم، گفت: با هرگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: در حوزه تاکسی های رسمی یعنی تاکسی های زرد گزارشی مبنی بر افزایش نرخ کرایه ها نداشته ایم.

این مقام صنفی ادامه داد: اگر افزایش کرایه‌ای انجام شده و فردی شاکی است می تواند به سازمان تاکسیرانی شهر مربوط مراجعه و شکایت خود را ثبت کند.

ضامنی گفت: پس از ثبت شکایت موضوع در کمیته انضباطی بررسی خواهد شد و در صورت محرز شدن تخلف برخورد قانونی انجام خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری تاکید کرد: بیشتر گزارش هایی که در خصوص افزایش نرخ کرایه بود مربوط به مسافربرهای شخصی و تاکسی های اینترنتی بوده است که این موارد برای نرخ گذاری زیر نظر اصناف هستند.

گزارشی از: محمدخادمی

368099