گزارش پرسون از گرانی یک محصول کشاورزی؛

افزایش قیمت گوجه فرنگی / بازار در انتظار فعالیت جهادی مسئولان در وزارت جهاد است

ایران به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد از کاشت و برداشت محصولات گوناگون کشاورزی در طول سال برخوردار است.
تصویر افزایش قیمت گوجه فرنگی / بازار در انتظار فعالیت جهادی مسئولان در وزارت جهاد است

به گزارش سایت خبری پرسون، مناطقی در کشور وجود دارد که در فصل سرما از دمای معتدلی برخوردارند و امکان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی فصل گرما در آنجا وجود دارد، به همین خاطر در اوج سرما نیز محصولات فصل گرما در بازار موجود است، اما به دلیل بی مدیریتی مسئولان حوزه کشاورزی و صنفی آن طور که باید از نعمت خدادادی چهار فصل بودن کاشت و برداشت محصولات در کشور نمی توانیم برخوردار باشیم و همواره شاهد کمبود و به دنبال کمبود افزایش قیمت در برخی از محصولات هستیم، برای نمونه گوجه فرنگی به عنوان یک محصول کشاورزی در سبد غذایی ایرانیان قرار دارد و از سوی دیگر از این محصول مواد غذایی فرآوری شده مانند رب گوجه، سس و... تهیه می شود، اما در فصل سرما با کمبود ابن محصول در بازار مواجه می شویم و افزایش قیمت را به دنبال می آورد.

کمبود گوجه و گرانی آن همه ساله در اوج سرما یعنی فصل زمستان صورت می گیرد که امسال این افزایش قیمت و کمبود آن در فصل پاییز که شرایط جوی متعادلی در کشور حاکم است رخ داده است و به یک باره قیمت این محصول که در شهریور ماه کیلویی 5 هزار تومان معامله می شد این روزها به مرز 10 هزار تومان رسیده است و در برخی از خرده فروشی های سطح شهر تهران به مرز 13 تا 15 هزار تومان رسیده است.

خبرنگار ما به افزایش قیمت گوجه فرنگی به عنوان یک محصول کشاورزی پر طرفدار و پر خاصیت پرداخته است که در ادامه می خوانید:

صادرات و کمبود تولید عاملی برای افزایش قیمت

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار اقتصادی پرسون رسیده است بیشترین عامل گرانی این روزهای گوجه فرنگی صادرات رسمی و غیر رسمی این محصول است، البته برخی از کارشناسان معتقدند افزایش حقوق کارگر، گرانی سم، کود و نشاء گیاه و کمبود آب عامل شده تا کشاورزان تمایل کمتری برای تولید گوجه فرنگی داشته باشند.

کمبود تولید عامل گرانی گوجه

افزایش قیمت محصولی مانند گوجه فرنگی در کشورمان در فصل سرما امری طبیعی است چرا که در فصل تابستان در بیشتر مناطق کشاورزی کشور کاشت و برداشت گوجه فرنگی امکان پذیر است و به یک باره سطح زیر کشت و برداشت در کشور کاهش پیدا می کند.

به سراغ اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران رفته ایم، او در این باره گفت: افزایش قیمت محصولی مانند گوجه فرنگی در کشورمان در فصل سرما امری طبیعی است چرا که در فصل تابستان در بیشتر مناطق کشاورزی کشور کاشت و برداشت گوجه فرنگی امکان پذیر است و به یک باره سطح زیر کشت و برداشت در کشور کاهش پیدا می کند.

وی افزود: تنها در مناطق جنوبی کشور به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد کاشت و برداشت گوجه امکان پذیر است و کاهش تولید و کمبود عرضه دربازار عامل این افزایش قیمت در بازار شده است.

این مقام صنفی از دیگر دلایل گرانی گوجه و سایر محصولات را این طور عنوان کرد: افزایش قیمت کرایه حمل و نقل و افزایش حقوق کارگران را می توان عامل بالا رفتن هزینه تولید محصول و عرضه آن در بازار بدانیم که در این زمینه دولتمردان باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

مدیران جهادی نیازمند وزارت جهاد

کشورهای دیگر دنیا که از نعمت چهارفصل بودن مانند ایران برخوردار نیستند دست به کار شده اند تا محصولات کشاورزی مورد نیاز بازار داخلی را از طریق کشاورزی صنعتی تامین کنند، به همین منظور با احداث گلخانه نه تنها در تامین محصول کشاورزی در فصل غیر کاشت برخوردار می شوند، بلکه با وفور در بازار حفظ قیمت را به ارمغان می آورند و به دنبال آن محصول شرکت های فرآوری را تامین می کنند و رونق صادرات محصولات فرآوری شده که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند را به وجود می آورند و همچنین موجب اشتغالزایی می شوند.

در این میان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در کشور ما متاسفانه در مدیریت کاشت و برداشت محصول برنامه ریزی صحیحی انجام نمی دهد تا تعادل در بازار داخلی را حفظ کند، بنابراین نیازمند این هستیم که دولت سیزدهم که ریاست آن را آیت الله رئیسی برعهده دارد و توجه ویژه ای به حوزه کشاورزی دارد، تحول اساسی در مدیران ارشد وزارت جهاد ایجاد کند و همان طور که از اسم این وزارت خانه پیداست گام جهادی برداشته شود تا صنعت کشاورزی با یک وزش باد و سرما مورد لغزش قرار نگیرد.

گزارشی از: محمد خادمی

368064