رئیس بسیج اساتید وزارت علوم در گفت‌وگو با پرسون:

مشارکت اجتماعی دانشگاه‌ها در جامعه باید نهادینه شود

باید تلاش کنیم در سطوح مختلف در دانشگاه‌ها، علاوه بر آموزش و پژوهش که وظیفه ذاتی دانشگاه برای نسل‌های آینده است، مهارت‌های متعدد اجتماعی را در فارغ‌التحصیلان تقویت نماییم تا در آینده بتوانند در حوزه‌های اشتغال، کارآفرینی، سبک زندگی و ... کمک حال جامعه باشند.
تصویر مشارکت اجتماعی دانشگاه‌ها در جامعه باید نهادینه شود

رشید جعفرپور رئیس بسیج اساتید وزارت علوم در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مهم‌ترین علل کاهش میان حکمرانی خوب با دانشگاه ها اظهار داشت: رئیس جمهور در صحبت‌های خود در دانشگاه تهران اظهار داشت که دانشگاه باید به عنوان اتاق فکر جامعه عمل کند، خوب فکر کند، زود فکر کند و سپس تصمیم بگیرد و جامعه را پیش برد.

جعفرپور افزود: تعبیر رئیس‌جمهور این است که دانشگاه باید به خوبی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند، ارتباط مناسبی با جامعه و صنعت برقرار کند و وجوه مختلف اجتماعی را هدایت کرده و ارتقاء ببخشد.

وی همچنین تشریح کرد: به نظر می‌رسد که نقص‌هایی در این زمینه وجود دارد یعنی ما نتوانسته‌ایم مهارت‌های لازم را در همه فارغ التحصیلان خود ایجاد کنیم تا بتوانند این نیاز جامعه را برطرف کنند. بنابراین باید تلاش کنیم در سطوح مختلف در دانشگاه‌ها، علاوه بر آموزش و پژوهش که وظیفه ذاتی دانشگاه برای نسل‌های آینده است، مهارت‌های متعدد اجتماعی را در فارغ‌التحصیلان تقویت نماییم تا در آینده بتوانند در حوزه‌های اشتغال، کارآفرینی، سبک زندگی و ... کمک حال جامعه باشند.

رئیس بسیج اساتید وزارت علوم در پایان گفت: استفاده از تعبیر دانشگاه اجتماعی از این منظر است که دانشگاه نباید نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت و خنثی باشد. لذا نظام مسائل کشوری، استانی و شهری باید استخراج شود، دانشگاه‌ها روی این نظام مسائل کار کنند، آن‌ها را اولویت بندی کنند و برای حل این مسائل راهکار علمی مشخص داشته باشند.

366517