نهادهای مسئول بر هزینه مراسم تودیع و معارفه نظارت کنند؛

بازار داغ انتصابات

این روزها به واسطه تغییر مدیر ارشد اجرایی دولت و شهرداری ها حرکت کاروان مدیران میانی با تفکرات جدید مدیران ارشد نیز آغاز شده و سیل تغییر و تحول در شهرداری ها، فرمانداری ها، استانداری ها و وزارت خانه ها شروع شده است.
تصویر بازار داغ انتصابات

به گزارش سایت خبری پرسون، تغییر مدیرانی میانی یکی از اختیارات قانونی مدیران ارشد به حساب می آید، چرا که گاها امکان دارد مدیر میانی کارکنان و نیروی انسانی را با اهداف بلند سازمان که از سوی مدیران ارشد تصمیم گیر می شود به دلایل مختلف هدایت نکند از همین رو مدیران ارشد هموار دست به کار می شوند و مدیران میانی را افراد امین خود منصوب می کنند.

از سوی دیگر شایسته سالاری، ایجاد انگیزه، جوان گرایی، خلاقیت و ایده پردازی و...می تواند در تغییرات مدیریت گام بلندی ایجاد بردارد، بنابراین؛ این روزها با تغییر مدیریت در کشور می توان امید به برطرف شدن مشکلات پیش رو به ویژه در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

اما این تغییر مدیریت ها گاها آفت هایی را نیز به همراه دارد که باید مدیران ارشد در نظر گیرند و نهادهای نظارتی به آن توجه کنند.

از سوی دیگر در کشور مان 31 استان وجود دارد و تغییر 31 استاندار و به دنبال آن تغییر معاون استاندار را در پی خواهیم داشت، همچنین 440 فرمانداری در کشور وجود دارد که هر کدام از آنها نیز 4 معاون دارند ، از سوی دیگر نزدیک به یک هزار بخشداری نیز وجود دارد که حجم بالایی دست خوش تغییرات قرار خواهند گرفت.

نخست اینکه براساس تجربه به محض تغییرات در مدیران میانی شاهد ظهور نیروهای جدید در سازمان نیز هستیم که گاها مدیران میانی تصمیم می گیرند افراد جدید را از دوستان و آشنایان جذب سازمان کنند و نیروهای قدیمی را کنار بگذارند، که اصطلاحا به آن ها نیروهای اتوبوسی نیز گفته می شود، این اضافه کردن نیروهای جدید به سازمان بدون رعایت قوانین و مقررات باعث از بین رفتن انگیزه بین کارکنان می شود.

دومین موضوع این است که گاها مدیران ارشد و میانی توجهی به تخصص افراد آن سازمان ندارند و حذف افراد با تجربه و حرفه ای لطمه بزرگی به توسعه سازمان و به دنبال آن مردم به عنوان مراجعه کننده سازمان خواهد زد.

بازار داغ انتصاب از وزارت خانه ها شروع شده است و دولت طبق قانون باید وزرای جدید خود را به مجلس معرفی می کرد و مجلسی ها صلاحیت وزرا را تایید کنند که تنها یک وزیر رای اعتماد از مجلسی ها نگرفت و سایر وزیران به محض ورود به وزارت خانه ها دست به تغییرات مدیران و مشاوران خود زدند.

از سوی دیگر در کشور مان 31 استان وجود دارد و تغییر 31 استاندار و به دنبال آن تغییر معاون استاندار را در پی خواهیم داشت، همچنین 440 فرمانداری در کشور وجود دارد که هر کدام از آنها نیز 4 معاون دارند ، از سوی دیگر نزدیک به یک هزار بخشداری نیز وجود دارد که حجم بالایی دست خوش تغییرات قرار خواهند گرفت.

در شهرداری ها نیز قصه به همین شکل است ، برای نمونه اگر بخواهیم شهرداری تهران را در این زمینه در نظر گیریم حجم بالایی از مدیران در این نهاد خدمات رسان که بخش قابل توجهی از آن ها تخصص در فعالیتشان دارند مورد تغییرات قرار می گیرند، برای نمونه تنها چند معاون و رئیس سازمان و شرکت نیستند که به تازگی علیرضا زاکانی شهردار تهران آنها را مورد تغییر داده است، بلکه در شهرداری تهران 22 شهردار منطقه است که تا به امروز نیمی از آنها دست خوش تغییرات قرار گرفته اند و تا چند روز آینده روند تغییرات ادامه دار خواهد بود، در این بین شهرداران مناطق نیز به دنبال تغییر در معاونت ها، شهرداران نواحی حتی روسای ادارات خود هستند و حجم بالایی از انتصابات در کشور جریان دارد.

یکی از نکاتی که باید این روزها مدیران ارشد در انتصابات شان توجه داشته باشند هزینه اجرای برنامه ای به اسم تودیع و معارفه است که از مدیر قبلی قدردانی و به مدیر جدید خوشامد گویی می کنند که برای هریک از این برنامه ها به هر حال یک مهمان ویژه ای حضور دارد و این جلسه نیازمند پذیرایی است و حتی گاها هر یک از مدیران قبلی و فعلی به دنبال سخنرانی هستند و این سخنرانی نیازمند امکانات در سالن است که جا دارد در این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند این انتصابات با هزینه اندک برگزار شود و حتی این امکان وجود دارد که چنین برنامه هایی برگزار نشود.

اگر در نظر بگیریم برای هر یک از برنامه ها تنها یک میلیون تومان هزینه شود، در مجموع کل انتصابات این روزهای کشور میلیاردها تومان پول بیت المال تنها برای تغییرات صورت گرفته است که این حجم سرمایه را می توان در فعالیت ها عام المنفعه مورد استفاده قرارداد؛ جا دارد در اینجا نمایندگان مجلس نیز ورود پیدا کنند و قانونی وضع کنند تا برای همیشه این مراسم های پر خرج که به دوش مردم و دولت است حذف شود، چرا که قرار نیست مردم با چهره مدیر مربوط آشنا شوند بلکه مردم به دنبال کار و همت اصولی مدیران می گردند که گره از مشکلات شان باز کنند.

یادداشت از: محمد خادمی خبرنگار

366007