پرسون از جنب و جوش متخلفان برای کسب درآمد گزارش می دهد؛

گرانی به ایستگاه کالاهای ممنوعه رسید / افزایش 100 درصدی محصولات دخانی

افزایش قیمت کالا و به عبارتی گرانی تنها یک ویژگی دارد و آن این است که کالاهای ممنوعه که به نوعی به سلامت فردی و اجتماعی آسیب می رساند را با کاهش قدرت خرید مواجه می کند و این تنها برگ برنده گرانی به حساب می آید.
تصویر گرانی به ایستگاه کالاهای ممنوعه رسید / افزایش 100 درصدی محصولات دخانی

به گزارش سایت خبری پرسون، به هرحال در هر کشور برای برخی از کالاها طبق قانون، فرهنگ، مذهب و تمدن آن جامعه ممنوعیت هایی توسط حاکم وضع می شود، در کشور ما نیز تولید، خرید و مصرف مواد مخدر از هر نوع، مشروبات الکلی و هر نوع موادی که تعادل روح و روان را تهدید کند همانند سایر کشور ها با ممنوعیت مواجه است، طبق آمارها تمامی محصولات ممنوع در کشورمان از آن سوی مرز به شکل پنهان وارد می شود و بالا رفتن قیمت ارز موجب افزایش قیمت این کالاها شده است.به طوری که متخلفان توان واردات پنهان را ندارند و همچنین مصرف کنندگان با افزایش قیمت رو به کاهش مصرف آورده اند؛ اما در این بین متخلفان بیکار ننشسته اند و به هر نحوی به دنبال این هستند که بازار کالا های ممنوعه را حفظ کنند.

در این گزارش به گرانی کالاهای ممنوع و اقدامات خلافکاران برای حفظ بازارشان می پردازیم:

ساخت مشروبات الکلی در پایتخت

کاهش شدید واردات مشروبات الکلی به شکل پنهان به دلیل بالا رفتن ارز در کشور موجب شده است که برخی از متخلفان رو به تولید آن در کشور آورند، به تازگی فیلمی در فضای مجازی دست به دست می چرخد که ماموران نیروی انتظامی و شهرداری تهران به همراه مقامات قضایی به میدان مرکزی میوه و تره بار تهران رفته اند و ابزارآلات و محل دپوی محصولات ممنوع در حال تولید را کشف و ضبط و امحا کرده اند، گرچه این امر چند سالی است رخ می دهد و همواره اصحاب رسانه به این موضوع ورود پیدا کرده اند، اما به دلیل نداشتن مجوز قانونی قدرت بیان آن را نداشته اند.

در اقدام هفته گذشته که در بازار میوه و تره‌بار تهران انجام شد، چند نفر از متخلفان دستگیر شدند و ۲۵ هزار لیتر آب‌انگور به عنوان محصول اولیه مشروبات الکلی در همان محیط امحا شد و آن طور که مشاهدات در میدان میوه و تره بار تهران نشان می دهد حراست شهرداری تهران که میدان میوه و تره بار تهران زیر مجموعه شهرداری تهران است و قرارگاه ثارالله و مرکز پاوا فاتب نیروی انتظامی به گشت زنی خود در این مرکز ادامه می دهند و خوشبختانه روند فعالیت متخلفان در این مکان متوقف شده است.

ساخت آشپزخانه از جنس تولید مواد مخدر

کاسبان مواد مخدر در یکی از خانه‌های پلاک قرمز محله شوش از طریق خانه همسایه دالانی در دیوار درست کرده بودند و در آن یک دریچه‌ آهنی کوچکی که فقط یک دست از آن عبور می‌کرد تعبیه و از طریق آن مواد مخدر را می‌فروختند.

مواد مخدر از نوع تریاک، حشیش، هروئین و...به شکل گیاهی تولید می شود که روند تولید آن در کشورمان به دلیل محدودیت کشت و کار امکان پذیر نخواهد بود و از سوی دیگر به دلیل اینکه افغانستان همسایه شرقی ایران بزرگترین تولید کننده این مواد مخدر هستند و ورود غیر قانونی از مرز شرقی وجود دارد کار تولید آن در ایران صورت نمی گیرد، اما مواد مخدر دیگر مانند شیشه، کراک و... به دلیل تولید صنعتی امکان تولید یواشکی و پنهان آن در داخل وجود دارد.

ورود مواد مخدر از نوع صنعتی به کشور ما عمدتا از شرق آسیا صورت می گیرد که به دلیل افزایش قیمت ارز این کالا نیز در سال های اخیر با افزایش قیمت مواجه شده و متخلفان برای اینکه بازارشان را حفظ کنند دست به کار شده اند تا این محصول ممنوع را در داخل بسازند، این متخلفان با راه اندازی یک مجموعه آزمایشگاهی و ترکیب مواد شیمیایی و صنعتی این کالای خانمان سوز را تولید می کنند، محیط های ساخت مواد مخدر صنعتی در بین متخلفان معروف به آشپزخانه است.

روز گذشته سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت گفت: در جنوب شهر و در محله‌های شوش، مولوی و هرندی حدود ١۵٠ خانه پلاک قرمز وجود دارد که محل استعمال و خرید و فروش مواد مخدر است.

درست است که این مقام انتظامی از محیط در بازار تولید این کالاهای ممنوع سخنی به میان نیاورد، اما براساس اعلام سرهنگ حسنوند برخی از خانه‌های این محله دوربین مدار بسته دارند تا رفت و آمد ماموران پلیس و معتادان را زیر نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: بعضی از خانه‌ها را شبیه به دژ می‌سازند؛ درهای ورودی آهنی با دریچه‌های کوچک برای فروش مواد مخدر در آنها تعبیه می‌کنند و در کل، ورود و خروج همه افراد در آن کنترل می‌شود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بیان کرد: کاسبان مواد مخدر در یکی از خانه‌های پلاک قرمز محله شوش از طریق خانه همسایه دالانی در دیوار درست کرده بودند و در آن یک دریچه‌ آهنی کوچکی که فقط یک دست از آن عبور می‌کرد تعبیه و از طریق آن مواد مخدر را می‌فروختند.

حسنوند گفت: در برخی از خانه‌های پلاک قرمز قدیمی بین ١٠ تا ١۵ اتاقک وجود دارد و در هر یک از این اتاقک‌ها پنج تا هفت معتاد، مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ در این خانه‌ها اتاق‌های ویژه‌ای وجود دارد که مواد مخدر در آنها نگه‌داری می‌شود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با بیان اینکه در این محلات گاهی انحصار محله در دست یک خانه است، افزود: برخی کاسبان به اصطلاح محله را قرق می‌کنند.

وی ادامه داد: این افراد با هر سلاح سرد و گرم باعث ایجاد رعب و وحشت در محله می‌شوند و ساکنان نیز از آنها هراس دارند.

این صحبت ها و استدلال ها نشان از این می دهد که متخلفان تنها در این محیط ها خرید و فروش ندارند بلکه با این ابزارآلات و تشریفات قطعا تخلف بزرگتر مانند تولید را در دستور کارشان دارند.

سیگار و تنباکو با افزایش قیمت 100 درصدی

سیگار و تنباکوی قلیان به عنوان کالای ممنوعه شناخته نمی شود و در داخل کشور این کالاها تولید می شود، اما واردات به شکل رسمی وجود ندارد و به شکل قاچاق صورت می گیرد، این کالاها که به شکل قاچاق وارد ایران می شوند نیز با افزایش قیمت ارز مورد افزایش قیمت قرار گرفته است و طبق گزارش های میدانی خبرنگار پرسون نزدیک به 100 درصد از محصولات دخانی با افزایش قیمت مواجه شده است.

این افزایش قیمت محصولات دخانی کاهش تقاضا در بازار را به بار آورده است و حتی آن طور که مشخص است محصولات دخانی ایرانی به آن سوی مرز به شکل قاچاق صورت می گیرد.

گزارشی از: محمد خادمی

365507