عابدی در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد/ بخش دوم

نقطه ضعف اساسی طالبان چیست؟

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: بزرگترین مسئله طالبان در افغانستان که سبب ایجاد مشکلات اقتصادی، معیشتی و امنیتی در این کشور شده است، عدم آشنایی این جنگجویان با حکمرانی است.
تصویر نقطه ضعف اساسی طالبان چیست؟

رضا عابدی، کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد بزرگترین مشکل طالبان که شیوه حکمرانی است پس از تسلط بر افغانستان و به قدرت رسیدن آنها منعکس شد. زیرا تخصص این گروه جنگیدن است و از نحوه حکومت کردن و مدیریت کشور و کارمندان خبری نیست. وضعیت ادارات و کارمندان در افغانستان مختل شده و به گفته یکی از کارکنان آنها دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

عابدی تصریح کرد: ناامنی‌هایی در بخش‌ها و ولایات مختلف افغانستان وجود دارد و گروه‌های تروریستی مانند داعش در این کشور به دنبال بحث‌های فرقه‌ای هستند و چالش جدی با طالبان دارند. ضمن این که داعش انگیزه تشکیل حکومت در افغانستان را نیز دارد. بنابراین طالبان در حال حاضر با مشکلات اقتصادی، معیشتی و امنیتی مواجه است.

وی افزود: طالبان یک گروه شبه نظامی کوچک با تنوع و تقسیم بندی‌های متعدد است و برقرای امنیت در سراسر افغانستان توسط آنها کار بسیار سختی است. ضمن این که در داخل طالبان نیز متأسفانه عقاید و نگرش‌های متعددی وجود دارد. برخی از آنها ضد شیعه و تندرو، یا نزدیک به علوی‌ها و برخی دیگر نیز نگاه متعادلی دارند. در نتیجه گروه‌های تندرو طالبان با جریان ضد شیعه داعش همکاری می‌کنند و وضعیت آشفته این کشور را تشدید می‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آنچه مسلم است سیاست‌های قوم گرایانه طالبان است و فشار علیه شیعیان در افغانستان غیرقابل انکار است. از طرف دیگر داعش نیز شیعیان را دشمن خود می‌داند و در حملات متعدد آنها را هدف قرار می‌دهد.

عابدی بیان کرد: طالبان برخلاف ادعای خود یک دولت فراگیر را تشکیل نداده و همین سبب ایجاد تفرقه و تشدید مشکلات و حتی جنگ داخلی در کشوری با تنوع قومیتی بالا می‌شود.

365106