عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

واکسیناسیون دانش‌آموران، لازمه آموزش حضوری است/ شرایط واکسینه کردن کودکان زیر 12 سال

برای حضوری کردن آموزش چاره‌ای جز واکسیناسیون دانش‌آموزان، والدین و کارکنان دانشگا‌ه‌ها و مدارس نداشتیم، از این رو وزارت بهداشت تصمیم به واکسینه کردن دانش‌آموزان گرفت و واکسیناسیون  را در مدارس آغاز کردیم. برای کودکان زیر ۱۲ سال باید با احتیاط بیش‌تری پیش رفت. هنوز برای کودکان زیر ۱۲ ساله تصمیم نگرفته‌ایم و به زودی در مورد آن‌ها نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.
تصویر واکسیناسیون دانش‌آموران، لازمه آموزش حضوری است/ شرایط واکسینه کردن کودکان زیر 12 سال

محسن بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان و نگرانی والدین بیان کرد: پیرو واکسیناسیونی که برای کودکان در کشور چین انجام شد و تاکنون گزارش غیرطبیعی نیز گزارش نشده است، ما نیز برای حضوری کردن آموزش چاره‌ای جز واکسیناسیون دانش‌آموزان، والدین و کارکنان دانشگا‌ه‌ها و مدارس نداشتیم، از این رو وزارت بهداشت تصمیم به واکسینه کردن دانش‌آموزان گرفت و واکسیناسیون را در مدارس آغاز کردیم.

بندپی ادادمه داد: با توجه به صحبت‌هایی که با مسئولین داشته‌ام و بازدیدهای مکرری که شخصاً از مراکز واکسیناسیون کودکان در مدارس مختلف انجام دادم، خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه گزارش نامطلوبی ذکر نشده است. بنابراین ما همچنان همراه با سایر کشورها برای ایمنی بیش‌تر کودکان‌مان به این امر ادامه می‌دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: برای کودکان زیر ۱۲ سال باید با احتیاط بیش‌تری پیش رفت. در ملاقاتی که اخیراً با وزیر بهداشت داشتم، اظهار داشت که هنوز برای کودکان زیر ۱۲ ساله تصمیم نگرفته‌ایم و به زودی در مورد آن‌ها نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوعی که اخیراً در برخی از شبکه‌ها منتشر شده این است که این واکسن اجباری نخواهد بود و آن‌هایی که تمایل ندارند، واکسن را تزریق نکنند و یا برخی‌ها عنوان کرده‌اند که تزریق این واکسن باید اجباری شود در صورتی که نه ادعای اول و نه ادعای دوم درست نیست بلکه ما باید آگاهی‌های مردم را افزایش دهیم.

بندپی افزود: گاهی اوقات یک رفتار کاملاً فردی است و سود یا زیان انجام یا عدم انجام آن رفتار، متوجه فرد خواهد شد اما همه مردم باید از رفتارهای اجتماعی تبعیت کنند چرا که انجام یا عدم انجام یک رفتار اجتماعی، ممکن است به سایر هموطنان آسیب برساند. از این رو باید با ایجاد انگیزه‌های بیش‌تر، مردم را برای دریافت واکسن تشویق کنیم.

وی در خصوص تجربه واکسیناسیون دانش‌آموزان در دنیا گفت: کشور چین تجربه واکسیناسیون دانش‌آموزان را دارد و با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، خوشبختانه تاکنون آثار سوءی از این واکسن در دانش‌آموزان گزارش نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت این است که یا ما باید همچنان آموزش‌ها را به صورت مجازی انجام دهیم و عملاً صبر کنیم که تمام دنیا آزمایشات خود را انجام دهند و یا همراه با کشورهایی که شرایطی مشابه شرایط ما را دارند، این آزمایش‌ها و واکسینه کردن را انجام دهیم. خوشبختانه تا کنون در داخل کشور گزارش آثار سوء از تزریق این واکسن‌ها ذکر نشده است.

وی همچنین بیان داشت: در پیک پنجم شاهد بودیم که افراد واکسینه شده نسبت به افراد واکسینه نشده کمتر در معرض خطر قرار گرفتند و احتمالاً این موضوع درخصوص کودکان نیز صادق است.

محسن بندپی در پایان خاطرنشان کرد: تجربیات جهانی نشان داده که این واکسن در مورد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال ایمن است و به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به این آزمایشات و عدم وجود آثار نامطلوب، واکسیناسیون افراد 12 تا 18 سال را در کشور شروع کردند.

364953