کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با پرسون:

سیل مخالفان و وضعیت آشفته بایدن در پی خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان

به دلایلی که در نامه منتقدین برجسته شد نظیر این‌که آبروی آمریکا رفته، از این به بعد دیگر کسی به آمریکا اعتماد نمی‌کند و کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران جای آمریکا را در افغانستان پر خواهند کرد و دلایل متعدد دیگری که در آن نامه آمده، فاجعه بزرگی برای سیاست خارجه آمریکا رخ داده و درنتیجه انتقادهایی شدیدی به عملکرد بایدن وجود دارد.
تصویر سیل مخالفان و وضعیت آشفته بایدن در پی خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص انتقادهای سیاسیون آمریکا در خصوص خروج از افغانستان و درخواست استعفای بایدن مبنی بر فضاحت سیاسی عنوان کرد: انتقاد از بایدن در آمریکا در دو سطح است. یک سطح افرادی هستند که مخالف خروج آمریکا از افغانستان بودند و در اصل ادامه حضور در افغانستان اجماع داشتند اما در تعداد نفرات اختلاف نظر داشتند و از این جهت مخالف سیاست ترامپ بودند. از طرفی برای خروج از افغانستان نیز مخالف سیاست بایدن بودند.

ایزدی افزود: تمام افرادی که در این حوزه کار می‌کنند از نحوه خروج و افتضاحی که بایدن به بار آورد و این فراری که از افغانستان انجام شد، انتقاد دارند.

وی در ادامه تشریح کرد: بایدن در صحبت‌های اخیر خود اظهار داشت که حدود ۱۰ درصد از آمریکایی‌هایی که در افغانستان بوده‌اند را هنوز نتوانسته‌اند به آمریکا برگردانند. از طرفی چندین هزار نفر از افرادی که برای آمریکایی‌ها کارکردند، ترجمه کردند، جاسوسی کردند و در خدمت آمریکایی‌ها بودند با وجود داشتن ویزا و قول آمریکایی‌ها برای خارج کردن آن‎ها از افغانستان، در آنجا جا ماندند و در حال حاضر خروج آمریکایی‌ها تکمیل شده و آن‌ها متوجه شدند اعتماد به قول آمریکایی‌ها کار اشتباهی است.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین تصریح کرد: در گروه دوم منتقدین بایدن، هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان حضور دارند. از مقامات سابق دموکرات مثل وزیر دفاع دوره اوباما گرفته تا 90 ژنرال بازنشسته‌ای که خواستار استعفای وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز بودند.

وی ادامه داد: به دلایلی که در نامه منتقدین برجسته شد نظیر این‌که آبروی آمریکا رفته، از این به بعد دیگر کسی به آمریکا اعتماد نمی‌کند و کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران جای آمریکا را در افغانستان پر خواهند کرد و دلایل متعدد دیگری که در آن نامه آمده، فاجعه بزرگی برای سیاست خارجه آمریکا رخ داده و درنتیجه چنین انتقادهایی نیز وجود دارد.

فواد ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: مشکل بایدن فقط در حوزه افغانستان نیست و در این 9-8 ماهی که رئیس‌جمهور آمریکا بوده در مباحث سیاست داخلی نیز موفق نبوده است. کهولت سن و مشکلاتی که گاهی اوقات در تصاویر و فیلم‌ها از او دیده می‌شود در کنار مشکلات سیاست‌گذاری وضعیت آمریکا را به وضعیت آشفته‌ای تبدیل کرده و به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور توانایی حل این مشکلات را ندارد.

350282