رئیس جهادکشاورزی سلطانیه خبر داد:

کشت ارزن؛ راهکاری موثر در رفع نیاز دامداران

رئیس جهادکشاورزی سلطانیه با بیان اینکه کشت ارزن؛ مرهمی بر کمبود علوفه دامی در سلطانیه است گفت: کشت ارزن می‌تواند راهکاری موثر در رفع نیاز دامداران به علوفه باشد.

تصویر کشت ارزن؛ راهکاری موثر در رفع نیاز دامداران

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، علیرضا اسداللهی مدیر جهادکشاورزی سلطانیه، با اشاره به کشت ارزن علوفه‌ای در سلطانیه، عنوان کرد: این گیاه برای اولین‌بار در منطقه کشت می‌شود و گیاه جدید علوفه‌ای است که قبلاً در الگوی کشت منطقه نبوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به بحران کم‌آبی تلاش می‌کنیم کشت ارزن وارد الگوی کشت کشاورزان سلطانیه‌ای شود، تصریح کرد: از مزایای ارزن این است که هم از علوفه و هم از دانه آن می‌توان استفاده کرد و به عبارت بهتر یک کاشت چند منظوره است.

این مسئول با بیان اینکه ارزن محصول ۶۰ روز است، یعنی از زمان کاشت تا برداشت آن فقط ۶۰ زمان می‌برد، اظهار کرد: نیاز آبی کم و زمان بهره‌برداری اندک از مزایایی است که می‌تواند کشاورزان را به سمت کشت این محصول سوق دهد.

اسداللهی با بیان اینکه این رقم با توجه به توانایی تولید علوفه سبز در کوتاه‌مدت برای کشت در اقلیم‌های مختلف کشور و نیز استان زنجان توصیه می‌شود، متذکر شد: در مدت زمان کشت این محصول نیز بیماری خاصی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد علوفه سبز و دانه رقم پیشاهنگ در شرایط تحقیقاتی به ترتیب ۳۵ و یک و نیم تن در هکتار است، ادامه داد: پتانسیل تولید این محصول در شرایط مطلوب زراعی رکورد ۴۰ تن در هکتار فضای سبز و ۲.۵ تن در هکتار دانه نیز قابل استحصال است.

مدیر جهادکشاورزی سلطانیه با اشاره به کمبود بارش‌ها و کمبود علوفه در سال‌جاری که دامداران را با مشکل مواجه ساخت، خاطرنشان کرد: اهتمام به کشت ارزن می‌تواند راهکار موثری در رفع نیاز علوفه مورد نیاز دام باشد.

منبع: ایسنا

338888