مجلسی در گفت‌وگو با پرسون:/ بخش دوم

آمریکا مجدد به افغانستان برمی‌گردد/ طالبان به دلایل اقتصادی آرام می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: منابع معدنی افغانستان میلیاردها دلار ارزش دارد و همین موضوع از دلایل بازگشت مجدد آمریکا به این کشور است.
تصویر آمریکا مجدد به افغانستان برمی‌گردد/ طالبان به دلایل اقتصادی آرام می‌شود

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص سیاست‌های آمریکا در افغانستان به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: سیاست فعلی ایالات متحده در افغانستان ادامه تصمیم ترامپ است. آمریکا تا حدود زیادی در خصوص خروج از این کشور حق داشت؛ زیرا یک کشور نمی‌تواند تا ابد یک کشور دیگر را به دوش کشد و از عقب ماندگی خارج کند.

مجلسی تصریح کرد: برخی افغان‌ها می‌گفتند؛ همان طور که آمریکا، ژاپن را نابود و سپس به ژاپن امروزی تبدیل کرد، برای افغانستان نیز همین کار را انجام می‌دهد، غافل از این که آنها مردم ژاپنی داشتند و این تحول برای افغانستان بسیار زود است.

وی افزود: در شرایطی طالبان به سرعت بر افغانستان مسلط شد که بخشی از مردم این کشور طی 20 سال گذشته آمادگی پذیرش تمدن جهانی را داشتند. اما عمده مردم افغانستان روستانشین و عقب مانده هستند و از طالبان نیز استقبال کردند. بنابراین مردم با عقاید خاص در این منطقه در اقلیت نیستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: کشمکش در افغانستان ادامه می‌یابد و ربطی نیز به سیاست‌های بایدن در این کشور ندارد. زلمی خلیل‌زاد را بایدن انتخاب نکرده، بلکه نماینده ترامپ در افغانستان بود. وی یک پشتون آمریکایی تبار است. همین طور رؤسای جمهور افغانستان نیز پشتون و آمریکایی تبار هستند. در واقع گروهی پشتون با حمایت آمریکا حکومت افغانستان را به دلخواه کاملا پشتونی کردند.

مجلسی گفت: این که در آینده چه اتفاقی در افغانستان رخ دهد، بستگی به مذاکرات نمایندگان طالبان و آمریکا طی 4 سال گذشته در دوحه دارد و هیچکس آگاه نیست. برای مثال مشخص نیست که اتفاقات بعدی به نفع جمهوری اسلامی ایران است و یا باید برای مقابله با تهدیدها در شرق کشور آماده باشد.

وی بیان کرد: آمریکا در حال حاضر از در بیرون رفته و از پنجره به افغانستان باز می گردد. منابع معدنی این کشور مانند مس میلیاردها دلار ارزش دارد و به شدت مورد نیاز جهان صنعتی به ویژه آمریکا و چین است؛ حتی چین در یک بخش از این معادن کار خود را آغاز کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا با خروج از افغانستان قصد کاهش هزینه‌های خود را داشت و به‌زودی این مسئله در ایالات متحده فراموش می‌شود و دنیا نیز از این اتفاقات زیاد دیده و عادت می‌کند؛ صرفا برای مردم افغانستان رنج، درد و خاطرات تلخ می‌ماند.

مجلسی تصریح کرد: طالبان از تندوری‌های خود کاسته؛ زیرا مزه تجارت و پول را چشیده و مایل هستند از این منابع استفاده کنند. بنابراین آنها به دلایل اقتصادی آرام‌تر از قبل می‌شوند و این موضوع ربطی به سیاست‌های آمریکا ندارد.

این کارشناس سیاسی در پایان گفت: تا انتخابات دوره بعدی پارلمان آمریکا یک سال و نیم زمان باقی است؛ مشخص نیست عملکرد بایدن در افغانستان بر رأی دموکرات‌ها اثر گذارد، ممکن است موضوعات مهم‌تر و جدیدی جایگزین شوند.

337396

مطالب مرتبط