یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون اعلام کرد؛

‎رشد قارچ گونه عطاری ها در پایتخت/ فعالیت بدون مجوز صدها سقط فروشی

‎بسیاری از ایرانیان برای مبارزه با کرونا روبه طب سنتی آورده اند و بر این باور هستند که با مصرف دمنوش ها می توانند از شر این بیماری نامرئی در امان باشند، از همین رو یکی از کسب و کارهایی که این روزها در پایتخت رونق گرفته است و به شکل قارچ‌گونه‌ در هر محله مسکونی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می گیرد، عطاری ها هستند.
تصویر ‎رشد قارچ گونه عطاری ها در پایتخت/ فعالیت بدون مجوز صدها سقط فروشی

به گزارش سایت خبری پرسون، اقبال بیش از پیش مردم به طب سنتی موجب شده تا در تهران حدود 2هزار مغازه کوچک و بزرگ عطاری راه اندازی شود، که از این تعداد تنها 700 عطاری مجوزهای لازم را تهیه کرده اند و بیشتر آنها بدون مجوز مشغول فعالیت هستند.

موضوعی که در این نوع کسب و کار مورد توجه است، تبلیغات و فروش انواع داروهای گیاهی ترکیبی و بعضا بی‌ نام و نشان برای درمان چاقی، لاغری، ضداعتیاد درعطاری‌ها مورد معامله قرار می گیرد.

خبرنگار پرسون برای اینکه علت این حجم کسب و کار عطاری های بدون مجوز را جویا شود گفتگویی با علیرضا رضایی رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان شهر تهران انجام داده است که در ادامه می خوانید:

سختگیری در کار نیست

سخت گیری وجود ندارد، بلکه افراد می توانند با داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه به اتحادیه مراجعه کنند و جواز کسب و کار شان را دریافت کنند.

او در این باره گفت: طبق آمارهای اتحادیه در محدوده مناطق22گانه شهر تهران بیش از یک هزار و 600 مغازه عطاری وجود دارد که این تعداد عطاری به جز عطاری های محدوده منطقه ، شمیرانات، شهرری و کن به حساب می آید، از این تعداد 700 عطاری پروانه کسب دارند و کاملا زیر نظر اتحادیه مشغول به کار هستند.

رضایی افزود: البته بخشی از عطاری ها در حال گذراندن مراحل تشکیل پروانه برای صدور مجوز هستند و عطاری دیگر وجود دارد که بدون پروانه مشغول به کار هستند که با هماهنگی های پلیس اماکن و تعزیرات حکومتی عطاری های بدون مجوز پلمپ می شوند.

این مقام صنفی در خصوص اینکه برنامه ریزی در اتحادیه صورت نگرفته است که افراد بتوانند به راحتی روند اداری برای بدست آوردن پروانه کسب را تهیه کنند، اظهار داشت: سخت گیری وجود ندارد، بلکه افراد می توانند با داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه به اتحادیه مراجعه کنند و جواز کسب و کار شان را دریافت کنند.

برخورد قضایی با متخلفان

در صورت مشاهده و گزارشی از اینکه عطاری هایی که پروانه کسب دارند اقدام به فروش و توزیع کپسول ترک اعتیاد، شربت مخدر، قرص ترامادون و محصولات غیر مجاز می کنند، پروانه آن ها باطل و سپس فرد متخلف به دستگاه قضایی معرفی می شود.

او تصریح کرد: دلایل گوناگونی پشت پرده رشد قارچ گونه احداث عطاری ها در تهران است، یکی از این دلایل روی آوردن هموطنان به محصولات ارگانیک و طبیعی است و شهروندان تمایل دارند درمان روحی و جسمی شان را از طریق عرقیجات و گیاه های طبیعی برطرف کنند، به همین خاطر نیاز مردم در هر محله مسکونی به این صنف احساس می شود و افراد علاقه مند وارد این صنف شده اند.

رضایی در پاسخ به این سوال که برخی از عطاری ها داروهای ترک اعتیاد، لاغری و... ارایه می کنند آیا این اقدام قانونی است؟ پاسخ داد: هیچ کدام از همکارانم در شهرتهران که پروانه کسب دارند اقدام به فروش این محصولات غیر مجاز نمی کنند و تنها عطاری هایی که مجوز ندارند و به شکل غیر قانونی مشغول به کار هستند اقدام به فروش این محصولات می کنند، که یکی از وظایف ما شناسایی این مغازه هاست و آنها را به تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت معرفی می کنیم تا این عطاری های غیر مجاز نیز اقدام به صدور پروانه کسب کنند.

رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده و گزارشی از اینکه عطاری هایی که پروانه کسب دارند اقدام به فروش و توزیع کپسول ترک اعتیاد، شربت مخدر، قرص ترامادون و محصولات غیر مجاز می کنند، پروانه آن ها باطل و سپس فرد متخلف به دستگاه قضایی معرفی می شود.

‎گفتگو از: محمد خادمی

334613

مطالب مرتبط