مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان خبر داد:

رونمایی از سه عنوان کتاب تاریخ شفاهی طی هفته دفاع مقدس

دفاع مقدس که از ماندگارترین حماسه‌های ملت دین مدار، فهیم، بصیر و انقلابی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. دارای پیامدها و دستاوردهای ارزشمند و عظیمی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیت و ... بوده است.
تصویر رونمایی از سه عنوان کتاب تاریخ شفاهی طی هفته دفاع مقدس

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، جنگ تمام عیاری که نظام سلطه به وسیلۀ رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد اهداف گسترده‌ای را دنبال می‌کرد که رویای سقوط جمهوری اسلامی در رأس آن اهداف قرار داشت، اما ملت ایران با مقاومت مؤمنانه و تمرکز بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دینی - میهنی خود نه تنها دشمنان خود را با شکست مواجه کرد، بلکه دستاوردهای بی نظیری را در قالب فرهنگ جهادی، ایثار و مقاومت به یادگار گذاشت.

در واقع می‌توان گفت که دفاع مقدس، صحنۀ بروز افتخارات، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است که جمهوری اسلامی ایران، همچون نگینی تابناک تا همیشه، در تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان خواهد درخشید. پایداری ملت بصیر و انقلابی ایران اسلامی که برخاسته از روح ایمان و وحدت بود، در سایۀ هدایت‌های حکیمانه و مدبرانۀ رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) سبب احیای مکتب سازنده و نهضت بیداری اسلامی در جهان شد. در واقع دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و … توانست معادلات جهانی را بر هم زند.

گرچه این فرهنگ به منزلۀ گنجینه‌ای ارزشمند همواره می‌تواند برای ملت ایران و دیگر جوامع اسلامی نیرو زا و قدرت آفرین باشد، اما این مهم در گرو شناخت ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ متعالی مقاومت و ایثار است. چراکه تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌هایی است که رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل انجام داده‌اند. بنابراین برای تقویت روحیه انقلابی جامعه ضرورت دارد که به صورت منسجم و همه جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید و این موضوع را به شیوه‌های مختلف به نسل جوان انتقال داد. یکی از این راه‌ها برای نهادیه کردن فرهنگ ایثار میان جوانان گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس است.

لذا ۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.

ما نیز برای بررسی برنامه‌های ویژه دفاع مقدس استان زنجان در سال پیش‌رو به سراغ مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان رفته و از ایشان این مهم را جویا شدیم.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان گفت: ۳ عنوان کتاب تاریخ شفاهی طی 31 شهریور همزمان با شروع هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.

محمد قاسمی مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه پرسون اظهار کرد: 3 عنوان کتب تاریخ شفاهی که در پایان شهریور ماه رونمایی می شود با عناوین روزهای اناری، ابوبصیر و کهنه سرباز خواهد بود.

وی افزود: در کنار کتاب های گفته شده احتمال رونمایی از کتاب‌های دیگری نیز وجود دارد اما به علت اینکه تاکنون تایید نشده‌اند در حال حاضر عناوین این کتب تا زمان تایید نهایی اعلام نخواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان دیگر برنامه‌های این ارگان در هفته دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس به صورت همزمان در سراسر کشور از جمله استان زنجان نیز برگزار خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اینکه آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان زنجان در سالن شهریاری صدا و سیما اجرا می‌شود ادامه داد: این مراسم با حضور تمام مسئولان استانی اعم از لشکری صورت خواهد پذیرفت.

وی به رونمایی از نرم‌افزار جامع دفاع مقدس استان زنجان اشاره و عنوان کرد: این مهم از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در این استان خواهد بود.

مدیرکل از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با بیان اینکه سخنرانی به صورت ویدیوکنفرانس همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود تاکید کرد: در این مراسم میهمان ویژه‌ای نیز حضور خواهد داشت.

334471