کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

لزوم توجه دولت رئیسی به منطقه خاورمیانه/ رشد اقتصادی کشور در گرو گسترش روابط با همسایگان

حدود ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت در منطقه خاورمیانه حضور دارند و این منطقه یک بازار بکر و گسترده است که با فعال‌سازی این بازار می‌توان روابط تجاری را گسترش داد و این روابط تجاری می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را حل کند، اشتغال را افزایش دهد و رشد اقتصادی را تضمین کند.
تصویر لزوم توجه دولت رئیسی به منطقه خاورمیانه/ رشد اقتصادی کشور در گرو گسترش روابط با همسایگان

رحمان سعادت کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص کمک سیاست خارجی به اقتصاد داخلی بیان داشت: رئیس جمهور اشاره کردند که از تمام توان و پتانسیل دیپلماسی به ویژه دیپلماسی اقتصادی برای از بین بردن تحریم و همچنین گسترش روابط با دنیا استفاده می‌کنیم. دعوت از اکثر کشورها و حضور آن‌ها در جلسه تحلیف نشان می‌دهد که دولت جدید عزم جدی برای دیپلماسی با محوریت اقتصادی دارد.

سعادت افزود: دولت فعلی در مقایسه با دولت تدبیر و امید در ارتباط با جهت‌گیری دیپلماسی، نگاه متفاوتی دارد. در چند ماه گذشته نیز در دیپلماسی به سمت شرق و حوزه خاورمیانه تمایل بیش‌تری داشته و تأکید دولت رئیسی بر گسترش روابط با همسایگان است.

اگر بتوانیم دستگاه دیپلماسی را در آمدزا کنیم و دیپلماسی اقتصادی و تجاری که گام اول برای حوزه بازرگانی است را فعال کنیم یعنی اگر 70 درصد سفارتخانه‌های ما در حوزه اقتصادی فعال باشند و بستر لازم برای تجارت بازرگانان و حوزه صادرات را فراهم کنند، ما هیچ نیازی به درآمد نفتی نداریم

وی خاطر نشان کرد: گسترش روابط با همسایگان می‌تواند تأثیرات اساسی نظیر دور زدن تحریم‌ یا خنثی‌سازی تحریم و افزایش حجم تجاری با کشورهای منطقه را داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به این‌که حدود ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت در منطقه خاورمیانه حضور دارند، تصریح کرد: منطقه خاورمیانه یک بازار بکر و گسترده است که با فعال‌سازی این بازار می‌توان روابط تجاری را گسترش داد و این روابط تجاری می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را حل کند، اشتغال را افزایش دهد و رشد اقتصادی را تضمین کند.

سعادت در ادامه اظهار داشت: در دهه‌های گذشته به دلیل اینکه درآمد نفتی بالایی داشتیم، منطقه خاورمیانه مورد غفلت قرار گرفته بود. در پنج سال گذشته حرکت‌هایی انجام شد که به نتیجه کافی نرسید اما دولت جدید می‌تواند با فعال‌سازی چند برابری بخش همسایگان، اقتصاد را از حالت رکود خارج کند و شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم.

وی همچنین تشریح کرد: دستگاه دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی به موجب سفرهای خارجی فراوان هزینه‌های زیادی روی دوش کشور می‌گذارد و این هزینه‌ها از جیب مردم می‌رود. منطق اقتصادی ایجاب می‌کند که ما باید چند برابر هزینه‌ای که انجام می‌دهیم، درآمد داشته باشیم یعنی دستگاه دیپلماسی خارجی نباید فقط یک دستگاه هزینه‌بر باشد بلکه باید یک دستگاه درآمدزا نیز باشد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در پایان گفت: واقعیت این است که اگر بتوانیم دستگاه دیپلماسی را در آمدزا کنیم و دیپلماسی اقتصادی و تجاری که گام اول برای حوزه بازرگانی است را فعال کنیم یعنی اگر 70 درصد سفارتخانه‌های ما در حوزه اقتصادی فعال باشند و بستر لازم برای تجارت بازرگانان و حوزه صادرات را فراهم کنند، ما هیچ نیازی به درآمد نفتی نداریم.

333329