آمار، حلقه مفقوده مشکلات کشور

آمار در شرایط کنونی کشور می تواند سدی در برابر فساد، رانت و یا احیاکننده اقتصاد و ایجاد اشتغال باشد.
تصویر آمار، حلقه مفقوده مشکلات کشور

پرسون- وقتی اطلاعات و داده ها اطراف ما را احاطه کرده باید بتوانیم از این همه اطلاعات و داده استفاده کنیم. برای استفاده از این همه داده و اطلاعات به شاخه ای از ریاضیات به نام ( آمار ) نیاز داریم که تجزیه و تحلیل همان اطلاعات و داده هاست.

تعریف آمار، دریافت اطلاعات و داده های گذشته و حال برای پیش بینی آینده است. البته باید بگویم که همه مردم دنیا در مقیاس کوچک خواسته یا ناخواسته از این مقوله در سنجش اشتغال، خانه داری، استفاده از وسایل نقلیه و... هر روز استفاده می کنند اما نمی دانند نامش آمار است. برای مثال یک دامدار براساس تعداد دام و مولدهای خود می داند سال آینده چه تعداد دام خواهد داشت و یا در استفاده از اینترنتی که با آن سروکار داریم کلیت آن بستگی به الفبای اطلاعات و داده است و آماری عمل می کند.

حال باید گفت آمار در شرایط کنونی کشور ایران می تواند سدی در برابر فساد و رانت و یا احیا کننده اقتصاد و ایجاد شغل باشد.
در مجموع استفاده از آمار در هر چیزی که می شود آن را رشته یا موضوع نامید که مهمترین آنها (مدیریت کشور وسیاست) است، می تواند موثر باشد و مابقی تاثیرات آن جلوگیری بر فساد و رانت، اقتصاد، تضاد منافع، تجارت، بانکداری، بورس و بازار سهام، پزشکی و داروسازی، پیش بینی وضعیت آب و هوا، اختر شناسی و نجوم،
محیط زیست و کشاورزی، فیزیک و شیمی آمار بسیار موثر است و نمی توان به هیچ عنوان آن را نادیده گرفت.

اگر به نقش آمار در اقتصاد اشاره کنیم می توان گفت تمامی داده های جمع آوری شده برای محاسبه درآمد ملی، اشتغال، تورم و صادرات و واردات،عرضه و تقاضا از طریق آمار مورد بررسی قرار می گیرند. در تجارت نیز باید دانست سلایق و ترجیحات مشتریان چگونه است. چه کیفیتی لازم دارند و جامعه هدف کدام است.
قابل توجه اینکه نحوه و شیوه آمارگیری نسبت به هر بخش بسیار مهم است و حتما باید یک تیم بزرگ در کنار هم این کار عظیم را رقم بزنند.
بنده برای هر نوع مقوله و مشکلات کشور یک نوع خاص آمارگیری را بررسی کرده ام که می توانم به جرأت بگویم مطالعات صورت گرفته کاملا عملیاتی است.
در پایان سخن باز هم تأکید می کنم در صورتی که به کاربرد آمار در اسرع وقت در کشور توجه نشود حل مشکلات کشور غیر ممکن است و باعث از بین رفتن پول، زمان و اعتماد مردم خواهد شد.

نویسنده: محسن بازرگان، کارشناس ارشد معماری

331022