امروز در تور رسانه ای انجام شد؛

افتتاح سفره خانه صاحبدلان در روستای حاجی آباد تویسرکان

سفره خانه صاحبدلان در روستای حاجی آباد از توابع خرمرود در تویسرکان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و مسئولان شهرستان و اصحاب رسانه افتتاح شد.
تصویر افتتاح سفره خانه صاحبدلان در روستای حاجی آباد تویسرکان

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان امروز سه شنبه در تور بازدید خبرنگاران در خانه اقتداری شهرستان تویسرکان، اظهار کرد: در حوزه هتل‌سازی از یک هزار و ۹۵۳ تخت در سال ۹۲ به ۴۲۰۰ تخت رسیده که ۱۱۳ درصد رشد داشته است و باید به ۵۳۰۰ تخت برسد.

وی با بیان اینکه تعداد پروژه‌های در دست اقدام ۲۳۰۹ میلیارد تومان است که ۳۰۶۰ شغل ایجاد می‌کند، افزود: از این تعداد ۴۴۲ طرح صنایع دستی و گردشگری و ۳۸۲ طرح تنها در حوزه صنایع دستی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در حوزه تأسیسات گردشگری ۷۰ تأسیسات با ۷۲۴ میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید که ۷۲۴ شغل ایجاد کرده است.

مالمیر با بیان اینکه ۲۷۱ تأسیسات گردشگری فعال در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۱۱۵ خانه مسافر دارای مجوز هستند که ۱۰۴ مورد از تأسیسات منهای خانه مسافرها در دولت دوازدهم ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: تعداد ۳۳۰ طرح مرمتی با اعتبار ۳۷ میلیارد انجام شده است و در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها ۵۳ طرح زیرساختی را با اعتبار ۲۹ میلیارد تومان داشتیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه صنایع دستی کارگاه‌های همدان از ۱۸ هزار در سال ۹۲ به ۲۶ هزار کارگاه رسید و شاغلان این حوزه نیز از ۳۱ هزار نفر به ۴۴ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

مالمیر در ادامه درباره پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای "تاج آباد" و "فرسفج" و منظر تاریخی شهر همدان گفت: پرونده ثبت جهانی دو کاروانسرای استان همدان مشکلی ندارد، همچنین پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان، تمام شده و در حال نهایی کردن آن در وزارتخانه میراث فرهنگی هستیم و تابستان سال جاری به یونسکو ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه هر دو کاروانسرای "تاج آباد" و "فرسفج" در مزایده صندوق احیاء گذاشته شده است، گفت: کاروانسرای فرسفج تاکنون واگذار نشده و سرمایه‌گذار جذب نکرده اما قرارداد بهره‌برداری از کاروانسرای تاج‌آباد منعقد شده است‌.

مالمیر با اشاره به اینکه با وجود سرمایه‌گذار، گردشگری در این منطقه رشد می‌کند، افزود: سرمایه‌گذار این بنای تاریخی کار خود را با تأخیر شروع کرد اما ملاحظات خارج از کاروانسرا هم لحاظ خواهد شد.

وی درباره شهرهای خلاق نیز خاطرنشان کرد: متولی شهرهای خلاق شهرداری است و همدان نیز در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات و صنایع دستی قابلیت مطرح شدن دارد و امیدواریم شورای شهر جدید این راه را دنبال کند.

مالمیر درباره ایجاد پایگاه بافت روستایی نیز گفت: این پایگاه با هدف کنترل تخریب بافت تاریخی در روستاهای واجد ارزش ایجاد شده و در حفاظت از این روستاها اقداماتی را انجام خواهد داد.

مدیر کل میراث فرهنگی همدان افزود: این پایگاه که در روستای ورکانه مستقر است برای حفظ و ‌نگهداری بافت روستایی تشکیل شده و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

گفتنی است در این تور رسانه‌ای سفره‌خانه سنتی و موزه روستایی "صاحبدلان" در روستای حاجی‌آباد از توابع خرمرود شهرستان تویسرکان با مساحت ۲۷۶ متر و دو میلیارد تومان سرمایه به بهره‌برداری رسید.

330961