‎ پرسون از حال و روز این روزهای بیمارستان ها گزارش می دهد؛

‎فلج شدن سیستم درمانی / بازار دارو در آشفتگی

‎این روزها به دلیل رعایت نکات بهداشتی کمتر از 40 درصد موجی از همه گیری کرونا در کشور به وجود آمده به طوری که تعداد مبتلایان به کرونا در یک شبانه روز از زمان شیوع این بیماری نامرئی در ایران به اوج خود رسیده است.
تصویر ‎فلج شدن سیستم درمانی / بازار دارو در آشفتگی

به گزارش سایت خبری پرسون، براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت 50 هزار نفر در 24 ساعت به کرونا ویروس مبتلا شده اند و نزدیک به 600 نفر فوتی ثبت شده، از همین رو جمعیت مبتلایان به مراکز درمانی هجوم آورده اند و این حجم مراجعه کننده موجب شده تا کادر درمان توان پاسخگویی و خدمات رسانی را نداشته باشند و بسیاری از بیماران کرونایی و غیر کرونایی در راهروها و محوطه بیمارستان های پایتخت سر در گم شوند.

از سوی دیگر داروهای ساده حتی سرم قند و نمک نیز در داروخانه های مراکز دولتی کمیاب شده و طبق مشاهدات خبرنگار پرسون سرم قند و نمک به مرز صد هزار تومان رسیده است.

خبرنگار پرسون به شکل میدانی به تعدادی از مراکز درمانی پایتخت مراجعه کرده است که در ادامه این گزارش را می خوانید:

انتظار طولانی برای ویزیت پزشک

‎برخی همراهان بیماران نیز که موفق شده اند بعد از ساعت ها ویزیت دکتر شوند این بار با مشکل جدید روبه رو شده اند، مشکلی از نوع نبود دارو که نه تنها در داروخانه این بیمارستان موجود نیست بلکه در داروخانه های سطح شهر نیز داروهای درمانی یافت نمی شود.

بیمارستان میلاد متعلق به سازمان تامین اجتماعی یکی از مهم ترین مراکز درمانی پایتخت به حساب می آید، این مرکز این روزها جای تردد ندارد، به طوری که جمعیت مراجعه کنندگان به قدری زیاد است که مدیران این بیمارستان بر آن شده اند که بیمارستان صحرایی در حیاط ضلع اورژانس این بیمارستان برپا کنند و در ضلع شرقی ورودی اورژانس این بیمارستان نیز برای بیماران عفونی کرونا خدمات رسانی می کنند.

مراجعه کنندگان به این بیمارستان در ابتدا باید از طریق تریاژ معاینه شوند و بعد از تشخیص اولیه به پذیرش مراجعه کنند و سپس به دکتر ارجاع داده شوند که در گفتگو با خبرنگار پرسون با چند مراجعه کننده به این مرکز درمانی مشخص شد به دلیل حجم بالای مراجعه کننده برای ویزیت دکتر عمومی در هر ساعت از شبانه روز به سه تا چهار ساعت زمان نیاز است که موجب ناراحتی مراجعه کنندگان شده است.

طبق مشاهدات خبرنگار ما در راهرو اورژانس و حیاط این بیمارستان بیماران به حال خود رها شده اند و همراهانشان مدام به آن طرف و این طرف مراجعه می کنند تا بتوانند به خدمات دهی بیمارشان سرعت بخشند.

برخی همراهان بیماران نیز که موفق شده اند بعد از ساعت ها ویزیت دکتر شوند این بار با مشکل جدید روبه رو شده اند، مشکلی از نوع نبود دارو که نه تنها در داروخانه این بیمارستان موجود نیست بلکه در داروخانه های سطح شهر نیز داروهای درمانی یافت نمی شود.

یکی از مراجعه کنندگان این بیمارستان به خبرنگار ما گفت: زمانی که به دکتر گفتم دارویی که برای بیمارمان تجویز شده در بازار وجود ندارد در جواب دکتر بیان کرد که این دارو ساده است و نمونه خارجی آن را نیز لحاظ نکرده است و حتما باید این دارو مصرف شود.

با یکی از پرسنل این بیمارستان که مسئول نوبت دهی جمعیت انبوه مراجعه کنندگان به پزشک است، گفتگو کرده ایم، او در این باره گفت: کادر درمان توان پاسخگویی به این حجم جمعیت را ندارد و اصلا بیمارستانی مانند میلاد توان پاسخگویی به این حجم جمعیت را ندارد؛ حتی گاهی اوقات پزشکان از این حجم مراجعه کننده خسته می شوند و خیلی زودتر از تایم فعالیت شان دست از کار می کشند.

تخت خالی وجود ندارد

بیمارستان امام خمینی(ره) مانند تمام بیمارستان‌های تهران هیچ تخت خالی برای بیماران کرونایی ندارد. بیماران بدحالی که با زنجیره قطع نشدنی آمبولانس‌ها وارد بیمارستان ‌شده و منتقل می‌شوند به اورژانس مجهزی که در حیاط ساخته شده تا تختی در یکی از بخش‌ها خالی شود. پزشکان و پرستاران خسته را می‌شود از در باز اورژانس دید که دلسوزانه مشغول رسیدگی به بیماران هستند.

نمره غیر قابل قبول در توزیع دارو

این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و مردم باید از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت کنند.

بحران خدمات رسانی درمانی تنها در کمبود جا و معاینه پزشک در مراکز درمانی ختم نمی شود؛ بلکه کمبود سرم و داروهای درمان کرونا با گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز بحران کرونا ما را به یاد روزهای ابتدایی شیوع کرونا می‌اندازد که کشور با بحران کمبود ماسک مواجه بود، هرچند آن روزها برای عموم مردم کمبود ماسک و اقلام بهداشتی به دلیل شیوع ناگهانی بیماری کرونا قابل قبول بود اما امروز با تولید داروهای کرونا و سرم در کشور این موضوع برای مردم قابل قبول نیست که کار مردم حتی برای خرید یک سرُم تزریقی ساده اما حیاتی هم به بازار سیاه کشیده شود.

این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و مردم باید از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت کنند، باید برای پیدا کردم سرم تزریقی، کپسول اکسیژن یا داروهای درمان کرونا از قبیل فاویپیراویر و رمدسیور راهی کوچه ‌پس کوچه‌های ناصرخسرو شوند. اما این درد وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم، کمبود دارو فقط دامنگیر بیماران کرونایی و خانواده‌های آن‌ها نیست، بلکه برخی از دیگر بیماران هم برای یافتن داروهایشان سرگردان شده‌اند.

کمبود سرم قابل پیش بینی بود

مدیریت سرم هم قابل برنامه‌ریزی بود، چرا که از چند ماه قبل اعلام شده بود که یکی از شرکت‌های تولیدکننده سرم، برای چندماه ناگزیر است خط تولیدش را متوقف و بازسازی کند. هرچند این شرکت هم حدود دو ماه از برنامه زمانی خود عقب افتاد، اما در هر صورت با توجه به اعلام قبلی، دولت فرصت کافی داشت برای جایگزینی ظرفیت تولیدی این شرکت، برنامه‌ریزی کند اما متاسفانه این کار نشد و حالا مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان کشور درباره چرایی مواجهه کشور با مشکل کمبود سرم گفت: مدیریت سرم هم قابل برنامه‌ریزی بود، چرا که از چند ماه قبل اعلام شده بود که یکی از شرکت‌های تولیدکننده سرم، برای چندماه ناگزیر است خط تولیدش را متوقف و بازسازی کند. هرچند این شرکت هم حدود دو ماه از برنامه زمانی خود عقب افتاد، اما در هر صورت با توجه به اعلام قبلی، دولت فرصت کافی داشت برای جایگزینی ظرفیت تولیدی این شرکت، برنامه‌ریزی کند اما متاسفانه این کار نشد و حالا مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. هرچند که وعده داده شده است طی روزهای آینده با افزایش توان تولید دیگر شرکت‌ها و همچنین واردات، این مشکل حل و فصل شود.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، وضعیت کرونا در تهران را بسیار بحرانی توصیف کرده‌است.

وی گفت: مراجعات به بیش از۲۰هزار مورد در روز رسیده که این آمار فقط مختص مراکز درمانی است و مطب‌ها را شامل نمی‌شود. فشار بر کادر درمان زیاد است و حدود ۶۰درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است.

توکلی افزود: سویه غالب کرونا در تهران سویه دلتاست؛‌ روز به تعداد بیماران افزوده و هر روز رکورد تعداد بیماران نیز شکسته می‌شود؛ توکلی صریح و شفاف اعلام کرده نمی‌داند این وضع کی تمام می‌شود. او می‌گوید: ما هنوز وارد پیک موج پنجم نشده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم این روند تا چه زمانی صعودی خواهد بود. اگر بخواهیم به تعطیلی شش‌روزه تهران هم امیدوار باشیم نتیجه‌اش تا ۱۰ روز آینده مشخص می‌شود.

روال کار مراکز درمانی در مواجهه با بیماران کرونایی این‌گونه است که وقتی بیماران حال مساعدی داشته باشند به‌طور موقت بستری می‌شوند و پس از اکسیژن‌درمانی، دارو‌های ضد ویروس و کورتیکواستروئید دریافت می‌کنند و ترخیص می‌شوند تا در زمانی مشخص باز هم مراجعه کنند. گروه دیگری از بیماران اما نسخه سرپایی می‌گیرند و مرخص می‌شوند که اینها درست نقطه مقابل بیمارانی هستند که باید در بخش‌های عادی یا مراقبت‌های ویژه بستری شوند که این روند این روزها با مشکل صورت می گیرد.

گزارشی از :سجاد سیف

330959