اصرار صدا و سیما بر لوث شدن واژه‌ها

یادداشت/ تکرار ضرب‌المثل‌ها یا واژه‌هایی که مضامین فقهی و دینی داشته و بولد نمودن آنها در صدا و سیما خصوصا برنامه‌های پرمخاطب یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های رسانه ملی است تا به زعم خویش فضای مذهبی را بر جامعه بگستراند.

تصویر اصرار صدا و سیما بر لوث شدن واژه‌ها

سایت خبری پرسون ـ به همان اندازه که بد کشتی گرفتن ورزشکاران ایرانی در مسابقات کشتی المپیک حرص مردم و بینندگان تلویزیونی را در آورد، گزارش های هادی عامل و تکیه کلام‌های من درآوردی او هم روح و روان مردم را آزار می‌داد.

در گزارش‌های این گزارشگر مشهدی عبارت "شیر مادر حلالت" یا "نان پدر حلالت" همه گزارش او را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و به همین دلیل در فضای مجازی مورد توجه و واکنش کاربران قرار گرفت. اصرار گزارشگر تلویزیون به تکرار این واژه در حدی بود که سوژه طنز تعدادی از کنشگران مدنی نیز شد.

معمولا ضرب‌المثل‌ها یکسری قواعد اخلاقی و دینی هستند که به زبان ساده روایت می‌شوند تا برای همگان قابل فهم باشند.

ضرب المثل شیر مادر حلالت نیز یک قاعده دینی است که سویه‌ای فقهی داشته و کارکرد آن ناظر بر تایید و رضایت مادر بر عملکرد فرزند خویش است.

تکرار ضرب‌المثل‌ها یا واژه‌هایی که مضامین فقهی و دینی داشته و بولد نمودن آنها در صدا و سیما خصوصا برنامه‌های پرمخاطب یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های رسانه ملی است تا به زعم خویش فضای مذهبی را بر جامعه بگستراند.

از این رو مجریان تلویزیون یا به صورت دستوری از این واژه‌ها استفاده می‌کنند یا به جهت انطباق خود با سیاست‌های این سازمان مبادرت به خلق و تکرار این واژه‌ها می‌نمایند.

نکته مهم در این خصوص، بی‌توجهی سیاستگذاران رسانه ملی به بازخورد این سیاست‌ها در افکار عمومی و تاثیر آن در متن جامعه است.

نویسنده: اردشیر محمدی ـ فعال رسانه

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

329661