طی چهار ماهه نخست امسال صورت پذیرفت؛

صادرات 210 میلیون دلاری کالا از گمرکات گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از افزایش 32 درصدی صادرات از گمرکات استان به ارزش بیش از 210 میلیون دلار، طی چهارماه گذشته خبر داد.
تصویر صادرات 210 میلیون دلاری کالا از گمرکات گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، فرهاد دلق پوش روز چهارشنبه افزود: طی چهار ماه گذشته در مجموع ۳۵۲ هزار و ۱۶۱ تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۷۱۱ هزار دلار از قبیل نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات از آن، محصولات شیمیایی، پلاستیکی و صنایع غذایی از استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی مقصد صادرات این محصولات را کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات طی چهار ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ١٩ درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری ٣٢ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار داشت: طی همین مدت میزان واردات قطعی از گمرکات استان گیلان معادل ۵۸۸ هزار و ۴۴۰ تن به ارزش ۴۰۲ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار بوده که نسبت به سال ١٣٩٩ ازحیث ارزش دلاری ٤٥ درصد افزایش و از نظر وزنی ۲ دهم درصد کاهش داشته است.

دلق پوش این کالاها را شامل کالاهای اساسی غلات (جو و ذرت دامی)، گوشت و روغن، چوب، تخته محصولات شیمیایی کاغذ، مقوا و خمیر چوب و ماشین‌آلات و لوازم و قطعات اعلام کرد و گفت: این اقلام ازکشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه، اکوادور از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده اند.

به گفته دبیرکارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان؛ همچنین طی چهار ماه نخست سال ١٤٠٠، معادل ٤٩ تن کالا و به ارزش ۱۹۵ هزار و ۱۲۰ دلار به صورت صادرات چمدانی ازگمرکات گیلان صادر شده که از حیث ارزش دلاری ٧٥ درصد و وزنی ٧٤ درصدکاهش داشته است.

وی کاهش تردد مسافربه دلیل شیوع بیماری کرونا را از دلایل کم شدن این صادرات چمدانی عنوان و تصریح کرد: تعداد مسافران ورودی و خروجی از گمرکات گیلان در این مدت ۲ هزار و ۹۱۸ نفر مسافر ورودی و ۲ هزار و ۹۰۷ نفر مسافر خروجی انجام شده است، که این رقم در مقایسه با سال ١٣٩٩ ازلحاظ مسافرورودی ٧٩ درصد کاهش و مسافر خروجی ٧٨ درصد کاهش را نشان می دهد.

منبع: ایرنا

329141

مطالب مرتبط