انجام 3.4 درصد جوجه‌ریزی‌های کشور در کردستان/ دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی به مراغداری‌ها اصلاح شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: استان در بحث تولید گوشت مرغ یکی از قطب‌های مهم کشور است و با توجه به نوسانات اخیر بازهم 3.4 درصد از جوجه ریزی کشور در واحدهای تولیدی این استان انجام می‌شود.

تصویر انجام 3.4 درصد جوجه‌ریزی‌های کشور در کردستان/ دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی به مراغداری‌ها اصلاح شد

به گزارش سایت خبری پرسون در کردستان، محمدفرید سپری؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان امروز در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ این استان، گفت: باید اذعان کرد که بازار مرغ در کشور به ویژه استان کردستان دچار نوسان و تورم شدیدی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: این تورم در بازار مرغ در صورتی روی می‌دهد که میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان کردستان هیچ کاهشی نداشته‌ است و عوامل بسیاری در ایجاد این وضعیت نابسامان تاثیر دارند.

سپری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: طبق آخرین آمارها در فروردین‌ماه امسال بیش از 4 میلیون جوجه‌ریزی در استان کردستان داشته‌ایم که این عدد نسبت دوره مشابه سال گذشته رشد 18 درصدی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه سخنان خود افزود: در اردیبهشت امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته جوجه‌ریزی در سطح مرغداری‌های کردستان 19 درصد رشد دارد، ولی با این وجود شاهد تورم در بازار مرغ هستیم که این امر نگران کننده است.

وی میزان جوجه‌ریزی در خردادماه امسال در کردستان را بیش از 3 میلیون و 200 هزار قطعه عنوان کرد و گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد که در خردادماه امسال میزان جوجه‌ریزی نسبت به خرداد 99 در حدود 6 درصد کاهش داشته است و این عدد در تیرماه امسال به 10 درصد کاهش رسیده است و این عامل خود بخشی از نابسامانی و تورم در بازار مرغ می‌باشد.

وی دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی به مرغداری‌ها را مبنی بر اینکه این واحدها باید 90 درصد کمتر جوجه‌ریزی نداشته باشند را یکی دیگر از عوامل گرانی مرغ در این روزها عنوان کرد و اظهار داشت: این دستورالعمل که بدون توجه به قدرت اقتصادی مالکین این واحدهای تولیدی ابلاغ گردید، عملا بسیاری از تولیدکنندگان مرغ در استان را از میدان بیرون انداخت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ، وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل خود را تغییر داده است و اکنون واحدهای تولیدی 75 درصد ظرفیت را نیز می‌توانند به جوجه‌ریزی اختصاص دهند، البته مشروط به اینکه تنها از نژاد «آریا» در جوجه‌ریزی استفاده کنند که این امر مورد مخالفت بیشتر تولیدکنندگان مرغ گوشتی در سطح استان کردستان قرار گرفته است.

سپری با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی در ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته از رشد 14 درصدی برخوردار است، گفت: کردستان در بحث تولید گوشت مرغ یکی از قطب‌های مهم کشور است و با توجه به نوسانات اخیر بازهم 3.4 درصد از جوجه ریزی کشور در واحدهای تولیدی این استان انجام می‌شود.

سیدعثمان محمودی ـ استان کردستان

327763