19 نکته کلیدی درباره صنعت فولاد

صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد، به‌گونه‌ای که حتی مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخصی به منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است.
تصویر 19 نکته کلیدی درباره صنعت فولاد

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهاد تقوامنش نوشت: امروزه در کشور ما نیز فولاد با حضور در بخش‌های مهم تولیدی و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، به‌گونه‌ای که افزون بر ۶۰۰ صنعت به‌عنوان صنایع پایین‌دستی از آن تغذیه می‌کنند. البته با توجه به‌وجود منابع سنگ‌آهن در ایران، به عنوان نخستین حلقه تولید فولاد، این صنعت در ۴ سال گذشته توانسته به جایگاه درخور توجهی دست یابد.

در ادمه به نکات کلیدی که در صنعت فولاد وجود دارد و می‌تواند به رشد این صنعت کمک کند اشاره می‌کنیم.

1. طرح جامع فولاد با هدف ظرفیت سازی تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404( پیش بینی تولید 43 میلیون تن تولید فوالد در افق جهت 23 میلیون تن مصرف و 20 میلیون تن صادرات با متوسط نرخ به کارگیری از ظرفیت معادل 80 %هم راستا با نرم های جهانی) برنامه‌ریزی شده است.

2. مهمترین نتیجه اجرای طرح جامع برقراری توازن درحلقه‌های زنجیره فولاد کشور نسبت به زمان شروع مطالعات و ظرفیت سازی در حلقه‌های زنجیره فولاد.

3. فرصت سرمایه گذاری در حلقه بالا دست زنجیره اکتشافات، استخراج و فراوری و همچنین حلقه پایین دست تولید محصولات فولادی تولید محصولات ارزش افزوده بالا جهت جلوگیری واردات و امکان صادرات این محصولات.

4. با توجه به پیش بینی کسری مواد اولیه و نرخ پایین مصرف فولاد در کشور احداث ظرفیت‌های جدید درحلقه‌های زنجیره فولاد در داخل کشور توصیه نمی‌شود و سرمایه گذاری با رویکرد واردات مواد اولیه و صادرات محصولات در کنار آب‌های آزاد انجام پذیرد به گونه‌ای که بر روی توازن زنجیره در داخل کشور اثر نگذارد.

5. در راستای توازن زنجیره فولاد، توسعه عمودی در واحدهای معدنی و فولادی حتی االمکان توصیه نمیگردد و الزم است واحدهای معدنی به توسعه افقی در قالب اکتشاف -استخراج و فرآوری و واحدهای فولادی به توسعه افقی در راستای تکمیل محصولات ارزش افزوده بالا اقدام نمایند.

6. کنترل و هدفمند کردن مجوزهای صادره در زنجیره فولاد با توجه اهداف طرح جامع فولادد کشور در جهت اصلاح نگاه بخشی نگری و بنگاهی و توصیه به نگاه ملی و توسعه پایدار.

7. توصیه به صادرات محصولات میانی، نهایی و ارزش افزوده بالا با توجه به مازاد ظرفیت‌های احداث شده در کشور نسبت به نرخ مصرف فولاد لازم به ذکر است جهت صادرات محصولات ارزش افزوده بالا و امکان رقابت با سایر شرکت‌های مطرح جهانی، نیاز به برند سازی و بازاریابی بی المللی وجود دارد.

8. پیگیری تکمیل و احداث دو پکیج با ظرفیت اقتصادی و قابل رقابت 10 میلیون تنی در عرصه بین المللی در منطقه هرمزگان و چابهار با رویکرد واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی و ارزش افزوده بالا و فراهم آوردن زیر ساخت‌ها و امکانات لازم جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این مناطق به گونه‌ای که بر روی توازن زنجیره فولاد اثر نگذارد لازم به ذکراست احداث این دو پکیج خارج از توازن طرح جامع فولاد کشور می باشد

9. توسعه اکتشافات در عمق، احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، توسعه واحدهای فرآوری سنگ آهن کم عیار، باطله، هماتیت و سرمایه گذاری در معادن سایر کشورها، و همچنین شارژ بیشتر قراضه در واحدهای فولادسازی جهت رفع کسری مواد اولیه.

10. سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت با توجه به اینکه پیشرفت این بخش کمتر از برنامه توسعه واحدهای فولادی می‌باشد و تعامل با وزارتخانه‌های متبوع با الخص در بخش حمل و نقل ریلی و ساخت نیروگاه.

11. پی‌گیری شیرین سازی و انتقال آب از دریای جنوب به واحدهای معدنی و فولادی کشور، استفاده از پساب و باز چرخانی آب در واحدهای صنعتی با توجه به بحران آب در کشور.

12. پی‌گیری جهت تامین منابع مالی اجرای طرح‌های معدنی و فولادی و زیرساخت از طریق بازار سرمایه و استفاده از روش‌های نوین تامین منابع مالی در این حوزه‌ها.

13. با توجه به اینکه در ظرفیت‌های موجود در مرحله ساخت واحدهای فولادسازی نسبت اسلب به بیلت موازنه نمی‌باشد توصیه می‌گردد واحدهای درحال اجرا فولادسازی در طرح جامع در صورت پیشرفت فیزیکی پایین به سمت ریخته‌گری تولید اسلب اقدام نمایند.

14. پی‌گیری احیا ستاد زنجیره فولاد با محوریت شرکت ملی فولاد ایران جهت متولی گری و یکپارچگی توسعه فولاد کشور جهت پیشبرد اهداف طرح جامع فولاد با ضمانت اجرایی و تعامل با سایر بخش‌ها، نهادها و انجمن‌های تخصصی.

15. مطالعات جامع جهت سرمایه گذاری در نهاده‌های صنعت فولاد فروآلیاژها ، نسوز، الکترودگرافیکی و... با توجه به پیش بینی کسری در این حوزه‌ها.

16. استفاده از فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب صنعتی چهارم و تحلیل کالن روندها در توسعه فولاد کشور همراستا با برنامه‌های کشورهای توسعه یافته با همکاری مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و انجمن‌ها.

17. هم افزایی و پیگیری اهداف طرح جامع فولاد کشور در سطح وزارت صمت در قالب سند راهبردی توسعه فولادکشور.

18. پی‌گیری کار گروه‌های تخصصی در حوزه‌های زیرساخت، تامین مواد اولیه و پایش طرح‌های فولاد کشور با هم افزایی وزارت صمت- ایمیدرو -شرکت ملی فولاد ایران -انجمن‌های تخصصی و مشاور طرح جامع فولاد کشور جهت، پیشبرد اهداف طرح جامع فولاد کشور.

19. با توجه به نزدیک شدن به افق چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1404 و پتانسیل‌های این صنعت لازم است علاوه بر پی گیری اهداف، تعریف چشم انداز جدیدی در بازه‌های زمانی 10 الی 20 ساله صورت گیرد و سیاست گذاری‌های لازم جهت تکمیل مطالعات طرح جامع فولاد کشور صورت پذیرد.

327105