رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با​ پرسون:

بازار اوراسیا فرصت طلایی برای توسعه تجارت کشور

حجم تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار است، اگر ما بتوانیم در این بازار یک درصد هم سهم بگیریم می‌توانیم نزدیک به 8 میلیارد دلار در این مبادلات سهم داشته باشیم.
تصویر بازار اوراسیا فرصت طلایی برای توسعه تجارت کشور

مهران شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با​ سایت خبری پرسون، در خصوص بازار اوراسیا و اهمیت آن برای ایران بیان کرد: اتحادیه اوراسیا بسیار حائز اهمیت است و در آینده که چین نیز به این اتحادیه بپیوندد به یک قدرت بزرگ تبدیل خواهد شد و بزرگ‌ترین قطب اقتصادی دنیا می‌شود.

شکوری افزود: اتحادیه اوراسیا ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد. در حال حاضر تولید ناخالص داخلی این کشورها نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار است که در چشم‌انداز بسیار نزدیک به ۵ هزار میلیارد دلار می‌رسد و این نشان می‌دهد که این مجموعه دارای پتانسیل بالایی است.

وی همچنین تصریح کرد: ایران با عضو شدن در این اتحادیه و برداشتن معافیت برای ۷۰ قلم کالا و ۸۰۰ گروه کالایی که ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش تعرفه دارد، می‌تواند صادرات و واردات تجهیزات و نوآوری‌ها از این کشورها علی‌الخصوص روسیه را توسعه ببخشد.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: شرکت‌های ایرانی در گذشته نیز ارتباطاتی را با این کشورها داشته‌اند اما اتحادیه اوراسیا برای آن‌ها این مزیت را ایجاد کرده است که می‌توانند با معافیت در خصوص ۷۰ قلم کالا و معافیت‌های ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش تعرفه در ۸۰۰ گروه کالایی از این کشورها به عنوان مقاصد صادراتی استفاده کنند.

شکوری با اشاره به این‌که حجم تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: اگر ما بتوانیم در این بازار یک درصد هم سهم بگیریم می‌توانیم نزدیک به 8 میلیارد دلار در این مبادلات سهم داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: بازار اوراسیا بازار بزرگی است که از حدود ۴۰۰ میلیارد دلار مبادلاتی که در آن صورت می‌گیرد، ۲۳۸ میلیارد دلار مربوط به روسیه است و خود روسیه حدود ۶۸ میلیارد دلار با کشورهای آسیای شرقی مبادله دارد که ایران می‌تواند به عنوان حلقه وصل این مبادلات قرار گیرد.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در پایان تشریح کرد: این اتحادیه برای ایران بسیار حائز اهمیت است و در نمایشگاهی که تشکیل شده حدود ۸۰ شرکت از کشورهای روسیه، قرقیزستان و ارمنستان در آن شرکت دارند و فرصت بسیار خوبی است که با این تجار جلساتی را داشته باشند، از توانمندی‌های آن‌ها برخوردار شوند و توانمندی‌های خود را به آن‌ها اعلام کنند. مراودات بین شرکت‌ها در قالب همین نمایشگاه‌ها می‌تواند به توسعه مناسبات کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا کمک کند.

326017