مهم ترین اخبار اقتصادی هفته؛

از قطعی‌های مکرر برق تا ادعای حراج معادن و برکناری جنجالی رئیس سازمان هواپیمایی

در هفته جاری قطعی مکرر و بدون برنامه برق باعث اعتراضاتی از سوی مردم و پیگیری جدی خاموشی‌ها از سوی دولت شد.
تصویر از قطعی‌های مکرر برق تا ادعای حراج معادن و برکناری جنجالی رئیس سازمان هواپیمایی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته را مرور می‌کنیم.

حواشی قطع مکرر برق و آب

قطعی بی‌برنامه برق در هفته جاری شدت گرفت و با توجه به مشکلات پیش آمده برای مردم اعتراضات نیز در برخی شهرها پدیدار شد. با اوج گیری خاموشی‌ها، رئیس جمهور با اشاره با افزایش تولید برق در دولت های یازدهم و دوازدهم، علت قطع برق را مشکلات فنی دانست و از مردم عذرخواهی کرد.

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور افزایش تولید برق را در شرایط فعلی غیرممکن دانست. با افزایش خاموشی‌ها در گرمای طاقت فرسای تیرماه و ایجاد حساسیت‌ها تصمیماتی نظیر ممنوعیت خاموشی بدون برنامه، توقف فعالیت مزرعه‌های مجاز ارزرمزها، تعطیلی بانک‌ها و ادارات دولتی در روز پنجشنبه برای کاهش مصرف و توقف فعالیت کارخانه‌های سیمان و فولاد اتخاذ شد.
آخرین اظهار نظر در خصوص خاموشی‌ها در کشور تا زمان تنظیم این گزارش متعلق به رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق است که گفته: "وضعیت شبکه سراسری برق پایدار است و تلاش‌ها برای کاهش خاموشی‌ها ادامه دارد."

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفته که امسال هم مانند سال‌های گذشته و با وجود گرمای بیشتر هوا برنامه‌ای برای قطع یا جیره‌بندی آب نداریم؛ اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ورود این استان به وضعیت نارنجی یعنی هشدار کم آبی خبر داد و گفته: "قطع آب مشترکان بدمصرف از مردادماه در دستور کار خواهد بود."

با وجود خاموشی‌های گسترده برق، عملا آب نیز وجود ندارد؛ زیرا درصد بالایی از مردم در آپارتمان‌ها سکونت دارند و نیازمند استفاده از پمب آب هستند.

بازار بورس و سهام عدالت

14 تیرماه بعد از تأخیر طولانی، مرحله دوم سود سهام عدالت به مبلغ بیش از ۳,۴۰۰ میلیارد تومان به حساب ۴۳ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۱۳ سهامداری که شماره حساب بانکی معتبر در قالب شماره شبای بانکی که قبلاً به سازمان خصوصی سازی و یا شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بودند، واریز شد.

روز شنبه رئیس سازمان بورس خبر از حذف دامنه نوسان داد و گفته که دامنه نوسان به تدریج گسترده و سپس حذف خواهد شد. وی بیان کرده که سعی می‌کنیم مسیری را تعریف کنیم که ماهانه نیم درصد دامنه نوسان افزایش یابد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اعمال دامنه نوسان تأثیری در بازار سهام ندارد و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته حذف شده است.
اما رئیس جمهور امروز، پنجشنبه در آیین افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی با بیان این که مردم نباید تمام سرمایه خود را وارد بورس می‌کردند؛ گفت: " ز ابتدای دولت یازدهم تصمیم دولت بر این بود تا کاری کنیم که

شرکت‌های اقتصادی بزرگ دولتی را وارد بورس کنیم و مدیریت بنگاه‌ها در اختیار دولت نباشد. بخش بزرگی از این کار انجام گرفت اما یک بخش بزرگی هم بخاطر مقاومت برخی دستگاه‌ها انجام نگرفت. معمولاً دستگاه‌ها برای اینکه از پول و کاسبی فاصله بگیرند و جدا بشوند، مقاومت می‌کنند.

روحانی در ادامه گفته: امروز بورس یک بازار بسیار مهم است و در بلند مدت هم سود قابل ملاحظه‌ای دارد. سرمایه‌گذاری در بورس باید در یک زمان 10 ساله در نظر گرفته شود. اگر اینگونه نگاه کردیم، سرمایه‌گذاری در بورس حتی از سود بانکی و سکه و دلار هم بیشتر است."

اعتراض دامداران در خصوص نرخ شیر خام

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و به طور کلی تورم سبب شده، تولید شیر خام به ضرر دامداران تمام شود؛ برخی خبرها حاکی از نامه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به رئیس جمهور و درخواست اصلاح نرخ شیرخام و افزایش آن به ۶,۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم است. معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به اعتراض‌ها گفته "دولت اجازه نخواهد داد دامداران و عشایر در فشارهای ناشی از خشکسالی تنها بمانند. تلاش خواهیم کرد جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذیربط برای بررسی مشکلات دامداران برگزار کنیم و تدابیری را بیندیشیم که هم دغدغه دامداران به حداقل برسد و هم مردم و مصرف‌کنندگان شیر و لبنیات تحت فشار قرار نگیرند."

با توجه به این که افزایش نرخ شیر خام سبب افزایش قیمت محصولات لبنی می‌شود؛ به نظر می رسد دولت در ماه پایانی خود تمایلی به پیگیری این موضوع ندارد. اما اعتراض و فشار دامداران رو به افزایش است؛ تا جایی که آنها طی نامه‌ای به دفتر رهبر انقلاب با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید شیر خام حدود ۸,۵۰۰ تومان است، از خرید این محصول با نرخ مصوب دولتی ۴,۵۰۰ تومان گلایه کردند.

همچنین کانون سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار بازنگری در قیمت مصوب مرغ با توجه به افزایش نرخ مولفه‌های تولید شدند. آنها هشدار دادند در صورتی که قیمت‌ها اصلاح نشود؛ تولید کاهش می‌یابد.

برکناری رئیس سازمان هواپیمایی در دقیقه 90

وزیر راه و شهرسازی در فاصله کمتر از یک ماه به پایان دولت حسن روحانی، تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را برکنار و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب کرد.

برخی رسانه‌ها معتقدند این اقدام عجیب اسلامی با نیم نگاهی به کابینه بعدی رخ داده است.

خبر حراج معادن در ماه پایانی دولت روحانی

یک مقام قضایی خبر از مزایده 30 درصد از معادن کشور در ماه پایانی دولت دوازدهم داد. ضمن این که دادستانی کل دولت روحانی را تا پایان کار از برگزاری مزایده منع کرده است. اما وزیر صمت در واکنش به این موضوع با بیان این که ایستادن مقابل مافیای معادن، صدای بسیاری را در می‌آورد و طرح این موضوع که دولت 6 هزار معدن حبس شده را با مزایده آزاد کرده؛ گفته "در بخش معادن شک و شبهه‌ای در کار نیست و بسیار اقدام ارزنده‌ای صورت گرفته است، تصریح کرد: بحثی مبنی بر معدن‌فروشی مطرح شد؛ در صورتیکه این اقدام معدن فروشی نیست و در این رابطه پولی دریافت نمی‌شود. این کاری که انجام می‌شود ریل گذاری برای دولت بعدی است تا دولت بعدی بر اساس این ریل‌گذاری معادن واگذار شده ضمن حضور دستگاه‌های نظارتی کار را پیش ببرد."

زمان تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

"همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه " از سوی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصادو سازمان امور مالیاتی کشور با حضور جمعی از نمایندگان مجلس، مقامات اقتصادی، صاحبنظران و کارشناسان اقتصاد کشور در روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این نشست محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: "نهایی کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه از هفته آینده دردستورکار قرار گرفته و نهایتاً تا اواسط شهریورماه متن نهایی کارشناسی شده را در صحن علنی ارائه خواهیم کرد."

روز سه شنبه، 15 تیرماه نیز زمان پرداخت سه نوع مالیات به اتمام رسید.

322411

مطالب مرتبط