دستاورد هشت سال خدمت؛

۱۴۹ هزار خانوار زنجانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند

با تلاش‌های انجام شده طی هشت سال گذشته و گازرسانی به مناطق مختلف استان ۱۴۹ هزار و ۳۷۸ خانوار زنجانی از مزایای این انرژی بهره‌مند شدند.

تصویر ۱۴۹ هزار خانوار زنجانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، استفاده از گاز طبیعی به عنوان پاکترین، ارزان قیمت‌ترین و فراوان‌ترین منبع برای تولید انرژی و جایگزین کردن آن با سایر سوخت‌های فسیلی یکی از گامهای بزرگ در جهت نیل به توسعه پایدار است.


پس از ابلاغ بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ از سوی دولت تدبیر و امید به وزارت نفت، طرح های گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.

اجرای این بند از قانون بودجه که با هدف تسریع در روند گازرسانی به روستاهای کشور مطرح شده، جهشی بزرگ برای توسعه زیرساخت های اساسی کشور به شمار می‌رود.

این بند از قانون بودجه سال ۹۳ و مسائل مربوط به آن در سال ۹۴، به وزارت نفت اجازه داده است تا از طریق شرکت‌های دولتی تابعه، قراردادهایی برای دستیابی به اهدافی از جمله، اجرای طرح های نفت و گاز برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک، افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی، اجرای طرحهای بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف انرژی تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار امضا کند.

بر همین اساس، اجرای بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه و در پی آن جایگزینی گاز با دیگر سوخت‌های میان تقطیر در شهرها و روستاهایی که از شبکه گاز دور هستند، سالانه صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی دارد.

بر همین اساس دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد شرایط رفاهی، استفاده از سوخت پاک، جلوگیری از قطع درختان، توسعه مناطق روستایی و مهاجرت معکوس در استان زنجان نیز همانند سایر مناطق دیگر آستین بالا زد تا طعم آسایش را روستائیان و مناطق شهری فاقد گاز طبیعی بچشند.

۴۱۴ روستای استان زنجان گاز رسانی شد

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم برای ۴۱۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان گازرسانی کنیم.

موسی احمدلو تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۲ در استان ۱۸۸ روستا از گاز طبیعی استفاده می‌کردند که این مناطق در دولت تدبیر و امید با بهره مندی ۴۱۴ روستای دیگر هم اکنون به ۶۰۲ روستا افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۳۰ درصد از روستاهای استان با بیش از ۸۸ درصد جمعیت از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان، گاز رسانی به ۲۴ روستای دیگر استان نیز در دست اقدام قرار دارد.

احمدلو افزود: در دولت تدبیر و امید توانستیم تعداد شهرهای بهره‌مند از گاز طبیعی را به ۲۱ شهر برخوردار از این نعمت افزایش دهیم که ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی یادآوری کرد: میزان گاز طبیعی در مناطق شهری نیز به رشد ۲۴ درصدی افزایش یافته است.


رشد ۶۸ درصدی مشترکان گاز طبیعی در استان زنجان

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: در دولت تدبیر و امید تعداد مشترکان شهری و روستایی از گاز طبیعی استان از ۲۱ هزار و ۸۷۵ مورد به ۱۴۹ هزارو ۳۷۸ مشترک افزایش یافت که با این رقم تعداد مشترکان بهره‌مند از این گاز ۶۸ درصد رشد یافت.

احمدلو یادآوری کرد: انشعابات روستایی از ۲۶ هزارو ۸۰۵ به ۸۵ هزارو ۳۵۹ مورد و شهری نیز از ۹۲ هزارو ۸۲۵ به ۱۰۹ هزارو ۵۳۴ انشعاب افزایش یافت.

بیشترین گاز طبیعی زنجان در بخش صنعت استفاده می شود

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: بخش صنعت و نیروگاه استان ۵۸ درصد از سهم کل گاز مصرفی را به خود اختصاص داده است.

احمدلو ادامه داد: بخش نیروگاه و صنعت استان هر کدام با ۲۵ درصد، حمل و نقل پنج درصد و بخش کشاورزی و دامپروری نیز با سه درصد به ترتیب بیشترین سهم مصرف گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بخش خانگی ۳۷ درصد سهم سبد انرژی استان را به خود اختصاص داده است، افزود: با تامین گاز بخش عمومی با سه درصد و بخش تجاری با ۲ درصد خدمات گازرسانی ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: با احتساب نیروگاه در سال ۹۹ با میانگین روزانه هفت میلیون و ۷۳۲ هزار مترمکعب گاز و میانگین سالانه هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی موفق به تامین گاز مشترکان در استان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع حرکت افتخارآمیزی است که به برکت جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌های انجام شده در دولت تدبیر و امید امروز شاهد محرومیت‌زدایی و گسترش رفاه در استان زنجان هستیم.

به گفته مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته، زیرساخت‌های لازم برای توسعه گازرسانی به ویژه در روستاها فراهم شده است.

وی تاکید کرد: حمایت از تولیدات داخلی با گازرسانی به صنایع استان به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های شرکت گاز زنجان پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ضریب نفوذ گاز در استان زنجان تا پایان سال۱۴۰۰ به ۹۸/۳ درصد می‌رسد.

یک هزارو ۶۱۷ واحد صنعتی استان از گاز طبیعی بهره مند هستند

استاندار زنجان گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۴۶ کیلومتر خط انتقال گاز در استان جاگذاری و سه هزار و ۷۰ کیلومتر شبکه و خط تغذیه اجرا شده است.

فتح الله حقیقی افزود: با پایان یافتن عملیات گازرسانی به ۵۳ روستای استان، میزان بهره‌مندی خانوارهای روستایی از گاز طبیعی، به ۹۲ درصد می‌رسد.

وی یادآورشد: تا ابتدای سال ۹۲، بالغ بر ۱۸۸ روستای استان زنجان به شبکه گاز طبیعی متصل بودند که هم اکنون این تعداد به ۶۰۲ روستا رسیده است.

حقیقی با بیان اینکه این استان در مجموع ۹۱۱ روستا دارد، گفت: هم اکنون گازرسانی به ۵۰ روستای دیگر استان در دست انجام است.

به گفته حقیقی، پروژه گازرسانی و اجرای این طرح برای ۸۶ روستای دیگر استان زنجان نیز در دست مطالعه و بررسی است.

وی اضافه کرد: با پایان یافتن عملیات گازرسانی به روستاهای استان، چهار هزار و ۶۸۳ خانواده در این مناطق به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند.

حقیقی یکی از اهداف شرکت گاز استان را توسعه‌ گازرسانی به مناطق شهری و روستایی بیان کرد و افزود: برای تحقق این مهم تاکنون ۸۸ درصد از جمعیت مناطق روستایی و ۱۰۰ درصد جمعیت مناطق شهری از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

استاندار زنجان اضافه کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۴۶ کیلومتر خط انتقال گاز در استان جاگذاری و سه هزارو ۷۰ کیلومتر شبکه و خط تغذیه اجرا شده است. علاوه بر خانوارهای شهری و روستایی، یک‌هزار و ۶۱۷ واحد صنعتی نیز در استان زنجان دارای گاز طبیعی هستند.

منبع: ایرنا

321978