یادداشت میهمان؛

قلم چشمه است آنرا نخشکانیم

یادداشت/ ارزش هر قلم به پیام آن است و عظمت نوشته به محتوایش؛ «قرآن» به قلم سوگند یاد میکند و از زبان «رسول مکرم اسلام» میشنویم که سه صداست که حجابها را پاره میکند و به پیشگاه با عظمت خدا میرسد و یکی از آنها صدای گردش قلم‌های دانشمندان به هنگام نوشتن است.
تصویر قلم چشمه است آنرا نخشکانیم

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، روزی بنام «قلم» به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهاردهم تیرماه به عنوان «روز قلم» در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است، این روز را به همه قلم بدستان متعهد و دلسوز،که از قلم به نیکی استفاده و در راه کمال آدمی و انسان سازی کوشش می‌کنند تبریک می‌گوییم که عرصه جولان قلم نمایشگاه توانمندی‌های اندیشمندان بوده است و امیر بیان حضرت علی (ع) در این مورد میفرمایند: «اندیشه‌های دانشمندان به بلندای قدرت قلم‌هایشان است».

سخن قلم؛ آن روزی که خداوند مرا آفرید و با دست قدرت خویش بر سینه «لوحم» کشید تا سرنوشت همگان برآن صفحه رقم زنم، موقعیت و منزلتم آنچنان بالا رفت که آفریننده همه آفریده‌ها برمن و آثارم سوگند یاد کرد و فرمود: «ن والقلم و ما یسطرون»، «سوگند به قلم و آنچه مینویسد».

سوگند خداوند به قلم و نوشته، قلم را قداست و نوشتن را حرمت بخشیده است. درخت قلم اگر ریشه در تعهد و تدین داشته باشد میوه‌اش شیرین و ماندگار است. ارزش هر قلم به پیام آن است وعظمت نوشته به محتوایش.

قلم انسانهایی راکه از نظر زمان و مکان جدا از هم زندگی می‌کنند پیوند می‌دهد گویی همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام نقاط زمین در یک کتابخانه بزرگ جمع میبینی!

در این کتابخانه سخنان آسمانی و زمینی جمع است از سقراط گرفته تا ابن سینا و معاصرانمان، از قرآن و انجیل تا اوستا و نهج البلاغه، همه و همه هستند. قلم رازدار بشر و خزانه‌دار دانش‌ها و جمع آوری‌کننده تجربه‌های قرن و دوران‌هاست.

اگر قرآن به آن سوگند یاد میکند به این دلیل است که سوگند همیشه به امری محترم و پر ازرش یاد می‌شود، خداوند متعال در «قرآن مجید» افزون بر آنکه نام سوره‌ای را در قلم مینهد؛ تا آنجا برای این موضوع کوچک اهمیت قائل است که به آن و آنچه با آن نوشته می‌شود سوگند یاد میکند.

دین مبین اسلام برای قلم و نوشتن ارزش خاصی قائل است، گاه در کلام امیر بیان حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌خوانیم که عقل نویسنده در قلم اوست وگاه از زبان «رسول مکرم اسلام» میشنویم که سه صداست که حجابها را پاره میکند و به پیشگاه با عظمت خدا میرسد و یکی از آنها صدای گردش قلم‌های دانشمندان به هنگام نوشتن است.

قلم چشمه است آنرا نخشکانیم. قلم چشم است تا قدم از قدم برداریم و پیش پایمان راببینیم آن را کور نکنیم. قلم عصاست نه فقط برای پیران که همگان بدان تکیه میکنند قلم تنها عصای دست نیست فرهنگ، اندیشه، تفکر و فرهیختگی همه بر این عصا تکیه کرده اند این عصا را نشکنیم. قلم زبان است سخن می‌گوید حیات قلم را نگیریم. قلم مقدس است.

روز قلم هنوز چندان در بین مردم وحتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته شده نیست و در این سالها برنامه‌های چندانی برای معرفی و شناساندن و ارج نهادن آن در نظر گرفته نشده و اگر هم برنامه ای بوده بسیار کم بوده است.

ختم کلام روز مبارک «قلم» بر اهل قلم و نویسندگان و مورخین و خبرنگاران و قلم بدستان متعد مبارک باد. نام نیکتان در تاریخ با قلم زرینتان ماندگار باد.

نویسنده: محسن آقایی‌دوست - خبرنگار

321508