معاون میراث‌فرهنگی زنجان:

مرمت موزه پیراحمد زهرنوش ابهر به پایان رسید

معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: مرمت موزه مردم‌شناسی پیراحمد زهرنوش در شهرستان ابهر به پایان رسید.

تصویر مرمت موزه پیراحمد زهرنوش ابهر به پایان رسید

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمدرضا محمد پور معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: اقداماتی از جمله استحکام‌بخشی قسمت فوقانی گنبد و مرمت ساق و کلاهی گنبد بنای تاریخی پیراحمد زهرنوش، تعویض آجر‌های فرسوده، تراش گچ‌کاری زیر گنبد و گچ‌کاری، تعویض آجر‌های فرسوده، رنگ‌آمیزی نرده­‌ها و در و پنجره، ایزولاسیون و عایق‌بندی پیرامون گنبد، بازبینی و اصلاح نورپردازی، بازبینی و اصلاح سیستم آبرسانی و لوله‌کشی در این موزه انجام شد.

او افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع، این موزه مردم‌شناسی تعطیل بود که این شرایط فرصت مناسبی را برای تسریع در روند مرمت و احیای موزه پیراحمد زهرنوش فراهم کرد.

محمد پور با اشاره به مدت‌زمان انجام عملیات مرمت این بنای تاریخی تأکید کرد: عملیات مرمت اضطراری این مجموعه تاریخی به مدت سه هفته و با صرف هزینه‌ای بالغ‌ بر ۳۲۰ میلیون ریال به اتمام رسید.

بنای معروف به پیراحمد زهرنوش، در منتهی الیه جنوب شهر ابهر و در وسط میدان پیر قرار دارد. در این موزه ۲۴۸ قلم آثار باستانی از دوره‌های مختلف نگهداری می‌شود که در ۴ بخش آثار دوره‌ی تاریخی و ماقبل تاریخ، آثار دوره‌ی اسلامی، کتاب‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌ها طبقه‌بندی می‌شود. ابهر یکی از شهر‌های استان زنجان و مرکز شهرستان ابهر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

310959

مطالب مرتبط