فیاضی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

فضای مجازی را باید قانونمند مدیریت کرد، محدودیت چاره کار نیست

یک کارشناس رسانه با بیان این که نباید کم‌کاری خود را با ایجاد محدودیت جبران کنیم، گفت: نگاه جرم‌انگارانه به فضای مجازی، جز ایجاد مشکل بیشتر، تأثیر چندانی ندارد و نمی‌تواند این فضا را بهبود بخشد.
تصویر فضای مجازی را باید قانونمند مدیریت کرد، محدودیت چاره کار نیست

سید جلال فیاضی، کارشناس رسانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یک واقعیت در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ما است که می‌توان به عنوان تهدید و یا فرصت به آن نگاه کرد.

فیاضی تصریح کرد: با یک مدیریت هوشمند در فضای مجازی می‌توان هر نوع رویکرد تهدیدآمیز را به فرصت تبدیل کرد و برای ارتقاء جامعه از آن بهره گرفت.

وی ادامه داد: طبق تجربه سال‌های اخیر ایجاد محدودیت پاسخگو نیست و باید پدیده‌های جدید را مدیریت کرد. آمارهای مختلف نشان از استفاده درصد بالا جامعه از ماهواره دارد که استفاده از آن ممنوع است. به این ترتیب و بر حسب قانون افراد زیادی کار مجرمانه انجام می‌دهند؛ اما برخوردی نیز با آنها صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس رسانه با بیان این که نباید کم‌کاری خود را با ایجاد محدودیت جبران کنیم، افزود: نگاه جرم‌انگارانه به فضای مجازی، جز ایجاد مشکل بیشتر، تأثیر چندانی ندارد و نمی تواند این فضا را بهبود بخشد. ضمن این که فیلتر شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و توئیتر باعث رواج استفاده از فیلترشکن و استفاده از سایت‌هایی شد که در گذشته قابل دسترسی نبود.

فیاضی بیان کرد: باید با ساختارهای مدیریتی موثر، دستگاه‌های فرهنگی موظف به حضور در فضای مجازی شوند و امکانات لازم برای این حوزه ایجاد شود؛ زیرا ایجاد محدودیت مانند تجربه‌های گذشته موفق نمی‌شود.

وی گفت: مدیریت فضای مجازی فراهم کردن راهکارهایی برای قانونمند کردن این عرصه برخلاف محدودیت است. همچنین فعال فضای مجازی باید دارای شناسنامه باشد؛ زیرا فعالیت افراد بدون هویت باعث اقدامات هنجارشکنانه از سوی آنها می‌شود.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: باید قانونمند کردن فضای مجازی بر اساس قوانین و مقررات کشور انجام شود.

310882