سایه شوم فرار سرمایه گذاران بر سر پروژه اسکای مال همدان

پروژه اسکای مال همدان می تواند با داشتن پارکینگ های مطمئن، سیستم امنیتی هوشمند و مدیریت عالی همانند قلعه ای امن امکان بروز خطرات مالی و جانی را برای شهروندان به حداقل ممکن برساند.
تصویر سایه شوم فرار سرمایه گذاران بر سر پروژه اسکای مال همدان

به گزارش پرسون از همدان، امروزه مجتمع‌های بزرگ چند منظوره تجاری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی نقشی موثر در زندگی شهری دارند‌. امکانات و تسهیلات خاص این مجموعه‌ها برای نسل نو و جوان جذاب و محلی برای کسب درآمد و ایجاد شغل است.

هنگامی که می توان تمامی امکانات را در یک مجموعه به شهروندان ارائه داد و تجمیع مجموعه های فرهنگی ، ورزشی، تجاری، تفریحی، ضمن تامین همه نیازهای مختلف شهروندان و صرفه‌جویی در وقت و انرژیشان می تواند محلی برای کسب درآمد تعداد زیادی از فرزندان استان همدان شود. مکان‌های مختلفی در این مجموعه ها در نظر گرفته شده که احساس امنیت و آرامش مفرح بخشی را به خانواده ها هدیه می کند.

اسکای مال همدان می تواند یکی از این مجموعه ها باشد، اما متاسفانه انگار برای سنگ اندازان و فراری دهندگان سرمایه گذاران دستاویزی عالی شده است.

متاسفانه به جای انتقاد سالم، سازنده و حمایت همه جانبه و رفع مشکلات احتمالی کمر به نابودی این مجتمع بسته اند. البته در بین این منتقدان افراد متخصصی هم هستند که به نکته های مهمی اشاره می کنند و قصدشان تخریب و جلوگیری از ساخت نیست اما به جای مشاوره و ارائه راهکار به سرمایه گذاران به اشتباه باعث برانگیخته شدن احساسات مردم می شوند.

متاسفانه با قیاس اسکای مال با مجتمع‌های بزرگ چند منظوره دیگر در شهرهای بزرگ ایران و در نظر نگرفتن شرایط خاص هر شهر و استان با شهرها واستان های دیگر، موقعیت بزرگی را از استان سلب می کنند.

از سویی تخصصی نگاه نکردن شهرداری و شورای شهر نیز باعث به عقب افتادن این موقعیت جذاب و عالی شده و با صدور مجوزهایی از قبیل اضافه کردن طبقات بدون در نظر گرفتن پارکینک و یا تراکم خاص غیر معقول به این مشکلات دامن می زنند.

پروژه های عمرانی این مجموعه می تواند با داشتن پارکینگ‌های مطمئن، سیستم امنیتی هوشمند و مدیریت عالی، همانند قلعه ای امن، امکان بروز خطرات مالی و جانی برای شهروندان را به حداقل ممکن برساند و با ارائه خدمات نوین و ایجاد فضاهای باز و دلنشین، نقش و سهم بسزایی در ایجاد محیط روانی مناسب برای شهروندان و ایجاد تعامل و هم‌اندیشی میان آنها داشته باشد. حتی می تواند کمکی بزرگی برای مکان های اطراف خود باشد.

از طرفی دیگر، مسئله جانمایی و ترافیک هم قابل دفاع است اگر متخصصان وارد کار شوند و برای آن طرحی مطمئن ایجاد کنند. این امکان در بین متخصصان ما وجود دارد که از صدمات احتمالی به مکان های خاص اطراف جانمایی اسکای مال جلوگیری به عمل آورند و مساله ترافیک و مزاحمت هایی صوتی حل شود.

پروژه اسکای مال همدان می تواند کودکان و جوانان را از شر فضای مجازی راحت کند و فرزندانمان وقت کمتری را به فضای مجازی اختصاص دهند.
لذا می توان به نقش تاثیر گذار این مجموعه پی برد. برای مثال صرف زمان کمتر برای دسترسی جهت رفع نیاز، فضای مناسب برای فراغت و تفریح شهروندان در زیر سقفی مطمئن در تمام فصول و نیز نظارت راحتر به علت تجمیع این خدمات در یک مکان، نوع درآمد زایی و سهیم بودن مدیران این مجموعه ها با درصدی از سود صنوف و نه اینکه بخواهند رهن و اجاره آنچنانی از مشاغل بگیرند که در فضای جاری شهرها معمول است، افزایش و رشد تولید، جذب توریسم، امنیت، آرامش و تاثیر در زندگی و بقای آن از منظر روانشناسی.

حال با عنایت به مراتب فوق، امیدواریم منتقدان به صورت جدی و هدفمند برای حمایت و رفع مشکلات وارد این حوزه نوین از صنعت شوند.

همچنین سرمایه گذاران، شهردار و شورای شهر از متخصصین در کل استان همدان بهره ببرند و دعوت به عمل بیاورند تا مشکلات به صورت تخصصی بررسی و راهکار مناسب اختصاص داده شود.

منتظر گزارشات و یادداشت های بیشتری در این مورد باشید.

گزارش از منیژه فرهانپور

310600