برق امید هم مردم را نا امید کرد!

یادداشت/طرح برق امید نه تنها به علت بی تدبیری نمی تواند به فقرا و دهک های کم درآمد کمک کند بلکه باز هم مصوبه برای پولداران و مالکان ویلاها، باغات و خانه های متعدد است و جیب آنها را پر از پول بیشتر می کند.
تصویر برق امید هم مردم را نا امید کرد!

سایت خبری پرسون- چندی پیش پس از دستور مقام معظم رهبری در مورد برق رایگان برای اقشار کم مصرف، وعده و وعید دولت برای کارسازی این فرمان شروع شد و دولتی‌ها یکسره آن را در بوق و کرنا کردند که آی مردم ! ( تامین رایگان برق مشترکان کم مصرف و ارائه تخفیف به مشترکان خوش مصرف و در نهایت ترغیب مشترکان پرمصرف به تغییر الگوی برق مصرفی چکیده تازه‌ترین برنامه اقتصادی-رفاهی دولت است.)

اما این دولت به اصطلاح تدبیر به طرز بی تدبیرانه ای اینگونه مصوب نمود ( از این پس به مشترکانی که میزان برق مصرفیشان کمتر از ۸۰ کیلو وات تا ۴۰۰ کیلو وات متغیر است، تخفیفی ۱۰۰ درصدی تعلق بگیرد؛ برخورداری از مزایای برق مجانی حسب سکونت در مناطق گرمسیر یا عادی و اوقات سرد و گرم سال متغیر است، اما طبق وعده داده شده قرار است به غیر از مشترکان ویلاها، باغات و سکونتگاه‌های غیر دائم و خالی از سکنه شامل حال تمامی مشترکانی هم شود که در مناطق شهری، روستایی و عشایری اقامت دائم دارند.)

حال اینکه با یک حساب سرانگشتی هم می بینیم الگوی مصرفی که برای مناطق مختلف کشور در نظر گرفته شده تا برق مصرفی رایگان محاسبه شود برابر تحقیق تحصیلکرده ها عملا برای ۶۰ درصد کشور امکان پذیر نیست. برای مثال الگوی مصرف اعلام شده ۸۰ کیلو وات است در حالی که مصرف یک یخچال معمولی حدودا ۵۰ کیلو وات،
تلویزیون معمولی در حدود ۴۰ کیلو وات، چهار عدد لامپ معمولی حدودا ۴۰ -۳۵ کیلو وات، شارژر حدودا ۱۰-۵ کیلو وات، سیستم سرمایشی، گرمایشی، سشوار، لباسشویی، ظرفشویی، اتو و ... هم پیشکش.

نه تنها این طرح خوب به علت بی تدبیری نمی تواند به فقرا و دهک های کم درآمد کمک کند بلکه باز هم مصوبه برای پولداران و مالکان ویلاها، باغات و خانه های متعدد است و جیب آنها را پر از پول بیشتر می کند.

یکی از مشکلات کشور ما ایران، دوری مسئولین از دخل و خرج و نداشتن آمار درست است زیرا مسئولان به علت گرفتن حقوق و مبالغ زیاد اصلا برایشان مهم نیست که چه مقدار قبض برق و آب و گاز پرداخت می کنند و اصلا به شخصه نه خریدی دارند و نه پرداختی در واقعیت و چون در بین مردم نیستند در کل از مصارف و معیشت مردم بی خبرند.

تازه جالب اینکه آمار می دهند طرح رایگان مطابق آمار براساس الگوی مصرف، شامل ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور می شود حال این آمار از کجاست! خدا می داند.

متاسفانه عدم شناخت مسئولین، غیر بومی بودن، متخصص و دلسوز نبودنشان تمام طرح های خوب را هم به ناامیدی برای مردم تبدیل می کند.

امیدواریم الگوی مصرف برای مصرف های واقعی اصلاح شود و متخصصان به این موضوع ورود پیدا کنند.

نویسنده: محسن بازرگان کارشناس ارشد معماری

308797