پرسون از احداث قارچ گونه یک صنف خدماتی گزارش می دهد؛

وزارت بهداشت کمر به نابودی کسب و کار داروخانه‌ها بسته! / خدمات درمانی یا محیط اقتصادی

مرکز عرضه دارو یکی از ملزومات هر محیط زندگی به حساب می آید تا شهروندان هر زمان از طول شبانه روز که نیازمند اقلام بهداشتی و درمانی شدند بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند؛ اما این مکان ها که به نوعی محیط درمانی به حساب می آیند به شکل قارچ گونه در محلات کلانشهر تهران احداث می شوند و به نوعی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند.
تصویر وزارت بهداشت کمر به نابودی کسب و کار داروخانه‌ها بسته! / خدمات درمانی یا محیط اقتصادی

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق آمارها 14هزار داروخانه در کل کشورفعالیت می کنند، که از این تعداد بیش از 15 درصد آن در تهران فعالیت می کنند، در تهران 350 محله وجود دارد و به طور میانگین در هر محله 6 داروخانه و روز به روز تعداد آنها افزایش می یابد.

این در حالی است که به تازگی مهدی زارعی رییس شورای عالی داروخانه‌ها با تاکید بر اینکه نباید به داروخانه‌ها نگاه هایپرمارکت داشت، به آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه جدید، ١٣٠٠٠ داروخانه را ورشکست می‌کند.

او در خصوص چرایی مخالفت‌ها با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها گفت: آیین نامه تأسیس داروخانه ها که اخیر توسط وزیر بهداشت بهداشت امضا و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ گردیده، از منظر حقوق اساسی و حقوق عامه داروسازان حاوی تعارض و تناقض است و همچنین از نظر شکلی و ماهیتی هم دچار اشکالات اساسی است.

خبرنگار پرسون نگاهی انداخته به این تغییر رویکرد که داروخانه ها از مرکز درمانی به مرکز تجاری تبدیل شده اند.

روند احداث داروخانه بسیار پیچیده است

وضعیت تسویه ‌حساب بیمه‌ها، ارائه دارو توسط خود پزشکان و یا در مراکز بهداشتی و درمانی، فشار مالیات، عوارض شهرداری و... همه اینها روز به روز کمر داروخانه ها را بیشتر خم می‌کند و آنها مجبور هستند هر طور شده در آمدشان را تامین کنند، به همین منظور تلاش می کنند تا به نوعی فعالیت های درمانی خود را با نگاه اقتصادی دنبال کنند.

با تعدادی از مسئولان داروخانه های شهر تهران به گفتگو نشسته ایم، مریم مسئول یکی از داروخانه ها در محله ای در غرب پایتخت گفت: در تهران جمعیت قابل توجهی وجود دارد و هر تعداد داروخانه وجود داشته باشد باز هم کمبود داروخانه در محلات تهران احساس می شود.

وی افزود: روزانه تعداد داروسازان که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و وارد بازار کار می شوند افزایش می یابد و نباید انتظار داشت که همه این افراد در50تا70 شرکت داروسازی موجود در کشور فعالیت کنند، بنابراین؛ این حجم فارغ التحصیل برای اینکه کار مناسبی بدست آورند، اقدام به راه اندازی داروخانه می کنند.

این مسئول داروخانه خاطر نشان شد: در یک داروخانه شبانه روزی در مساحت 60 متر 10 نفر مشغول به کار می شوند، که کمک بزرگی برای ایجاد اشتغال می کند.

یکی دیگر از کارکنان داروخانه در خیابان ستارخان تهران نیز به خبرنگار پرسون گفت: وضعیت تسویه ‌حساب بیمه‌ها، ارائه دارو توسط خود پزشکان و یا در مراکز بهداشتی و درمانی، فشار مالیات، عوارض شهرداری و... همه اینها روز به روز کمر داروخانه ها را بیشتر خم می‌کند و آنها مجبور هستند هر طور شده در آمدشان را تامین کنند، به همین منظور تلاش می کنند تا به نوعی فعالیت های درمانی خود را با نگاه اقتصادی دنبال کنند.

او افزود: بعضی اوقات داروخانه ها برای اینکه جبران هزینه هایشان کنند برای مشتریان شان داروهای ترکیبی درست می کنند که این امر وقت زیادی از دکتر داروساز می گیرد و نهایتا 100هزار تومان هزینه برای آن دکتر باقی می ماند.

او در پاسخ به سوال که اگر سود اقتصادی در داروخانه ها نیست، پس چرا به تعداد داروخانه ها روز به روز افزوده می شود؟ پاسخ داد: دلایل گوناگونی وجود دارد یکی از دلایل برمی گردد به زیاد بودن فارغ التحصیلان داروسازی به هر حال دولت باید برای این حجم فارغ التحصیل شغل مهیا کند و بهترین اشتغالزایی ارائه مجوز داروخانه است، در ضمن ناگفته نباشد که راه اندازی داروخانه روند بسیار پیچیده ای دارد و این طور نیست که وزارت بهداشت به راحتی مجوز صادر کند و اینکه راه اندازی یک داروخانه کوچک حدود دو میلیارد تومان سرمایه می طلبد.

نگاه اقتصادی به داروخانه غیر حرفه ای است

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: راه اندازی یک داروخانه بر اساس قوانینی است که مسئولیت این قوانین برعهده سازمان غذا و دارو که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کند مشخص می شود.

او درباره اینکه راه اندازی قارچ گونه داروخانه ها و فروش محصولات غیر دارویی نشان دهنده تغییر رویکرد درمانی داروخانه ها به اقتصادی شدن است؟ پاسخ داد: کار تخصصی داروخانه ها بهداشتی و درمانی است و پزشکان داروساز نیز با هدف درمانی قدم به این حوزه می گذارند، اما اگر داروخانه ها نگاه اقتصادی به داروخانه دارند کار غیر حرفه ای است و سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو باید به این مسئله ورود کند و با افراد متخلف برخورد کنند. در خصوص فروش محصولات آرایشی و بهداشتی نیز باید بگویم داروخانه ها محصولات استاندارد و تایید شده وزارت بهداشت را در اختیار مردم قرار می دهند.

آیین‌نامه جدید، ١٣٠٠٠ داروخانه را ورشکست می‌کند

متاسفانه نگاه کلی آیین نامه داروخانه‌ها نگاه اقتصادی و سرمایه محور به دارو و داروخانه است بجای اینکه خدمات محور و عدالت گستر باشد. در ابتدای این آیین نامه استناد به قوانینی ذکر گردیده که اکثر آنها در حیطه اختیارات قانونی وزیر بهداشت نیست بلکه از اختیارات هیئت وزیران است که نشان از عدم آگاهی تدوین کنندگان به قوانین موضوعه است.

این در حالی است که به تازگی مهدی زارعی رییس شورای عالی داروخانه‌ها با تاکید بر اینکه نباید به داروخانه‌ها نگاه هایپرمارکت داشت، به آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه جدید، ١٣٠٠٠ داروخانه را ورشکست می‌کند.

او در خصوص چرایی مخالفت‌ها با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها افزود: آیین نامه تأسیس داروخانه ها که اخیر توسط وزیر بهداشت بهداشت امضا و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ گردیده، از منظر حقوق اساسی و حقوق عامه داروسازان حاوی تعارض و تناقض است و همچنین از نظر شکلی و ماهیتی هم دچار اشکالات اساسی است.

زارعی ادامه داد: واقعا جای پاسخ به این پرسش خالی است که آیا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با اراده قبلی و برنامه‌ریزی کمر به نابودی کسب و کار داروخانه‌ها بسته است یا اینکه یک بی‌تدبیری و خطای سهوی اتفاق افتاده است؟

وی گفت: متاسفانه نگاه کلی آیین نامه داروخانه‌ها نگاه اقتصادی و سرمایه محور به دارو و داروخانه است بجای اینکه خدمات محور و عدالت گستر باشد. در ابتدای این آیین نامه استناد به قوانینی ذکر گردیده که اکثر آنها در حیطه اختیارات قانونی وزیر بهداشت نیست بلکه از اختیارات هیئت وزیران است که نشان از عدم آگاهی تدوین کنندگان به قوانین موضوعه است.

وی با بیان اینکه دارو به عنوان یک کالای استراتژیک نباید در دستان چند سرمایه‌دار قرار گیرد و این جزو اصول اولیه برای سلامت شبکه توزیع دارو است، افزود: نگاه به دارو نمی‌تواند نگاه هاپیرمارکتی باشد؛ آن هم در کشوری که مرتبا در شرایط بحرانی قرار می گیرد.

رییس شورای عالی داروخانه‌ها افزود: متاسفانه سازمان غذا و دارو علی رغم اینکه خودش اساسنامه مصوب ندارد، خود تدوین گر ضوابط و مقررات و همزمان اجرا کننده و ناظر شده و این‌ها زمینه‌ساز برخی مشکلات خواهد بود. حاکمیت باید با وضع قوانین مناسب، اجازه چنین تعارض منافع به سازمان مهم و اساسی که با جان انسان‌ها سروکار دارد، ندهد.

وی گفت: اجرای آیین نامه مذکور باید متوقف شود تا با حضور ذینفعان از جمله انجمن داروسازان و انجمن‌های علمی و تخصصی داروسازی و سازمان نظام پزشکی و صاحب نظران دانشگاهی و متخصصان امر مورد بازنگری و تدوین قرار گیرد.

شرایط راه اندازی داروخانه

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ مینا قمبری کارشناس بهداشت محیط رفته ایم او در این باره گفت: وجود تعداد زیاد داروخانه در کلانشهر تهران نسبت به سایر شهر های دیگر کشور بر می گردد به حجم زیاد جمعیت، به این شکل که در تهران 8 میلیون جمعیت ساکن و 2 میلیون مسافر به شکل روزانه در تهران حضور دارند، بنابراین تعداد داروخانه ها در تهران با دیگر شهرها تفاوت بیشتری دارد.

او افزود: در آیین‌نامه ای که از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ شده، آمده است در صورت وجود یک مطب، درمانگاه یا مرکز بهداشتی تا500هزار نفر جمعیت به ازای هر 7هزار ساکن جمعیت یک داروخانه و بالای 500 هزار نفر جمعیت به ازای 6هزار نفر ساکن یک داروخانه راه اندازی می شود.

داروخانه ها خط مقدم مبارزه با کرونا

پیش از این نیز شهاب الدین جنیدی جعفری گفت: معتقدم خط اول مبارزه با کرونا داروخانه‌ها بودند؛ بیماران به دلیل نگرانی از ابتلا در درمانگاه‌ها یا اورژانس‌ها، معمولاً داروخانه را مقداری امن‌تر می‌دانند و در ابتدا به داروخانه مراجعه می‌کنند. حال بسیاری از این افراد می‌توانند ناقلین کرونا باشند.

وی افزود: سرویس دهی به بیماران سرپایی که در داروخانه‌ها انجام می‌شد، خدمتی بود که مورد توجه قرار نگرفت. یکی از مواردی که باید به عنوان دغدغه نظام دارویی کشور، به آن توجه کرد، عدم ثبات در قوانین و ضوابط امور داروخانه‌هاست که طی ۲۰ ساله گذشته به صورت سلیقه‌ای اتفاق افتاده و عملاً برای بخش خصوصی مؤسس داروخانه امکان ایجاد چشم انداز را سلب کرده است. به تبع آن بزرگ کردن بخش دولتی هم وجود داشته و شرایط به نحوی است که در حال حاضر نگرانیم که درصد داروخانه‌هایی که از نظر اقتصادی از سر به سر می‌افتند و امکان متضرر شدن‌شان وجود دارد، افزایش یابد.

گزارش از: محمد خادمی

308454