ورشکستگی در کمین کارخانه‌های پیچ و مهره / کمبود تولید عامل افزایش قیمت

‎مهم‌ترین قطعه در تمام صنایع پیچ و مهره است و به عبارتی این کالای ساده نقش اساسی در صنعت دارد؛ اما این روزها پیچ و مهره در بازار با کمبود و گرانی مواجه شده است.
تصویر ورشکستگی در کمین کارخانه‌های پیچ و مهره / کمبود تولید عامل افزایش قیمت

به گزارش سایت خبری پرسون، فولاد به عنوان تنها مواد اولیه تولید پیچ و مهره است که خوشبختانه در داخل کشور این مواد اولیه به وفور موجود است؛ اما به دلایلی میزان تولید این کالای صنعتی در کشور بسیار کاهش پیدا کرده و این کاهش تولید باعث افزایش قیمت در بازار مصرف شده است.

در گزارش پیش رو خبرنگار اقتصادی پرسون نگاهی به وضعیت تولید و علت کمبود پیچ و مهره دربازار دارد که در ادامه می‌خوانید:

نورالدین مهری رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان تهران در این باره به خبرنگار پرسون گفت: تقاضای خرید پیچ و مهره بالاست و کمبود تولید و ممنوعیت واردات گرانی دو و نیم برابری قیمت در بازار پیچ و مهره را به وجود آورده است.

وی افزود: حدود 850 واحد صنفی پیچ و مهره فروشی در شهر تهران به شکل مجوزدار و 150 واحد دیگر به شکل بدون مجوز مشغول به کار هستند که بیش از 4 هزار نفر در این واحدها امرار معاش می‌کنند، اما به دلیل شرایط اقتصادی حاکم ریزش اشتغال زایی در این صنف صورت گرفته است.

مهری از دیگر مشکلات این روزهای این صنف را مربوط به افزایش دلار و ممنوعیت واردات پیچ و مهره دانست و گفت: پیچ و مهره که در انبارها وجود داشته به اتمام رسیده و تولید ما نیز کاهش چشمگیری داشته است، از سوی دیگر واردات نیز بسیار محدود شده است.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان تهران خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید پیچ و مهره فولاد است که برای تولید کنندگان داخلی عرضه نمی‌شود و بیشتر این مواد اولیه صادر می‌شود و موجب شده که برخی از کارخانه ها تولید پیچ و مهره داخلی با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند، این در حالی است که صنعت پیچ و مهره با تمامی صنایع درگیر است و انتظار داریم مسئولان توجه بیشتری به این صنف داشته باشند، بنده مشکلات مربوط به این صنعت را به رئیس جمهور، رئیس سابق مجلس، وزیر سابق صنعت و معاونان‌شان در میان گذاشته‌ام و تاکنون اقدامی برای حل مشکلات این صنعت انجام نشده است.

وی به میزان مصرف پیچ و مهره در کشور پرداخت و گفت: حدود 100 هزار تن پیچ و مهره در کشور نیاز مصرف است، در سال‌های گذشته تولید در داخل بسیار کم بود و حدود 30 درصد نیاز کشور در داخل تولید و 70 درصد واردات انجام می‌شد، اما با فعالیت بیشتر تولید کنندگان میزان تولید داخلی به 50 درصد نیاز بازار رسید و 50 درصد دیگر واردات می‌شد، اما این روزها نه واردات انجام می‌شود و نه مواد اولیه تولید کنندگان داخل فراهم است، این در حالی است که مواد اولیه تولید پیچ و مهره داخلی در کشور وجود دارد.

تقاضای خرید پیچ و مهره بالاست

مهری تصریح کرد: تقاضای خرید پیچ و مهره بالاست و کمبود تولید و ممنوعیت واردات گرانی دو و نیم برابری قیمت در بازار پیچ و مهره را به وجود آورده است، همچنین تولید کنندگان ما این میزان تولیداتشان را در اختیار کارخانه‌های صنعت خودرو و دیگر صنایع قرار می‌دهند و از تولید 50 هزار تن تولید داخل توسط کارخانه‌های داخلی تنها 10 هزار تن آن در بازار عرضه شده است.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان تهران خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش حدود 115 کارخانه تولید پیچ و مهره در کشور فعال بود و این روزها تنها 40 کارخانه فعال هستند و مابقی کارخانه ها تعطیل شده‌اند، همچنین حدود 30 کارخانه از 40 کارخانه فعال برای کارخانه‌های خودرو سازی تولید دارند و تنها 10 کارخانه تولیداتش را روانه بازار می‌کند و به نوعی 70 درصد کارخانه‌های تولید پیچ و مهره در کشور تعطیل شده اند.

70 درصد ظرفیت صنایع پیچ و مهره غیر فعال است

در این میان سید اسماعیل مرعشی عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره درگفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در چند ماه پیش گفت: 70 درصد ظرفیت کارخانجات تولید پیچ و مهره به علت نبود مواد اولیه غیر فعالند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت پیچ و مهره به دلیل کمبود این کالا در بازار است، افزود: اردیبهشت امسال مواد اولیه را کیلویی 9 هزار و 500 تومان می‌خریدیم، اما قیمت آن اکنون بیش از 19 هزار تومان است.
‎مرعشی ادامه داد: قیمت نهاده‌های تولید پیچ و مهره در مقایسه با سال 98 به طور میانگین 70 درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره تصریح کرد: نیاز بازار برای پیچ و مهره حدود 40 هزار تن است و در صورت تامین مواد اولیه مشکلی برای عرضه محصولات به بازار نداریم.

مرعشی خاطرنشان کرد: تامین نشدن مواد اولیه موجب شده است تولید کنندگان پیچ و مهره برای تامین نیاز داخل حتی برای بخش خودرو نیز با مشکل روبرو شوند اکنون فقط 30 درصد مواد اولیه کارخانجات تولید پیچ و مهره تامین می‌شود.

توجه ویژه وزارت صمت به افزایش تولید

متأسفانه با وجود اینکه مواد اولیه این کالا و محیط تولید در کشور کاملا آماده است، شاهد کاهش تولید در بازار هستیم و این در حالی است که بازار نیاز بالایی به افزایش تولید دارد، حال اینکه بخشی از پیچ و مهره از کانال واردات باید تامین شود؛ اما سوال اینجاست که چرا کالای تولید داخل با کمبود مواجه شده است؛ همانطور که می‌دانید پیچ و مهره، کالای واسطه‌ای- مصرفی است و به‌تنهایی نمی‌توان از پیچ و مهره استفاده کرد. محصولات این صنف، در لوازم خرد آشپزخانه داخل منازل مانند قابلمه تا صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی و هواپیماسازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین رکود حاکم بر بازار ساخت‌ و ساز و شرکت‌های خودروسازی موجب کاهش فروش محصولات این صنف شده ، بنابراین انتظار این است که وزارت صمت توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشد.

308356