دوز دوم واکسن کرونا در هفته جاری درخراسان شمالی تزریق می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: واکسن اسپوتنیک و سینوفارم به اندازه کافی وارد استان شده است که تزریق دوز دوم آن هفته جاری انجام می شود و در این خصوص نگرانی وجود ندارد.
تصویر دوز دوم واکسن کرونا در هفته جاری درخراسان شمالی تزریق می شود

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، افشین دلشاد روز شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: ۸۳۰ دوز واکسن اسپوتنیک در مرحله اول به افراد بالای ۶۵ سال استان تزریق شده که این میزان از واکسن به اندازه کافی موجود است و فاز دوم این واکسن در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به این افراد تزریق می شود.

وی تصریح کرد: همچنین آمار افرادی که در این استان دوز اول واکسن سینوفارم را تزریق کرده اند، هنوز احصا نشده است، ولی از آنجایی که ۲ میلیون دوز از این نوع واکسن به کشور وارد شده سهمیه استان ما نیز محفوظ است و در هفته آتی تزریق می شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: افراد بالای ۶۰ سال نیز باید منتظر باشند و در نوبت دیگر تزریق خواهند شد.

وی در مورد وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان شمالی نیز اظهار داشت: اکنون وضعیت استان نوسانی و روند شیوع بیماری مقدار افزایشی است و تعداد بستری های جدید در ابتدای این هفته به نسبت هفته گذشته، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

دلشاد گفت: هم اکنون شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و همچنین شهرهای مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه، فاروج و جاجرم نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، چهار فاز برای تزریق واکسن کرونا در نظر گرفته شده که هر کدام از این مراحل شامل گروه‌های مختلف می‌شود.

فاز اول واکسیناسیون کرونا شامل کارکنان خط اول ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که در معرض خطر بالای ابتلا و انتقال عفونت به سایر اعضای جامعه قرار دارند.

فاز دوم واکسیناسیون کرونا مربوط به دو زیر گروه می‌شود. زیر گروه اول شامل افراد مسن به ترتیب بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال است که تزریق به این گروه ها در حال انجام است.

زیر گروه دوم در فاز دوم واکسیناسیون کرونا، شامل افراد با بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای پر ریسک ۱۶ تا ۶۴ سال بر اساس آنالیز ریسک بر اساس راهنمای تعیین شدت ریسک که توسط کمیته فنی کرونا تهیه و به روز خواهد شد.

فاز سوم واکسیناسیون کرونا شامل سه زیر گروه می‌شود. زیر گروه اول مربوط به افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند افراد ساکن در زندان‌ها، سربازان و نظامیان ساکن در آسایشگاه‌های شبانه روزی، افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، افراد ساکن در گرمخانه‌ها، مهاجران ساکن در کمپ‌های رسمی، مددجویان ساکن در کمپ‌های ترک اعتیاد است.

زیر گروه دوم نیز سایر پرسنل ارائه خدمت ضروری برای جامعه است و زیر گروه سوم در فاز سوم واکسیناسیون کرونا نیز شامل افراد ۵۵ تا ۶۴ سال است.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تاکنون ۲۵ هزار نفر در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که بر اساس اولویت، تزریق این واکسن ادامه دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه با اشاره به دستاوردهای مثبت طرح شهید سلیمانی از ابتدای اجرای این طرح تاکنون گفت: فعالیت‌های این طرح بدلیل برنامه ریزی برای انتخابات تا حدی دچار اخلال شده است که پس از این باید این طرح به صورت گسترده در استان اجرایی شود.

علی بیگ زاده بیان کرد: طرح شهید سلیمانی موثرترین راه برای پایان دادن به کرونا و کنترل ویروس در افرادی است که به کرونا مبتلا و فاقد علایم هستند و با وجود اینکه احتمال روند افزایشی در استان وجود دارد، این طرح با قدرت ادامه یابد.

وی عنوان کرد: گزارش ها حاکی از این است که شیوع ویروس کرونا در بسیاری از استانها و برخی از کشورهای همسایه روند افزایشی دارد و این روند ما را نگران کرده، باید پروتکل های بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود.

براساس آمار رسمی، استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فرودین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد.

از ابتدای شروع ویروس کرونا تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست داده اند.

306707

مطالب مرتبط