حادثه خیزی راه‌های روستایی خلخال اردبیل

فرمانده پلیس راه خلخال - زنجان گفت: بیشتر راه‌های روستایی شهرستان خلخال فاقد ایمنی لازم برای تردد بوده و حوادث مختلفی در این جاده‌ها رخ می‌دهد.
تصویر حادثه خیزی راه‌های روستایی خلخال اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، نجات‌حمزه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حالی که بیشتر راه‌های ارتباطی استان اردبیل با وضعیت امروزی تردد خودروها و افزایش عبور و مرور تغییر یافته و تعریض شده‌اند بیشتر راه‌های ارتباطی منطقه جنوب استان با مشخصات فنی راه فرعی،کم‌عرض، فاقد ایمنی لازم، دارای پیچ‌های و قوس‌های تند و همچنین دارای نقاط حادثه‌خیز فراوان است و با توجه به افزایش قابل توجه تردد خودروهای بومی و غیربومی در راه‌ها متناسب با افزایش ترافیک نیست.

فرمانده پلیس راه اردبیل، سرچم با بیان اینکه سه عامل مهم راه، وسیله نقلیه و عامل انسانی در وقوع یک حادثه رانندگی بین جاده‌ای دخیل هستند، گفت: بیشتر راه‌های ارتباطی بین‌شهری و فرعی وهمچنین راه‌های ارتباطی روستایی خلخال کم‌عرض، فاقد ایمنی لازم و متناسب با افزایش حجم ترافیک نیست و وقوع حوادث رانندگی برخورد خودروها با یکدیگر، واژگونی، سقوط به دره‌های اطراف و فوت و مصدومیت شدید رانندگان و سرنشینان خودروهای عبوری را سبب شده است.

وی گفت: زمانی توسعه گردشگری اتفاق خواهد افتاد که زیرساخت موردنیاز برای دستیابی به این هدف مهم از جمله راه ایمن و عاری از خطر برای تردد ایمن گردشگران در مناطق مختلف استان اردبیل از جمله منطقه جنوب استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر راه‌های روستایی آسفالت این منطقه راه‌هایی هستند که در گذشته خاکی بوده و بدون هیچ گونه اصلاح هندسی و یا تعریض تبدیل به راه آسفالت شده‌اند ، افزود: ادامه چنین وضعیتی و افزایش تردد خودرو در این جاده‌ها موجب افزایش حوادث رانندگی جاده‌های منجر به تلفات انسانی خواهد شد.

وی اظهارکرد: هرچند خطای انسانی در برخی از حوادث رانندگی در راه‌های ارتباطی خلخال عامل ایجاد حادثه اعلام می‌شود ولی بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت و یا جرحی در راه‌های خلخال ناشی از خطای راه و پایین بودن سطح ایمنی راه‌ها از جمله وجود پرتگاه‌های خطرساز در کنار جاده و راه‌های فاقد حفاظ، گاردریل علایم ایمنی بازدارنده، پیچ‌های خطرناک و عرض کم محورهای ارتباطی بین‌شهری و روستایی است.

فرمانده پلیس راه اردبیل - سرچم افزود: تنها راه با مشخصات فنی راه اصلی خلخال مسیر ۳۰ کیلومتری خلخال به فیروزآباد و سه‌راهی اردبیل به سرچم و نیز هشت کیلومتر از ابتدای مسیر ۷۰ کیلومتری راه خلخال به اسالم بوده و سایر راه‌های ارتباطی بین‌شهری این شهرستان از جمله راه‌های پرتردد خلخال به پونل، اسالم، شاهرود، هشجین،گیوی و ماسوله از نوع فرعی درجه ۲ تا سه و چهار با عرض و مشخصات فنی پایین است.

وی اظهارکرد: اصرار پلیس راه برای نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه در راه‌های غیراستاندارد با ترافیک بالا صرفا جهت کمک به کاهش آمار حوادث رانندگی منجر به فوت و تلفات جانی است، هر چند که این امر نیز می‌تواند موجب وقوع حوادث رانندگی منجر به خسارات مالی شود.

سرهنگ حمزه گفت: ارتقای ایمنی راه‌ها برای کاهش آمار حوادث جاده‌ای و حفظ سلامت رانندگان، مسافران عبوری از محورهای کوهستانی منطقه همچنان مورد تاکید اعضای شورای ترافیک و به عنوان یک مطالبه عمومی مردم است که باید مورد توجه مسئولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته و مصوبات این شورا در این خصوص باید بدرستی اجرا شود.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

منبع:ایرنا

305883