راه‌اندازی چند طرح عمرانی در مازندران

راه اندازی بزرگترین مرکز پرورش و تولید ماهیان خاویاری و مرکز صادرات محصولات کشاورزی در جویبار از آن دست اقداماتی است که در هشت سال گذشته انجام و باعث شده تا این شهرستان با شتاب بیشتری در مسیر توسعه و پیشرفت و رونق تولید قرار گیرد.
تصویر راه‌اندازی چند طرح عمرانی در مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، جویبار تا پیش از سال ۱۳۷۶ بخشی از شهرستان قائمشهر به شمار می رفت، اما با توجه به توانمندیها و ظرفیتهایی که در بخش کشاورزی، دامداری و تولیدات مختلف داشت، با تبدیل شدن به شهرستان به دنبال راهی برای توسعه و پیشرفت بود.

این شهرستان با وسعت ۳۰۰ کیلومتر دارای ۲ بخش گیلخواران و مرکزی و چهار دهستان است . سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این شهرستان ۱۰ هزار هکتار است. کلزا و برنج از اصلی ترین محصولاتی است که در این زمین ها کشت می شود .

علاوه بر این از دیگر ظرفیتهای موجود در این شهرستان وجود ۹ هزار هکتار سطح فضای گلخانهای است که سالانه حدود ۱۵ هزار شاخه گل در این زمینها تولید و روانه بازار می شود.

وجود حدود ۵۰ قطعه آببندان و همجواری با ساحل دریای خزر که زمینه صید و تولید بیش از یک هزار تن انواع آبزیان را فراهم آورد ، از دیگر ظرفیت های این شهرستان به شمار می رود.

در هشت سال اخیر با اقدامات زیر ساختی که از سوی دولت در جویبار انجام شده است این شهرستان به جایگاهی رسیده است که قادر به تولید محصولات و صادرات آن به کشورهای دیگر شده است. این تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته دولت یازدهم و دوازدهم در این شهرستان می باشد .

قطب تولید و صادرات ماهیان خاویاری کشور

بزرگ ترین مرکز پرورش ماهی خاویاری منطقه خاورمیانه در سال ۱۳۹۴ در این شهرستان به بهره برداری رسید. ایجاد این مرکز تولید ماهیان خاویاری با آب دریای خزر در استخرهای پرورش این مرکز فراهم شد.

مزرعه قره برون که در ساحل چپکرود شهرستان جویبار و در روستای گلدشت واقع است، ۲۵ هکتار وسعت و ۹۶ استخر پرورش ماهی دارد.

این مرکز که توسط اسحاق اسلامی یکی از فعالان و علاقمند حوزه شیلات و با فعالیت دیگر اعضای خانواده اش راه اندازی شد، دارای سیستم تجهیزاتی است که آب مورد نیاز مزرعه پرورش ماهی قره برون را از دریای مازندران با دبی پنج متر مکعب در ثانیه تامین می کند. استخرهای این مرزعه مجهز به فناوری نوین برگشت آب، مدیا درام فیلتر، دستگاه تزریق ازون و اکسیژن خالص است.


علاوه بر تولید ماهیان خاویاری، در این مجموعه یک کارخانه خوراک آبزیان نیز با ظرفیت ۱۱ هزار تن در سال ایجاد شده است تا غذای مورد نیاز به صورت زنجیره برای ماهیان خاویاری در حال پرورش تامین شود.
مدیر عامل شرکت تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری قره برون در این باره به خبرنگاران گفت: این مجموعه شامل ۶ مرکز است که ۲ مرکز پرورش بچه ماهیان خاویاری به ظرفیت یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی است.

اسحاق اسلامی افزود: واحد دیگر کارخانه تولید خوراک ماهیان خاویاری به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال است که با راه اندازی آن، از وابستگی به واردات از کشورهای ایتالیا، فرانسه و انگلستان بی نیاز شده ایم.

وی ادامه داد: مرکز دیگر این مجموعه فضای تولید ۲۰۰ تن گوشت ماهی به همراه سه تن خاویار در سال است که در کنارش مرکز پرورش و تهیه گوشت ماهیان کنار دریا به ظرفیت ۲ هزار گوشت و ۳۰ تن خاویار را دارد.

به گفته اسلامی، فضای یکصد تن تولید خاویار و ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری دیگر مرکزی این مجموعه است که در عین حال در زمینه احیای ماهیان خاویاری دریای خزر هم فعالیت می کند.

وی با اشاره به اشتغال ۸۰۰ نیروی کار در این مجموعه، افزود : ۱۰ درصد از این تعداد تحصیلکردگان مقطع دکترای شیلات و رشته های مرتبط هستند.

اسلامی هزینه صرف شده برای ساخت بنای این مجموعه را تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای صادرات محصولات خاویار و گوشت ماهیان خاویاری به کشورهای دیگر ساخت پروژه پایانه صادراتی در این مرکز آغاز شده است.

وی میزان هزینه مورد نیاز برای اتمام این پایانه را ۱۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

پایانه صادراتی

فاز نخست بزرگترین مرکز لجستیک و پایانه صادرات محصولات کشاورزی کشور با نام تجاری روماک‌گستر پارس به عنوان جزیی از برنامه افتتاح جهش تولید دولت اواخر سال گذشته در این شهرستان به بهره برداری رسید.

پایانه محصولات کشاورزی روماک پس از پایانه برنج، گل و گیاه و شیلات و ماهیان خاوریاری چهارمین پایانه حوزه تولیدات کشاورزی مازندران محسوب میشود که تاکنون پایانه محصولات برنج در شهرستان آمل به بهره داری رسیده است.

پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان مازندران هفدهمین پایانه صادراتی کشور محسوب می شود که در شهرستان جویبار با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی فاز نخست پایانه صادرات محصولات کشاورزی ایران در جویبار سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار و با زیربنای ۳۱ هزار متر مربع آغاز شد و با حمایت دولت دوازدهم در تامین زیرساختهای آب و برق تکمیل و بهره برداری شد.

فاز اول این پایانه صادراتی با ظرفیت بیش از ۳۶۴ هزار تن و با قابلیت های سورتینگ و بسته بندی میوه، تولید کارتن و انجماد مواد پروتینی با سرمایه گذاری حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی تکمیل و راه اندازی شد و برای ۳۰۰ نفر نیز به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

برخورداری از ۵۷ سالن سردخانه آمونیاکی، انجماد روزانه ۸۰ تن محصولات کشاورزی، تولید ۶ هزار تن جعبه کارتنی، بسته بندی سالانه ۲۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و قابلیت نگهداری ۹۰ هزار تن محصول کشاورزی سبزی، صیفی و پروتینی در دمای بالا صفر و زیر صفر از ظرفیت های مهم این پایانه صادراتی محسوب می شود.

فراهم شدن این زیرساخت توسعه ای و صادراتی در جویبار باعث شده تا این شهرستان بتواند در زمینه صادرات به دستاوردهای خوبی برسد به طوری که بنا به گفته مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان میزان صادرات محصولات باغی جویبار از پنج هزار تن به حدود ۵۰ هزار تن رسیده است که رشد ۱۰ برابری صادرات را نشان می دهد.

سرمایه گذاری بر روی دامداری

بنا به گفته مدیر جهاد کشاورزی جویبار، این شهرستان به عنوان دومین شهرستان مازندران در زمینه پرورش گوسفند نژاد زل به شمار می رود و نوار ساحلی دریای خزر در جویبار به عنوان قشلاق دام های استان است و به همین منظور و با توجه به فعالیت خوب دامداری ، این شهرستان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان پایلوت اجرای طرح اصلاح نژاد و چندقلوزایی تعیین شده است.

غلامرضا سعیدی افزود: از سال گذشته این طرح با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی و همکاری و پیگیری خوب استاندار مازندران و معاونانش این طرح در جویبار به اجرا در آمده است و در فاز اولیه این پروژه ملی توسط ۲ متقاضی در حال اجرا است .

وی ادامه داد : برای این منظور حدود ۶۰۰ راس گوسفند از طریق اصلاح نژاد در نظر گرفته شده است که با اجرای این روند میزان تولید دام ها در این پروژه ۲ تا سه برابر می شود، ضمن این که با اجرای آن در دیگر بخش های دامداری شهرستان هم ظرفیت تولید افزایش چشگیری خواهد داشت .

این مسئول گفت: دولت برای اجرای این پروژه تاکنون سه هزار میلیارد ریال هزینه کرده است که به طور یقین در فازهای دیگر اجرای آن و گسترش با تخصیص اعتبار دولتی این پروژه مورد استقبال دامداران قرار میگیرد.

بنا به اعلام جهاد کشاورزی جویبار، ۱۵۰ هزار راس دام سبک و ۳۵ هزار دام سنگین در این شهرستان وجود دارد .

رونق کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی جویبار از مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان دیگر بخش توسعه ای این شهرستان در دولت یازدهم و دوازدهم یاد کرد و گفت: در این دوره زمانی هشت ساله حدود ۶۰۰ هکتار اراضی شالیزاری شهرستان تجهیز و نوسازی شده است و در کنار آن مکانیزاسیون تولید برنج در هر هکتار را حدود ۷۰۰ کیلو گرم افزایش داده است.

وی افزود: فراهم کردن امکانات کشت پاییزه محصولات دانههای روغنی و گندم هم اقدامی بود که طی هشت سال گذشته رونق گرفت به طوری که در سال های ۹۵ سطح زیر کشت گندم ۲ هزار هکتار و دانههای روغنی نزدیک به ۷۰۰ هکتار بوده که هم اکنون سطح زیر کشت گندم به حدود چهار هزار هکتار و دانه های روغنی هم به یکهزار و ۱۰۰ هکتار رسیده است.

وی به لاینینگ ۲۵ کیلومتری مسیر تامین آب در چهار سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد : همچنین در سه سال گذشته حدود ۵۰۰ هکتار از آببندانهای سطح این شهرستان لایروبی، دیوارسازی، مرمت و بازسازی شد.

سعیدی با بیان اینکه امسال در بحث لایروبی آببندان ها نزدیک به ۵۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، گفت: این اعتبار برای ظرفیت حجم آبگیری ۶ آببندان در دستور کار قرار گرفت. البته هم اکنون تجهیز و لایروبی چهار آببندان در حال انجام است و برای ۲ آببندان دیگر هم پیمانکار انتخاب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار به وجود ۷۴ قطعه آببندان و بیش از ۱۲ هزار حلقه چاه دارای پروانه و فاقد پروانه برای آبیاری کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سطح شهرستان جویبار ۳۵ درصد از آب اراضی از طریق سد شهید رجایی و آیت الله صالحی ، ۵۰ درصد از طریق آببندان ها و ۱۵ درصد نیز از طریق چاه ها تامین می شود.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی پایانه صادراتی در جویبار به عنوان یکی از زیر ساخت های توسعهای انجام شده در هشت سال گذشته، گفت: در سال نخست راه اندازی این پایانه میزان صادرات محصولات باغی شهرستان به کشورهای همسایه به میزان پنج هزار تن بود ولی اکنون به ۵۰ هزار تن افزایش یافته است و این محصولات به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و عراق صادر می شود.

تحول عمرانی در روستاهای جویبار

در مسیر فعالیتهای توسعهای دولت تدبیر و امید برای بخش های مختلف، روستاها نیز از این مساله منتفع شده اند. در بخش مرکزی جویبار با دارا بودن ۴۰ روستا ، خدمات عمرانی چشمگیر و قابل توجه بوده است به گونه ای که به گفته بخشدار این بخش طرح هادی در ۱۵ روستا به میزان پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصدی به طول ۲۵ کیلومتر با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریالی در حال اجرا است.

محمد مدانلو به مشکلات تامین آب شرب روستاهای این بخش که مستلزم تامین آن از شهرستان های همجوار یعنی سیمرغ، قائمشهر و ساری بود اشاره کرد و افزود: برای حل این مساله حدود چهار سال پیش یک حلقه چاه در سیمرغ حفر شد که تا حدودی مشکل آب شرب این منطقه حل شده است.

وی از حفر سه حلقه چاه در روستای پهناب خبر داد و افزود: اگر چه با حفر و تجهیز این چاه ها، آب شرب ۲۰ روستای شرق این شهرستان تامین شده است، ولی نیازمند تامین اعتبار برای حفر یک حلقه چاه دیگر در یکی از شهرهای همجوار هستیم تا مشکل آب شرب شهرستان کاملا رفع شود.

مدانلو با اعلام اینکه با پیگیری های صورت گرفته ۹۰ درصد از تعریض جاده جویبار به قائمشهر هم انجام شده است، گفت: تنها ۵۰۰ متر از گلزار شهدا به سمت شیب آبندان باقی مانده که اخیرا پیمانکار زیرسازی را آغاز کرده است.

بخشدار بخش مرکزی جویبار با اعلام اینکه سیلاب اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ حدود ۳۰ روستای بخش را درگیر کرده بود، گفت: با دستور اکید استاندار مازندران، مسئولین ذیربط، فرماندار و همکاری شورا ها و دهیاران لایروبی رودخانه سیاه رود در دستور کار قرار گرفت به طوری که ۱۵ کیلومتر از طول مسیل ها پس از سال ها لایروبی و بازگشائی شد.

وی با بیان اینکه ۱۵ کیلومتر از لایروبی رودخانه سیاه رود با صرف اعتبار دولتی انجام شده است، افزود : لایروبی ۲۰ کیلومتر از رودخانه سیاه رود از پل جمعه بازار تا پل سیکاپل باقی مانده که در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

مدانلو از تخریب پل سیکاپل در سال ۹۰ به دلیل سیلاب به عنوان مشکل مزمن این منطقه یاد کرد و گفت: پس از این اتفاق ساخت راه موقت برای تردد اهالی ۲۰ روستا به شهر در دستور کار قرار گرفت ، اما به دلیل بارش باران در فصل سرما و بالا آمدن آب و بسته شدن جاده ، ساخت یک پل جدید در سال ۹۱ برای رفع مشکل روستائیان شروع شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پل جدید با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است، افزود: تنها ایمن سازی رمپ ورودی و خروجی پل باقی مانده است که با انتخاب پیمکانکار ، عملیات اجرایی دوباره آغاز خواهد شد چرا که نقشه طرح در اختیار ما قرار گرفته است.

رفع تشنگی جویباری ها بعد از ۲ دهه

اگر چه جویبار سال ۱۳۷۶ تبدیل به شهرستان شد، اما بسیاری از فعالیت ها و خدمات آن از طریق شهرستان های همجوار همچون قائمشهر تامین میشد و این وضعیت در برخی مواقع منجر به نقصان و کمبودهایی برای مردم شهرستان جویبار شده بود. از جمله این موارد تامین آب بخش هایی از شهرستان که از طریق انتقال آب از شهرستان های دیگر انجام می شد و در زمان هایی همچون تابستان مناطق جویبار را با کم آبی مواجه میکرد، اما در دولت تدبیر و امید برای حل این مشکل ۲۰ ساله اقداماتی صورت گرفت تا مشکل کاملا رفع شده است.

بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب شهرستان جویبار، با اجرای سه طرح جدید و بهینه سازی و اصلاح سالانه شبکه این مشکلات برطرف شده است . این طرح های شامل بهره برداری از مجتمع آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی و مسکن مهر میارکلا، انتقال آب از بهنمیر برای بخش گلیخواران و جداسازی شبکه آب کوهیخیل به شورکا و شهرک صنعتی بوده است .

برای پروژه مسکن مهر میارکلا به طول هشت کیلومتر بیش از یکصد میلیارد ریال اعتبار هزینه شد تا این مشکل چندین ساله برطرف شود.

همچنین با توجه به نبود منابع آب زیرزمینی در این شهرستان، ۹۰ درصد از آب شرب از شهرهای همجوار و با پمپاژ به شهرستان انتقال می یافت و همچنین پراکندگی روستاها و افزایش مشترکین نیز بر کم آبی شهرستان تاثیر خود را گذاشته بود.

مشکل کمبود آب شرب بخش گیلخواران هم با تعویض خط انتقال و افزایش ورودی آب از بهنمیر با اعتبار حدود ۶۰ میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی کشور رفع شد.

مدیر آب و فاضلاب جویبار در این باره گفت که این طرح با انتخاب پیمانکار در سال جاری به بهره برداری می رسد و آب شرب روستاهای این بخش رفع می شود.

پیمان ابراهیمی جداسازی شبکه آب کوهیخیل به شورکا و شهرک صنعتی با هزینه ۵۵ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این شهرستان در زمینه کم آبی عنوان کرد که برای اجرای آن ۹ کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.

منبع:ایرنا

302035