معاون وزارت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با پرسون:

ثبت جهانی یکی از مهمترین آثار عصر آهن دنیا در گرو همراهی راه آهن ایران/ تپه حصار 7 هزار ساله همچنان می‌لرزد

معاون میراث فرهنگی از بازدید مشترک مدیران راه اهن به همراه مدیران وزارت میراث فرهنگی از تپه حصار برای جا به جایی ریل‌های مسیر تهران - مشهد خبر داد.
تصویر ثبت جهانی یکی از مهمترین آثار عصر آهن دنیا در گرو همراهی راه آهن ایران/ تپه حصار 7 هزار ساله همچنان می‌لرزد

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، درخصوص جدیدترین اقدام برای ثبت جهانی تپه حصار عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات برای تهیه پرونده ثبت جهانی تپه حصار، موافقت شرکت راه آهن برای جا به جایی ریلی است که دهه‌هاست در مسیر تهران - مشهد در میان تپه حصار قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در این زمینه قرار است مدیران راه آهن به همراه مدیران میراث فرهنگی بازدید مشترکی از تپه حصار داشته باشند.

طالبیان با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم برای حفظ یکپارچگی تپه حصار خاطرنشان کرد: برای تهیه پرونده ثبت جهانی، با توجه به ثبت در شورای سیاست‌گذاری؛ ساماندهی پرونده و قرار دادن آن در پرونده‌های یونسکو به عنوان یک سهمیه جهانی، دو سال زمان می‌برد.

گفتنی است، تپه‌حصار که در سال 1310 به ثبت ملی رسیده است، در جنوب شهر دامغان در استان سمنان با قدمت تمدنی پیش از تاریخ و مربوط به هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد. متاسفانه از چندین دهه قبل مسیر ریل راه آهن تهران - مشهد از محوطه این اثر تاریخی می‌گذرد و مهمترین مانع برای ثبت جهانی بوده است.

301614