غربالگری 100 درصدی کودکان کردستانی/ شناسایی 2043 نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در استان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در بحث غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان این پوشش در استان کردستان 100 درصد است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.

تصویر غربالگری 100 درصدی کودکان کردستانی/ شناسایی 2043 نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در استان

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، ابراهیم قادری؛ معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران در سخنانی عنوان کرد: طرح غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید کودکان و نوزادان در ایران با پوشش 98 درصدی یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت و درمان بوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: خوشبختانه در بحث غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان این پوشش در استان کردستان 100 درصد است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.

قادری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از آغاز طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید در کردستان تاکنون نزدیک به 415 هزار نوزاد در این زمینه مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که در این باره 2043 نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: برای درمان قطعی بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان بهترین زمان هفته اول زندگی آنان می‌باشد. بنابراین برای درمان کامل‌تر و بهتر 90 درصد از این غربالگری‌ها در روزهای نخستین تولد نوزادان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از ضروریات برای تشخیص کم‌کاری تیروئید این است که این بیماری چون علام خاصی ندارد می‌تواند باعث آسیب جدی به مغز و ابتلای نوزاد به عقب‌ماندگی ذهنی و حتی جسمی شود، بنابراین بهترین زمان برای انجام غربالگری این بیماری همان هفته اول تولد است.

ناصر عباسعلی ـ استان کردستان

290898