یادداشت وارده؛

زنان باید در جامعه شهری مورد توجه قرار گیرند

یادداشت/ زنان باید در جامعه شهری مورد توجه خاص قرار بگیرند و این اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند که می توانند زمینه تحقق مطالبات زنان را در جامعه فراهم کنند.
تصویر زنان باید در جامعه شهری مورد توجه قرار گیرند

به گزارش سایت خبری پرسون، آشنایی با نیازها و مطالبات زنان به عنوان بخش مهمی از جمعیت کشور و رسیدگی به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. زنان بخش موثری از نیروی انسانی کشور در مسیر توسعه و از هر چیز مهمتر عهده دار پرورش و تربیت نسل آینده هستند.
باید بدانیم توجه به مطالبات و نیازهای زنان می‌تواند موجب رشد و تعالی جامعه شود و نادیده گرفتن خواسته‌های آنها به طور حتم تبعات زیادی را برای کشور، شهرستان ها و روستاها دارد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از پر ارتباط ترین نهادهایی هستند که می‌توانند زمینه را برای تحقق مطالبات زنان فراهم کنند. متاسفانه این قشر مهم و اعتبار دهنده جامعه در شهرستان نهاوند از سوی شورای شهرستان و شهردار به فراموشی سپرده شده و در مجموع نیازهای زنان دیده نشده است. زنان در هر شغل و شرایطی که باشند مشترکات زیادی با هم دارند برای مثال خبرنگاران، سرپرستان خانوار، معلولین، وکلا، مهندسان، فعالان بخش درمان، اساتید، معلمان، فروشندگان، سالمندان و..
رسیدگی به زنان به نوعی رسیدگی به 70 درصد نیازهای شهریست، زیرا آسایش و آرامش این قشر هوشمند به کودکان، فرزندان، مردان، مشاغل مختلف و موضوعات اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی ارتباط دارد.
تاکید دارم که مشترکاتی از این دست مطالبات زنان جامعه ماست برای مثال «توجه به محیط‌های زنانه در شهر و روستا، برقراری امنیت و آسایش برای حضور زنان و کودکان و حفظ امنیت و حمایت از آنها، تجهیز به روز سالن‌های ورزشی برای زنان و محل هایی برای کتابخوانی و یادگیری حرفه های مختلف در محلات».

چنانچه افرادی که به شوراهای شهر وارد می‌شوند تخصص کافی در حوزه شهری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی داشته باشند می توان از آنها به راحتی مطالبه کرد.
درحقیقت فردی که قصد دارد پا به این عرصه بگذارد باید جامعه، اقشار مختلف و وضعیت اجتماعی را بشناسد و با حقوق شهروندی آشنایی کاملی داشته باشد. این فرد باید حقوقدانی باشد که حق هر طیف و قشر را از هم تفکیک شده بشناسد و اجرا کند. اما متاسفانه تاکنون افرادی وارد پارلمان شهری شده اند که گویی در این جامعه زندگی نمی کنند و از خواسته‌های مردم آگاه و با مطالبات زنان در جامعه آشنا نیستند.

از اعضای شورای شهر در آینده انتظار می رود در مرحله نخست نیازهای زنان مجرد، متاهل و شاغل را به‌ خوبی بشناسند، زیرا نیازهای آنها با یکدیگر متفاوت هست اما در برخی موارد در یک جهت و مشترک است پس باید برای این اقشار تاثیرگذار عملکرد مناسبی داشته باشیم.

نویسنده: غلامرضا بازرگان، کارشناس حقوق

289746