پرسون از افت درسی دانش‌آموزان گزارش می‌دهد؛

شادی برنامه «شاد» کمرنگ‌تر از گذشته/ آینده نظام آموزشی کشور در خطر یک پسرفت تاریخی

برنامه شاد به مانند هر اپلیکیشن دیگری برای خود تاریخ انقضایی دارد و باید قبول کنیم که انقضا این برنامه به پایان رسیده است و مسئولان باید به دنبال یک راهکار دیگر باشند.

تصویر شادی برنامه «شاد» کمرنگ‌تر از گذشته/ آینده نظام آموزشی کشور در خطر یک پسرفت تاریخی

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، بعد از گذشت نزدیک به 15 ماه از بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و در کنار آن تولد برنامه یا همان اپلیکیشن «شاد» برای دانش‌آموزان، زمزمه‌هایی از یکنواختی، تاثیرات منفی و درس گریزی دانش‌آموزان به گوش می‌رسد.

هدف نقد برنامه شاد به صورت یکطرفه نیست، بلکه جان سخن این است که استمرار این وضعیت و یکنواختی باعث ایجاد یک جو «مدرسه‌زدگی» و «درس‌زدگی» در بین دانش آموزان ایرانی شده است.

بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعد از گذشت بیش از یکسال از برنامه «شاد» به تدریج افت تحصیلی در بین دانش آموزان خود را نمایان می‌کند.

برخی از دانش آموزان در کلاس‌های درس به‌عنوان دانش آموزان ممتاز شناخته می‌شدند، اما به نوعی امروز به علت دچار شدن به یکنواختی به دانش آموزان معلومی و حتی پایین‌تر تبدیل شده‌اند.

روژین محمودی؛ کارشناس و مشاور تحصیلی در این باره به در گفتگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: با وجود اینکه برنامه شاد تنها راه برای تداوم آموزش‌ها در سطح مدارس می‌باشد، امروز این برنامه و استمرار آن تاثیرات منفی و مخرب خود را بر روحیه دانش آموزان و حتی آموزگاران گذاشته است.

محمودی بیان کرد: البته ناگفته نماند که برنامه شاد در برهه‌ای کوتاه و با فشردگی بسیار بالایی طراحی شد و بی‌گمان این امر باعث شد که این برنامه به مرور نواقص خود را نشان دهد، با این وجود امیدواریم که سخن مسئولان در بحث بازگشایی مدارس در مهرماه سالجاری واقعیت داشته باشد و اگر این چنین نباشد، بخش بزرگی از دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شدیدی می‌شوند.

این مشاور تحصیلی گفت: دانش آموزان دبستانی که به نوعی شخصیت اصلی آنها در این دوران شکل می‌گیرد، با وجود وضعیت فعلی و در صورت استمرار آن برای سال تحصیلی آینده، صدمات درسی جبران ناپذیری خواهند دید که این امر در بلندمدت نظام آموزشی ما را با یک عقبگرد و پسرفت روبرو خواهد ساخت.

محمودی تاکید کرد: موضوع دیگری که متاسفانه باعث تاثیرات منفی برنامه شاد بر روی کیفیت آموزش می‌شود، همین آمارهای غیرواقعی از سوی مسئولان مربوطه در وزارت آموزش و پرورش است، چه علتی دارد که مسئولان آموزشی کشور آمارهایی به دور از واقعیت اعلام می‌کنند؟! زمانی که می بینند در فلان شهر یا روستا دسترسی دانش آموزان به برنامه شاد و... وجود ندارد، چرا دوست دارند که این اخبار به بیرون درز نکند؟!

این مشاور تحصیلی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برنامه شاد به مانند هر اپلیکیشن دیگری برای خود تاریخ انقضایی دارد و باید قبول کنیم که انقضا این برنامه به پایان رسیده است و مسئولان باید به دنبال یک راهکار دیگر باشند.

در بسیاری از مناطق و استان‌های کم برخوردار کشور میزان دسترسی دانش‌آموزان به برنامه شاد بسیار کمتر از آمارها و اعدادی است که مسئولان در وزارت آموزش و پرروش در رسانه ها اعلام می‌کند، با این حال باید به جای آمارسازی‌های غیرواقعی به دل واقعیت زد و جلوی این فاجعه درسی را گرفت.

باید پذیرفت که بسیاری از خانواده‌های شهری و روستایی توانایی خرید و تهیه گوشی‌هوشمند را برای فرزندان خود ندارند. باید پذیرفت که بسیاری از روستاهای کشور در بحث آنتن دهی و اینترنت از پایه مشکل دارند، ولی چرا مسئولان به این راحتی برای مخاطب آمارسازی می کنند که این پرسشی است که متولیان آموزشی کشور در مقابل جمعیت چند 10 میلیونی دانش آموزان باید پاسخگوی آن باشند.

آیین مهر ـ استان کردستان

287665